• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
5
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت ایران خبر داد:

افزایش ۳۸ درصدی صادرات ایران به ارمنستان

  • کد خبر : 2522
  • 04 مرداد 1402 - 7:19
افزایش ۳۸ درصدی صادرات ایران به ارمنستان
سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت معدن تجارت ایران گفت: تجارت غیرنفتی ایران به کشور ارمنستان در بهار امسال به 101 میلیون و 747 هزار دلار رسید که در مقایسه با بهار سال قبل 38.4 درصد رشد داشت.

سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت معدن تجارت ایران از رشد ۵۳ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به ارمنستان در سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: آمارهای صادراتی نشان می‌دهد این روند در بهار امسال، شتاب بیشتری پیدا کرده است.

به گزارش اعتبار و به نقل از ایلنا، «سید روح اله لطیفی»، سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت معدن تجارت ایران همزمان با سفر وزیر خارجه ارمنستان ابراز کرد: ارمنستان با وجود جمعیت نسبتاً کم سه میلیون نفری، دروازه ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و شرق اروپا محسوب می‌شود.

لطیفی افزود: به عبارتی دیگر مرز با کشور ارمنستان، تنها مرز زمینی ایران با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیاست که از جمعیتی بالغ بر ۱۸۴ میلیون نفر و بازار خرید ۵۰۰ میلیارد دلاری برخوردار است.

وی آماری هم در خصوص واردات از اوراسیا ارائه داد و گفت: مواد معدنی، لاشه گوسفندی، انواع فیلترها، کاغذ کرافت، مقوا، چوب، تجهیزات پزشکی، دستگاه‌های سنجش، لوازم الکتریکی، محصولات آهنی و لوازم یدکی، هزار و ۸۷۲ تن کالای وارداتی از ارمنستان در فصل بهار به ارزش هفت میلیون و ۹۹۵ هزار و ۴۱۰ دلار بود که با رشد ۱۶۲ درصدی در وزن و ۳۰۰ درصدی در ارزش همراه بوده است.

سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت معدن تجارت ایران در مورد محصولات صادراتی ایران به ارمنستان هم افزود: محصولات فولادی با بیش از ۲۲ درصد، مواد غذایی، ماهی و میگو، میوه و تره بار، خشکبار، قیر، اوره، مصالح ساختمانی، زغال سنگ، مشتقات نفتی، گاز، روغن موتور، محصولات شیمیایی، انواع رنگ، چسب و حلال‌ها، محصولات بهداشتی و آرایشی، ضد یخ، مواد پلاستیکی، لوله، کف پوش، لوازم آشپزخانه، پوشاک، دستکش، فرش، چرم، تخته، کاغذ، نخ و پارچه، کیف و کفش، کلاه، لوازم خانگی، عروسک و لوازم بازی، سیم و کابل، خودرو، تراکتور و تریلر، لوازم یدکی، کنتور گاز، دستگاه سنجش و تجهیزات پزشکی، مبل، لوستر، کاشی و سرامیک، ورقه‌های شیشه‌ای، آینه، ظروف آشپزخانه، اجاق گاز، رادیاتور، پکیج، مصنوعات فلزی، مس و آلومینیوم، پنکه، هواکش. آسانسور و بالابر، ماشین آلات معدنی، تجهیزات کشاورزی، ماشین آلات برش، ریخته‌گری و قالب صنعتی، تجهیزات دامداری و مرغداری، دستگاه‌های قنادی، شیرآلات صنعتی و بهداشتی، باطری، لامپ، یخچال و اجاق گاز و از عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران به ارمنستان هستند.

وی تصریح کرد: با تقویت مناسبات در منطقه قفقاز بین همسایگان و کاهش تنش‌های موجود، توسعه زیرساخت‌ها و عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا، می‌توان شاهد افزایش حجم تجارت ایران با اوراسیا و شرق اروپا از طریق ارمنستان، در کنار سایر مسیرهای دریایی (بنادر شمالی به روسیه و قزاقستان)، زمینی و ریلی (از آذربایجان به روسیه) بود.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=2522

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.