• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
5
برای توسعه پایدار در سیستان و بلوچستان؛

سوزن‌دوزی زنان بلوچ، نیازمند برند سازی است

  • کد خبر : 1251
  • 04 تیر 1402 - 11:12
سوزن‌دوزی زنان بلوچ، نیازمند برند سازی است
سیستان و بلوچستان استانی غنی از سرمایه انسانی است اما گرچه با بی‌تدبیری مسئولان از حیث امکانات شامل مسکن، آب و انرژی، آموزش، بهداشت و خدمات مالی محروم مانده اما آوازه صنایع دستی و هنر سوزن دوزی هنرمندان آن که ریشه در اجدادشان دارد به اقصی نقاط جهان رسیده است.

«علیرضا جلالزایی» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان ضمن اشاره به آوازه جهانی صنایع دستی این استان در اقصی نقاط جهان عنوان کرد: هنر فاخر سوزن دوزی بلوچ از صنایع دستی سیستان و بلوچستان و از اصیل‌ترین و زیباترین صنایع دستی کشور است به همین علت قصد داریم برای درآمدزایی بیشتر و تامین معیشت مالی هنرمندان بستر برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌های داخلی و خارجی با حضور صنعتگران را فراهم کنیم.

به گزارش اعتبار و به نقل از ایسنا، جلالزایی برندسازی را یکی از ضروریات و الزاماتی که باید در خصوص همه صنایع ‏دستی به ویژه هنر سوزن دوزی اجرا شود ذکر کرد و گفت: اگر می‌خواهیم توسعه پایدار در سیستان و بلوچستان رقم بخورد باید نگاه به فعالیت‌های خرد و تولیدی از جمله فعالیت‌های صنایع دستی نگاهی جدی‌تر باشد.

وی با بیان اینکه برندسازی و تجاری سازی محصولات صنایع دستی سیستان و بلوچستان با همکاری سازمان یونیدو و پارک علم و ‏فناوری انجام شده است ابراز کرد: در حال حاضر ۷۰ نوع از صنایع دستی سیستان و بلوچستان در یک سامانه بارگذاری شده بنابراین امکان صادرات آن‌ها به بازارهای داخلی و خارجی فراهم شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: به غیر از هندوستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاور دور اخیرا سفیر کشور مکزیک هم از استاندار سیستان و بلوچستان برای شرکت چند صنعتگر از استان در یک نمایشگاه درخواست کرده که معتقدیم باید از این موقعیت در راستای فروش محصولات، تقویت اقتصاد هنرمندان و معرفی صنایع دستی مانند سوزن دوزی، خامه دوزی، سکه دوزی به خوبی استفاده کرد.

جلالزایی تصریح کرد: آموزش، ارتقای سطح آگاهی و طرح‌های جدید و حفظ هنرهای صنایع دستی برای نسل‌های آینده اهداف مهم دیگری است که درصددیم برای این کار با سازمان‌های مردم نهاد و سمن‌هایی مانند یونیدو مشارکت بیشتری داشته باشیم.

وی ضمن اشاره به ثبت ملی چهار شهر و روستا سیستان و بلوچستان اضافه کرد: نیمروز به ‌عنوان ‏شهر ملی خامه‌دوزی، ایرانشهر شهر ملی سوزن‌دوزی، سراوان روستای جهانی سفال و کلپورگان و تنگ ‏سرحه ‏روستای ملی حصیربافی هستند.

لازم به ذکر است، بررسی وضعیت ۳۱ استان ایران بر اساس پنج شاخص مسکن، آب و انرژی، آموزش، بهداشت و خدمات مالی نشان می‌دهد استان سیستان ‌و بلوچستان وضعیت نامساعدتری نسبت به میانگین کشور دارد و بعد از استان کرمان، محروم‌ترین استان ایران محسوب می‌شود اما این محرومیت اجباری نتوانسته امید مردمان این دیار را بخشکاند.

 

پایان/

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=1251

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.