• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
2
درباره بخشنامه مخبر؛

آیا واردات لوازم خانگی آزاد شده است یا محدودتر!؟

  • کد خبر : 10018
  • 22 آذر 1402 - 11:56
آیا واردات لوازم خانگی آزاد شده است یا محدودتر!؟
رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران گفته است: نامه معاون اول رئیس جمهور برای لوازم خانگی، مربوط به کالاهایی‌است که قبلاً هم واردات آن آزاد بود.

دستور معاون اول رئیس جمهور برای مجوز واردات لوازم و تجهیزات برقی و گاز سوز (لوازم خانگی) بیشتر از اینکه دستور آزادسازی واردات باشد، محدودیت نحوه واردات بر حسب استاندارد است.

به گزارش اعتبار، طی روزهای گذشته، معاون اول رئیس جمهور بخشنامه مصوبه هیأت وزیران در خصوص مجوز واردات لوازم و تجهیزات برقی و گاز سوز (لوازم خانگی) با استاندارد و بر چسب انرژی فقط با دو رتبه برتر انرژی را ابلاغ کرد.

این بخشنامه به واردکنندگان و تولیدکنندگان لوازم خانگی اعلام کرده است که تنها محصولاتی که دارای دو رتبه برتر انرژی هستند و همچنین استاندارد لازم را دارند، مجاز به واردات به کشور می‌باشند. این اقدام در جهت بهبود کیفیت محصولات و کاهش مصرف انرژی مردم و در راستای تحقق اهداف انرژی پاک و کاهش مصرف انرژی اقتصادی انجام شده است.

نامه مخبر برای کالاهایی است که قبلا هم واردات آن آزاد بود

در این زمینه رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران گفته است: نامه معاون اول رئیس جمهور برای لوازم خانگی، مربوط به کالاهایی‌است که قبلاً هم واردات آن آزاد بود. تجهیزات گازسوز و الکتریکی مثل کولر که قبلاً هم وارد می‌شد اما الان گفته‌اند در مصرف انرژی آن‌ها باید مراقب باشید.

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران، درباره صحت آزادسازی واردات لوازم خانگی گفت: نامه محمد مخبر درمورد لوازم خانگی، مربوط به کالاهای‌است که قبلاً هم واردات آن آزاد بود. تجهیزات گازسوز و الکتریکی مثل کولر که قبلاً هم وارد می‌شد اما الان گفته‌اند در مصرف انرژی آن‌ها باید مراقب باشید، مثلاً به جز اجاق گاز واردات دیگری در عرصه محصولات گازی نداشتیم، اما معاون اول رئیس جمهور گفت اگر قرار است وارداتی هم انجام شود در تجهیزات این لوازم مثل موتور یخچال و کولر و مشعل اجاق گاز و… باید درجه انرژی A باشد. تجهیزات برقی و تجهیزات گازسوز وارداتی از حالا باید سطح کیفی انرژی را رعایت کنند.

رکود شدید در بازار لوازم خانگی

وی درباره وضعیت اقتصادی بازار لوازم خانگی  نیز اشاره کرد: وضعیت خیلی خراب است. رکود شدیدی در بازار لوازم خانگی وجود دارد، چون مردم قدرت خرید ندارند و قدرت خرید هم از یک طرف به سمت قسطی فروشی و تبلیغات ناسالم رفته است؛ امیدوارم بانک‌ها پول خود را به جای توزیع به سمت تولید ببرند. این بازار هر روز بدتر از دیروز است.

او افزود: ما هرساله شب عید منتظر فروش هستیم، اما امروز با این حقوق‌ها دیگر کسی یخچال و لوازم نو نمی‌خرد. مگر اینکه این‌قدر وسیله خراب شده که قابلیت تعمیر نداشته باشد. در کل به دلیل قیمت زیاد مواد اولیه و قیمت نهایی، قدرت خرید وجود ندارد. اگر مثل سال ۹۷ پول به سمت تولید بیاید مردم می‌توانند کالا بخرند.

پازوکی در رابطه با واردات لوازم خانگی گفت: مخبر به درستی این نامه را داد که وقتی ارز کشور با تمام سختی‌ها خارج می‌شود چرا هر نوع تجهیزاتی وارد شود؟ باید کیفیت کالا‌ها ساماندهی شود و بابت تکنولوژی روز دنیا و خط تولید روز دنیا ارز خارج شود. یعنی بعد از واردات باید بتوانیم تولید و صادرات کنیم. از آن طرف با امنیتی که در این ۵ سال به تولیدکننده داخلی دادیم سرمایه‌گذاری کرده و شغل بیشتری ایجاد کرده بنابراین باید با برنامه‌ریزی عمل کنیم و به یک‌باره نباید واردات بسته و باز شود.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=10018

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.