• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
2
فایننشال تایمز بررسی کرد؛

آیا غرب در مقابل رشد گسترده خودروسازی برقی چین خواهد ایستاد!؟

  • کد خبر : 11667
  • 21 دی 1402 - 12:15
آیا غرب در مقابل رشد گسترده خودروسازی برقی چین خواهد ایستاد!؟
خودروسازان چینی مانند «بی وای دی» BYD با داشتن ظرفیت اضافی برای پاسخگویی به 75 درصد تقاضای جهانی برای خودروهای برقی، علاوه بر جاه طلبی خود برای توسعه در آمریکا، آماده نفوذ به بازارهای غربی هستند.

ظهور تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی مانند  «بی وای دی» BYD و «ان آی او» Nio نشان دهنده تغییر اساسی در چشم انداز صنعت خودروی جهان است.

به گزارش اعتبار، حبیب صدرایی:  صادرات خودرو از چین  از سال ۲۰۲۰ به طور قابل توجهی دو برابر شده است  و  باعث ایجاد وحشت در بین غول های صنعت خودروسازی سنتی مانند تویوتا شده است. این افزایش شدید صادرات دوره جدیدی از رقابت را نشان می دهد که شرکت ها قبلاً ز نظر حجم تولید، قطعات، ساخت و ساز. ظرفیت، و توزیع هرگز تجربه نکرده بودند.

 

به گفته تاکرو کاتو، رئیس بخش خودروهای الکتریکی تویوتا، که با فایننشال تایمز صحبت کرد، سفر او به چین در سال ۲۰۱۸  شگفت‌انگیز بود و توانایی های تولید پیشرفته این کشور را برای او آشکار کرد.

این در حالی است که چین به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان از ژاپن پیشی گرفته است. در سه ماه آخر سال ۲۰۲۳ شرکت چینی BYD از رقیب خود تسلا  جلو افتاده است.

گزارش فایننشال تایمز به رویکرد “تهاجمی” BYD اشاره می کند که همراه با دیگر سازندگان خودروهای الکتریکی چینی که بازارهای خارجی را هدف قرار می دهند، چالشی را برای غول های خودروسازی سنتی در سطح جهان ایجاد کرده است.

این گزارش اذعان می‌کند که هجوم خودروهای الکتریکی ارزان قیمت چینی به بازارهای غربی سؤالات مبرمی را برای دولت‌های غربی ایجاد می‌کند و آنها را بین تشویق به پذیرش خودروهای الکتریکی و یا حمایت از تولیدکنندگان داخلی قرار می‌دهد.

در این گزارش به نقل از مایکل دان، مدیرعامل شرکت مشاوره‌ای «دان»  که خدمات مشاوره‌ای جهانی به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان خودروهای برقی ارائه می‌کند، می‌گوید: «در حالی که آمریکا برای افزایش تولید داخلی حمایت مالی می‌کند، اروپا در مورد اعمال عوارض گمرکی برای محدود کردن خودروهای چینی‌ ارزان سردرگم است».

مزیت کم هزینه خودروهای برقی چین

گزارش فایننشال تایمز می افزاید که علیرغم وجود موانع تجاری بالقوه، خودروسازان چینی به دلیل تجربه خود در باتری های لیتیومی از مزیت کم هزینه ای در مقایسه با سایر سازندگان برخوردار هستند. این امر با فروش مدل “Auto 3”  شرکت «بی وای دی»  با قیمت های پایین تر از مدل “Model 3”  شرکت  “تسلا” در بازارهای بزرگ اروپایی به وضوح مشهود است.

این گزارش حاکی از آن است که خودروسازان چینی مانند «بی وای دی» BYD با داشتن ظرفیت اضافی برای پاسخگویی به ۷۵ درصد تقاضای جهانی برای خودروهای برقی، علاوه بر جاه طلبی خود برای توسعه در آمریکا، آماده نفوذ به بازارهای غربی هستند. با این حال، چالش هایی مانند موانع تعرفه ای و احساسات ضد چینی در این بازارها باقی مانده است.

خورخه گواخاردو، متخصص  شرکت مشاوره «مشاوران جهانی دنتونز»  پیچیدگی هایی را که شرکت های خودروسازی چینی هنگام فعالیت در خارج از چین با آن مواجه هستند، برجسته می کند. او  معتقد این شرکت‌ها فاقد حمایت دولتی هستند که این شرکت ها در داخل چین از آن برخوردار هستند و این واقعیت می تواند بر مزیت هزینه ای که آنها در بازارهای رقابتی از آن برخوردار هستند تأثیر بگذارد.

این گزارش می افزاید که دولت‌های غربی در برابر تهاجم چین به بازارهای خود آماده هستند. در آخرین خبر دولت بایدن به مکزیک در مورد موج آتی سرمایه گذاری‌های چینی هشدار داده است.

در این گزارش همچنین به اهمیت نتایج تحقیقات اتحادیه اروپا اشاره شده است که نتایج دامپینگ ( قیمت شکنی) و حمایت چین از بازارها را برجسته می کند و نتایج در نوامبر سال ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد.

خطرات امنیتی فرضی

به گزارش فایننشال تایمز، در همین حال، مقامات دولتی در آمریکا و اروپا نیز بر خطرات امنیتی فرضی ناشی از داشتن اجزای چینی در زیرساخت‌های حیاتی مانند انرژی و مخابرات تمرکز کرده‌اند.این‌ها نگرانی هایی هستند که اکنون انتظار می رود در مورد بخش خودرو چین و همچنین باتری ها و سایر فناوری های پاک نیز اعمال گردد.

از سوی دیگر، کوری کومبز، کارشناس تیم تحقیقات بازار «تریویوم» معتقد است  سیاستمداران غربی با در نظر گرفتن تأثیر جاه طلبی های خود برای دستیابی به سیاست کربن صفر، مانع از دسترسی چین به زنجیره های تأمین پاک خواهند شد. وی می‌گوید  این مرحله ممکن است منجر به محدود کردن انتقال آب و هوای خود بدون راهبردهای کاهش  مناسب باشد.

این افزایش چشمگیر محصولات خودروهای برقی چینی لحظه ای مهم برای صنعت خودروسازی جهانی است. در حالی که کشورهای غربی برای حفاظت از صنایع و اهداف آب و هوایی خود تلاش می کنند، گسترش بزرگ چین نشان دهنده یک چالش فوری و مقدمه ای برای برخورد قریب الوقوع منافع بین آرمان های آب و هوایی و  مقابله و مهار چین است.

 

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=11667

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.