• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
3

استقرار پروازهای هوایی خارجی، ضرورت توسعه گیلان

  • کد خبر : 2552
  • 04 مرداد 1402 - 11:54
استقرار پروازهای هوایی خارجی، ضرورت توسعه گیلان
مدتی پیش در رسانه‌های گیلان اخباری منتشر شد که بیانگر این بود برقراری خط پرواز مستقیم هوایی رشت به مسقط از فرودگاه بین المللی میرزاکوچک رشت لغو شده و اکنون این پرواز از فرودگاه رامسر-استان مازندران- به مقصد مسقط برقرار شده است.

احمد طاهری/

بر اساس گزارش‌ها، تیرماه سال گذشته پرواز رفت و برگشت رشت به مسقط پایتخت عمان از فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت برقرار شد. طبق اعلام فرودگاه این اقدام با پیشنهاد شرکت هواپیمایی پارس و صدور مجوزهای لازم، انجام شده بود. اما اکنون این پرواز از رشت به رامسر منتقل شده است.

اگر چه علت لغو شدن این پرواز به طور رسمی مشخص نیست اما آنچه که از جوابیه اداره کل فرودگاه رشت بر می‌آید در حال حاضر این فرودگاه از ۳۰ درصد ظرفیت خود بهره می‌گیرد و با وجود دارا بودن ظرفیت‌های پروازی، اقدامی برای برقرار کردن پروازهای بین المللی از این فرودگاه که نام بین المللی را هم یدک می‌کند انجام نمی‌شود.

در حالیکه فرودگاه سردارجنگل رشت از نظر مسافت نزدیکترین موقعیت گردشگری و تجاری را با منطقه آزاد انزلی دارد که بزرگ‌ترین مرکز مبادلات کالایی در تنها منطقه آزاد شمال کشور است. از سوی دیگر با توجه به روابط گسترده و استراتژیک سیاسی و اقتصادی ایران و عمان، و دیگر کشورهای منطقه و حاشیه خزر، برقراری مسیرهای پروازی و دعوت از سرمایه‌گذاران این حوزه بدیهی‌ترین وظیفه مقامات اجرایی استان گیلان است.

فرصت‌هایی که می‌تواند گام بلندی برای توسعه گردشگری و تجاری گیلان باشد، اما با عدم توجه استاندار و دیگر متولیان امر اکنون همین مسیر پروازی هم به استان مازندران منتقل شد. اکنون باید مقامات عالی و اجرایی استان پاسخ دهند که چرا چنین شده است و علت مداوم از دست دادن فرصت‌ها چیست؟ آیا روابط تجاری و گردشگری گیلان با جمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری خود کمتر از کوچکترین و غربی‌ترین شهر مازندران است که اتفاقا در نزدیکی رشت قرار دارد، کمتر است؟ اگر چنین است واقعا علت وجه تسمیه نام بین المللی بر سر در فرودگاه رشت چیست؟

در حالیکه فرودگاههای استان‌های کشور بطور متوسط روزانه ۱۰ پرواز مستقیم به مقصد کشورهای مختلف دارند و وجود تنها دو پرواز مستقیم هفتگی از رشت به مقصد عتبات عالیات که زیارتی است و جنبه تجاری و گردشگری ندارد، برای استانی چون گیلان که ظرفیت‌های استراتژیکی و اقتصادی زیادی دارد زیبنده نیست.

کاش متولیان امر به دغدغه‌ی دلسوزان و سرمایه‌گذاران داخل استان توجه کرده و تنها به بریدن روبان‌های افتتاح اکتفا نکنند. قطعا ایجاد مسیرهای پروازی خارجی در نزدیکترین منطقه اقتصادی و لجستیکی کشور می‌تواند سرمایه‌گذاران زیادی را از کشورهای هدف به سمت گیلان رهسپار کند. از سوی دیگر با توجه به جاذبه‌های گردشگری و طبیعی استان گیلان می‌توان بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی را مجاب کرد تا پروازهای داخلی و خارجی خود را در فرودگاه رشت افزایش دهند. همه این مهم نیازمند برنامه ریزی و دقت نظر مقام ارشد اجرایی استان و دیگر متولیان این حوزه است تا رشت به عنوان مرکز استان گیلان با سابقه‌ی بیش از صد ساله شهری، از شهرهای کوچک مازندران، عقب نماند .

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=2552

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.