• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
1
دو سال بعد حمله روسیه به اوکراین؛

آیا آلمان توانست خود را از گاز روسیه آزاد کند؟

  • کد خبر : 10510
  • 02 دی 1402 - 18:29
قیمت گاز مصرفی هر خانوار در آلمان با نرخ سالانه در سال 2023 نسبت به سه ماهه آخر سال 2022 حدود 30 درصد کاهش یافته و از 20 سنت به ازای هر کیلووات ساعت به 13.99 سنت رسیده است. هرچند با قیمت تنها 7.06 سنت سال 2021 فاصله دارد. 

آلمان در حال حاضر زمستان سردی را تجربه می کند.  به ویژه در اوایل دسامبر که شاهد موج شدید سرما بود که فشار بر مصرف گاز برای گرمایش را افزایش داد. با این حال، برلین تأیید می کند که به اندازه کافی برای رویارویی با زمستان کنونی بدون مشکل آماده شده است و انتظار دارد وابستگی خود به گاز روسیه را تقریبا قطع کند.

به گزارش اعتبار، حبیب صدرایی:  به نقل از الجزیره، سخنگوی انجمن فدرال صنایع آب و انرژی به الجزیره نت گفته است« با وجود موج سرما، میزان پر شدن مخازن گاز در آلمان بیش از ۹۰ درصد است و این یکی از بزرگترین دلایلی است که این کشور را نسبت به وضعیت عرضه گاز در ماه های آینده خوش بین می کند.»

شاخص های آلمانی

قیمت گاز مصرفی هر خانوار در آلمان با نرخ سالانه در سال ۲۰۲۳ نسبت به سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰ درصد کاهش یافته و از ۲۰ سنت به ازای هر کیلووات ساعت به ۱۳٫۹۹ سنت رسیده است. هرچند با قیمت تنها ۷٫۰۶ سنت سال ۲۰۲۱ فاصله دارد.

این کاهش در داده های انجمن  فدرال صنایع آب و انرژی  در قیمت قراردادهای گاز طبیعی ارائه شده توسط شرکت های توزیع گاز آلمان نیز منعکس شده است. زیرا از ۱۱۸ یورو در هر مگاوات ساعت در سال ۲۰۲۲ به ۵۴ یورو در سال جاری کاهش یافته است.

به گفته همین منبع، آلمان با حدود ۲۵۴٫۸ میلیارد کیلووات، بالاترین ظرفیت ذخیره سازی را در اتحادیه اروپا دارد.

آلمان برای رهایی از گاز روسیه، ۳ پایانه شناور برای ذخیره گاز مایع وارداتی با افق ۵ پایانه افتتاح کرد و همچنین به دنبال مشارکت های جدید در سراسر جهان بود. به طور مثال انتظار می رود آلمان از سال ۲۰۲۶ محموله های گاز قطر را  برای مدت ۱۵ سال دریافت کند.

اتکا به گاز روسیه متوقف شد

داده ها تایید می کنند که جریان مستقیم گاز طبیعی به آلمان از نروژ، سپس هلند و سپس بلژیک می آید.  روسیه دیگر در میان تامین کنندگان آلمان نیست، اما به طور غیرمستقیم از طریق شخص ثالث حضور دارد. این انجمن به الجزیره نت می‌گوید  که “روسیه حمل گاز از طریق خطوط لوله را متوقف کرده است و این مقادیر از طریق عملیات واردات از کشورهای دیگر مانند ایالات متحده که بیشتر محموله های خود را به آلمان صادر می کند، جبران شده است.”

توقف عرضه گاز روسیه به آلمان کاملاً تصمیم برلین نبود، زیرا آلمان قصد توقف فوری آن را نداشت.  شرکت روسی گازپروم در سپتامبر ۲۰۲۲ صادرات گاز به آلمان را به ویژه از طریق خط لوله نورد استریم ۱ متوقف کرد. در حالی که آلمان آن زمان  تصویب پروژه خط لوله نورد استریم ۲ را به حالت تعلیق درآورد.

مارتین ولادیمیروف، مدیر برنامه انرژی و آب و هوا در مرکز مطالعات دموکراسی، به الجزیره نت گفته است : «آلمان در دو سال گذشته پیشرفت چشمگیری در کاهش مصرف گاز به طور کلی حدود ۲۰ درصد داشته است. این کشور همچنین منابع مصرف خود را به دور از گاز روسیه متنوع کرده است.»

او خاطرنشان می کند که قیمت گاز طبیعی در اروپا در اروپا کاهش یافته است که “توانایی مدیریت بهتر تاسیسات ذخیره سازی گاز را دارد.” البته او تأیید می‌کند که آلمان همچنان مقادیری گاز روسیه را به‌طور غیرمستقیم از طریق خطوط لوله گاز از اتریش یا بلژیک دریافت می‌کند.پ

شرکتهایی که ورشکست شدند!

آلمان به دلیل قیمت ارزان نیمی از واردات گاز خود را به روسیه متکی بود که شرکت های غول پیکر آلمانی واردکننده گاز را قادر می ساخت تا به سودهای زیادی دست یابند، اما قطع گاز توسط مسکو این شرکت ها را به مرز ورشکستگی کشاند.

مطالعه مرکز مطالعات دموکراسی، با مشارکت بنیاد فردریش نائومان آلمان، تأیید می کند که این شرکت ها بر برلین برای تقویت روابط با مسکو فشار می آوردند، اما حمله مسکو به اوکراین، آلمان را به یکی از آسیب پذیرترین کشورهای اتحادیه اروپا برای امنیت انرژی تبدیل کرد.

 

احتیاط واجب است

نظرسنجی‌ها در زمستان امسال برخلاف زمستان گذشته نگرانی‌های عمده‌ای را نشان نمی‌دهد. سال گذشته مشکلات عمده‌ای برای ساکنان این کشور به‌ویژه آن‌هایی که درآمد محدودی داشتند، ایجاد شده بود، زمانی که تعدادی از شرکت‌های گاز پیشنهاد قراردادهای طولانی‌مدت از جمله افزایش دو یا سه برابری قیمت را متوقف کردند.

با وجود این شاخص ها، انجمن صنایع آب و انرژی فدرال تأیید می کند که پر کردن کامل مخازن گاز به تنهایی تضمین نمی کند که زمستان را بدون مشکل پشت سر بگذاریم. این انجمن گفته است « برای حمایت از تداوم منابع انرژی ،منطقی کردن مصرف آن اهمیت دارد  که تأثیر مثبتی بر جیب مردم خواهد داشت».

در این زمینه، دولت‌های فدرال و ایالتی کمپین‌هایی را برای منطقی‌سازی مصرف انرژی تشدید می‌کنند و برلین بسته حمایتی بزرگی را برای جمعیت به ارزش ۲۰۰ میلیون یورو به‌ویژه برای سقف قیمت‌های برق و گاز اختصاص داده است. همچنین برای مبارزه با تورم، صدها هزار نفر از ساکنان از حمایت مالی مستقیم برخوردار شدند.

علت اصلی کاهش قیمت گاز در اروپا

ولادیمیروف مدیر برنامه انرژی و آب و هوا در مرکز مطالعات دموکراسی معتقد است  روسیه همچنان دومین تامین کننده گاز طبیعی مایع به اروپا است. وی می‌گوید« حجم گاز طبیعی مایع که از روسیه می‌آید از زمان آغاز جنگ افزایش یافته است و سال ۲۰۲۳ ی رکورد برای این منابع روسیه  ثبت خواهد شد.

این کارشناس هشدار می دهد که یکی از دلایل کاهش قیمت ها تداوم حضور گاز روسیه است. در حالی که اگر اروپا  از جمله آلمان ، گاز روسیه را به طور کامل متوقف کند یا تحریم های بیشتری را اعمال کند، ممکن است قیمت ها تا حدی افزایش یابد، اما وی تاکید می کند: اروپا نیاز فوری به «جداسازی راهبردی گاز روسیه» دارد و «می‌تواند این کار را انجام دهد».

 

عکس شاخص: صدراعظم آلمان در جریان افتتاح پایانه گاز طبیعی مایع در دریای بالتیک آلمان

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=10510

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.