• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
3
وزارت نفت مخالف است و وزارت کار مشتاق؛

ادغام صندوقهای بازنشستگی و نفت اجرایی خواهد شد!

  • کد خبر : 8245
  • 20 آبان 1402 - 13:51
ادغام صندوقهای بازنشستگی و نفت اجرایی خواهد شد!
مساله ای که وزارت کار و برخی نمایندگان درباره آن بسیار صحبت می‌کنند بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان است که با کمبود منابع مالی دولت امکان پذیر نیست و از همین جهت چاره را در ادغام صندوقها می‌بینند.

صبح امروز بود که خبرگزاری فارس نوشت: جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، گفته است: مجلس و دولت در کارگروه مشترکی که برای هماهنگی و تصمیم‌گیری در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین تشکیل شده،  صندوق بازنشستگی نفت و صندوق بازنشستگی کشوری در زمان اجرای برنامه هفتم توسعه با هم ادغام شوند.

به گزارش اعتبار، خبری که چند ساعت بعد از پرتال اطلاع رسانی خبرگزاری فارس برداشته شد و کوچکی نژاد هم اعلام کرد که منظور مجوز ساماندهی بود و نه ادغام!

 

ماجرای ادغام چیست!؟

فصل پنجم برنامه هفتم توسعه به «اصلاح صندوق‌های بازنشستگی» اختصاص دارد. در اولین ماده از این فصل – ماده ۲۸- هدف از اصلاح صندوق‌های بازنشستگی در راستای اجرای بند پنجم سیاست‌های کلی برنامه، «کاهش نسبت کمک‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی در بودجه‌ عمومیِ هر سال» عنوان شده است.

«اصلاح ساختار صندوق‌ها» از طریقِ راهکارهایی مانند ادغام، انتقال یا انحلال، اولین تکلیف در راستای اصلاحات مدیریتی صندوق‌ها است که براساس ماده ۲۹ این سند، در سال اول برنامه، برعهده‌ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذاشته شده؛ در واقع این وزارتخانه مکلف شده تا پایان ۱۴۰۲، مدیریت صندوق‌های بازنشستگی را تعیین تکلیف کند.

همه چیز از کجا شروع شد!؟

به دنبال پیشنهاد وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای تجمیع صندوق‌های بازنشستگی و دولتی شدن هیات امنای صندوق بازنشستگی نفت، اعتراض‌ها به این موضوع بالا گرفته است. یکشنبه هفته گذشته وزیر نفت در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری خواستار جلوگیری از اصلاح اساسنامه صندوق بازنشستگی نفت شد.

در دولت‌های پیشین نیز صندوق آسیب‌های بسیار دیده است، مهم‌ترین آن مربوط به دولت روحانی است. ماجرای صندوق بازنشستگی نفت از دولت پیشین آغاز می‌شود؛ آنجاکه دولت تصمیم گرفت اساسنامه این صندوق را تغییر دهد و دو وزیر اقتصاد و رفاه را به هیات امنای این صندوق اضافه کند. آن زمان کارمندان صنعت خواستار ابطال اساسنامه شدند چراکه به گفته‌ی آنها صندوق بازنشستگی نفت بخش خصوصی است که حضور وزرای اقتصاد و رفاه در هیئت امنای آن هیچ توجیه منطقی ندارد.

برای صندوق بازنشستگی نفت جان کنده‌ایم

 بیش از ۱۵ هزار و ۶۰۰ نفر از بازنشستگان و شاغلان صنعت نفت در نامه‌ای خطاب به روسای سه قوه، وزیر نفت و هیات امنای صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با امضای یک کارزار اینترنتی نسبت به ادغام تجمیع، ادغام یا هر عنوان مشابه برای صندوق‌های بازنشستگی نفت در سایر صندوق‌ها اعتراض کردند.

امضا‌کنندگان کارزار اینترنتی که شمار آنها تا لحظه تنظیم این گزارش ۱۵۶۴۰ نفر رسیده در درخواست خود نوشته‌اند: «صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت با قدمتی هفتاد ساله و لحاظ کسوراتی به میزان ۲۵ درصد از حقوق هر شاغل در زمان اشتغال، بدون مدد از هیچ‌گونه ردیف بودجه‌ای از سازمان برنامه و بودجه دولتی تشکیل و مطابق مندرجات مدلل، منطقی و حقوقی در متن اساسنامه، به عنوان نهادی با شاکله‌ای مستقل و متعلق به اعضای مشارکت صندوق‌ها مشتمل بر بیش از (‌۷۴۹۱۲ هزار شاغل و ۹۷۳۶۰ هزار بازنشسته‌)، به شرکت ملی نفت ایران تحت عنوان امین اموال، سپرده تا بر اساس مقررات و قوانین خاص خود اداره شود.
با استناد به فتاوی علمای عظام (‌رهبر کبیر انقلاب حضرت امام‌خمینی‌(‌ره‌)، حضرات آیات، سیستانی، علوی گلپایگانی، مکارم شیرازی‌)، هرگونه دخل و تصرف در اموال و سرمایه‌های صندوق، بدون اذن صاحبان (‌اجماع اعضای مشارک‌) جایز نیست.

 

همسان سازی حقوق اصلی ترین دلیل درخواست ادغام

مساله ای که وزارت کار و برخی نمایندگان درباره آن بسیار صحبت می‌کنند بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان است که با کمبود منابع مالی دولت امکان پذیر نیست و از همین جهت چاره را در ادغام صندوقها می‌بینند. جبار کوچکی نژاد نماینده رشت در این رابطه می‌گوید: بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان یک مطالبه عمومی است و مجلس هم برای بازنشستگان لشکری و کشوری و هم بازنشستگان تامین اجتماعی از دولت مطالبه گری می کند، اما این موضوع با تاخیر در دولت مواجه شده است علت تاخیر هم تامین منابع مالی آن است و باید دولت به یک شکلی منابعش را تامین کند.

وی با بیان اینکه دولت فعلا نتوانسته پاسخ مثبتی در مورد تامین منابع مالی به مجلس بدهد، افزود: ما نماینده ها معتقدیم دولت منابع مالی دارد در بخش تهاتر ارزی، اموال آزاده شده در خارج کشوراست. البته دولت نیازها و چارچوب های دیگری در اجرا دارد و ولی باید به یک شکلی همسان سازی حقوق بازنشستگان را حل کند.

نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: مجلس یازدهم قطعا به بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان ورود می کند و حتما همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه آورده خواهد شد و مجلس در حال اقدام است  تا بر همسان سازی ۹۰ درصدی  حقوق بازنشستگان اجماع کند و در این خصوص هر روز مجلس با دولت در حال مذاکره است. نمایندگان پیشنهادهای زیادی در بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان مطرح کردند.

اعتراض کارکنان صنعت نفت و تصمیم نهایی دولت!

در چند روز گذشته ، جمعی از بازنشستگان صندوق نفت با تجمع اعتراضی شماری از بازنشستگان صندوق  نفت اهواز، از تلاش دولت برای ادغام صندوق بازنشستگی نفت انتقاد کردند.

این بازنشستگان می‌گویند: صندوق نفت از پول‌هایی که ما سالیان دراز در آن انباشته‌ایم شکل گرفته و صاحبان واقعی صندوق ما هستیم؛ دولت نمی‌تواند برای از بین بردن استقلال آن تصمیم می‌گیرد.

این تجمعات و مخالفت وزارت نفت  از جمله دلایلی است که درباره خبر ادغام این صندوقها تصمیم گیری نهایی انجام نشده است. مثل تکذیب فوری ادغام صندوقها توسط کوچکی نژاد! به نظر می رسد این اقدام به همین راحتی امکان پذیر نخواهد بود. مگر اینکه به دولت فشار زیاد مالی ایجاد کند که جزء ادغام راهی نداشته باشد.

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=8245

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.