• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
3
پایان شاخص مثبت شهریور ماه؛

آیا بورس تهران فقط با افزایش دلار منتفع می‌شود؟

  • کد خبر : 4818
  • 20 شهریور 1402 - 11:30
آیا بورس تهران فقط با افزایش دلار منتفع می‌شود؟
آرامش کنونی بازار ارز باعث شده که بورس تهران از تحریک تقاضا در این بخش منتفع نگردد.

شاخص کل روز گذشته و امروز با کاهش همراه بود و روند کاملا صعودی شهریور ماه شکسته شد. روزنامه دنیای اقتصاد معتقد است خبر « فرموله‌‌‌‌‌‌شدن نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی» در بورس تاثیر خود را گذاشته است و نمادهای بورسی بیشتر با معاملات بازار ارز دچار تغییر می‌شوند.

به گزارش اعتبار، دنیای اقتصاد نوشت: به کرات در گزارش‌های قبلی  به همبستگی و همسویی کامل روند قیمت اسکناس آمریکایی و قطار قیمت‌های بورس تهران اشاره شده‌است و حتی رشد سال‌گذشته بورس تهران که سبب شد نماگرهای سهامی سقف‌های سال‌۹۹ خود را مجددا بازپس‌‌‌‌‌‌گیری کنند، در نتیجه جهش ارزی حادث‌‌‌‌‌‌شده در نیمه دوم سال‌گذشته بود، اما بورس تهران در مقطع کنونی از داشتن چنین محرکی محروم است و سایر محرک‌‌‌‌‌‌ها به‌رغم شکل‌دهی به روندهای صعودی کوتاه‌‌‌‌‌‌مدت در بطن بازار سهام، از جهت‌بخشیدن به بازار به‌صورت روند قدرتمند صعودی محروم هستند.

به بیانی ساده‌‌‌‌‌‌تر می‌توان گفت با توجه به آرامشی که در برهه کنونی بر معاملات بازار ارز حاکم است، بورس تهران از تحریک تقاضا در این بخش، منتفع نمی‌شود و تنها اخبار مثبت مربوط به صنایع مختلف است که سبب می‌شود بازار با شوک‌‌‌‌‌‌های صعودی کوتاه‌‌‌‌‌‌مدت به مانند آنچه در ۱۰روز معاملاتی اخیر به‌وقوع پیوست، همراه شود. یکی از این اخبار مثبت که در چند وقت اخیر، چشم‌‌‌‌‌‌انداز مثبتی داخل مرزهای بازار سهام پدید آورد، فرموله‌‌‌‌‌‌شدن نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی بود که بخش‌اعظم شوک منفی تزریق‌شده از ناحیه افزایش نرخ خوراک را از بستر بازار سهام زدود و سبب شد شاخص‌کل بازار سهام از کانال یک‌میلیون و ۹۰۰‌هزار‌واحدی به کانال ۲‌میلیون و ۱۰۰‌هزار‌واحدی نقل‌مکان کند. پس در مقام جمع‌‌‌‌‌‌بندی این بخش می‌توان در تفسیر دلایل منفی‌‌‌‌‌‌شدن روز گذشته بازار سهام، شناسایی سود از سوی برخی از معامله‌گران و لزوم تنفس و استراحت قیمتی در کلیت بازار و نبود جریان قدرتمند در معاملات بازار ارز را به‌عنوان عواملی قلمداد کرد که از شتاب رشد قیمت‌ها در بازار سهام کاست و سبب شد بازار سهام بعد از ۱۰ روز رنگ عوض کرده و نخستین روز منفی معاملاتی خود در شهریور را نیز تجربه کند.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=4818

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.