• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
1
درباره مصوبه جنجالی مجلس؛

افزایش سن بازنشستگی چه کسانی را تهدید و ناامید می‌کند!؟

  • کد خبر : 8768
  • 29 آبان 1402 - 13:02
افزایش سن بازنشستگی چه کسانی را تهدید و ناامید می‌کند!؟
رسانه های حامی طرح افزایش سن بازنشستگی نوشته اند در آینده نزدیک یکی از ابرچالش‌های کشور، بحران ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی خواهد بود که چنین طرحهایی را ضروری می‌کند.

در برنامه هفتم توسعه مجلس، سن بازنشستگی افزایش یافته است.  مطابق این طرح از دو ماه تا پنج ماه به سنوات اشتغال بیمه‌پردازان به ازای هر سال اضافه می‌شود که  به گفته نماینده‌های مجلس عملا حدود ۲۸  سال به سن بازنشستگی کسانی که سال اول خدمتشان است، اضافه می‌شود.

به گزارش اعتبار، خلاصه این طرح این گونه است که  اگر کسی امروز بخواهد شروع به کار و بیمه‌پردازی نماید پس از گذشت ۴۲٫۵ سال بازنشسته می شود. همچنین اگر شخصی در حال حاضر ۱۰ سال سابقه بیمه دارد، با توجه به این مصوبه پس از ۲۸ سال دیگر بازنشسته می شود.

در کارزار مخالفت با افزایش سن بازنشستگی خبرگزاری فارس آمده است« این موضوع باعث ایجاد حس ناامیدی میان افراد جامعه می گردد به خصوص در میان جوانانی که تازه می‌خواهند وارد بازار کار شوند. از طرفی هم با این کار بسیاری از افراد دیگر انگیزه و تمایلی برای بیمه‌پردازی ندارند که این عامل نیز می تواند سبب کاهش ورودی صندوق های بازنشستگی و ورشکستگی تدریجی آنان شود. به راستی مگر امید به زندگی در میان جمعیت کشور چقدر است که تا این حد سن بازنشستگی را بالا برده‌اند؟»

طرحی برای نجات صندوق های بازنشستگی

وزیر کار هم در دفاع از این مصوبه گفته است « ضریب پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی به شدت کاهش پیدا کرده که در صورت ادامه داشتن این روند صندوق‌ها در آینده نزدیک قادر به پاسخگویی به ذی‌نفعان خود نخواهند بود.»

رسانه های حامی طرح افزایش سن بازنشستگی نوشته اند در آینده نزدیک یکی از ابرچالش‌های کشور، بحران ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی خواهد بود که چنین طرحهایی را ضروری می‌کند.

توضیحات سخنگوی کمیسیون تلفیق برای رفع نگرانی!

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره این مصوبه گفته است« مطابق مصوبه امروز،  سنوات خدمت را تا ۳۵ سال برای آقایان و ۳۰ سال برای خانم‌ها قرار دادیم و حداکثر سن نیز برای بازنشستگی ۶۲ سال برای آقایان و برای خانم‌ها ۵۵ سال است یعنی اگر فردی به ۶۲ سال برسد اما آن سنوات به ۳۵ سال نرسد بر اساس مصوبه امروز می‌تواند تقاضای بازنشستگی کند. بنابراین نگرانی‌هایی که بین کارمندان و بازنشستگان مطرح شده است عملاً مرتفع شده و نگرانی خاصی نخواهد بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: در صورت تصویب این مورد از سال ۱۴۰۳  اجرایی خواهد شد لذا برای کسانی که سال بیست و هشتم و بیست و نهم خدمت خود هستند هیچ تغییری اتفاق نخواهد افتاد.

 

چالش بزرگ برای جوانان تازه کار

طبق شیوه جدید محاسبه سابقه بازنشستگی که در ضرایب سنی مختلف متفاوت است و بیمه شده به ازای میزان سابقه‌ای که تا کنون داشته، در ردیف‌های ضریبی مختلف به سابقه لازمش برای بازنشستگی افزوده می‌شود.

چالش اصلی مصوبه مجلس برای کسانی است که امروز و از سن ۲۰ سالگی بخواهند حق‌بیمه پرداخت کنند. قانونگذار به‌طور واضح توضیح نداده که آیا این افراد باید تا سن ۵۵ سال (برای زنان) و ۶۲ سال (برای مردان) کار کنند یا خیر. برای این افراد اگر فرمول بالا اعمال شود، زنان باید ۳۵ سال و مردان باید ۴۲ سال تمام کار کنند. برای همین است که بسیاری از افراد نسبت به آن ابراز نگرانی بیشتری می‌کنند. همچنین بخشی از افرادی که فکر می‌کردند بازنشستگی آن‌ها نزدیک است.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=8768

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.