• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
1

اقتصاد مراکش از میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ چه سودی خواهد برد؟

  • کد خبر : 6379
  • 19 مهر 1402 - 5:20
اقتصاد مراکش از میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ چه سودی خواهد برد؟
. انتظار می رود مراکش تا سال 2030 پذیرای 26 میلیون گردشگر باشد و  درآمدهای مهمی برای بخش گردشگری ایجاد کند.

پس از ۵ تلاش ناموفق، کشور  مراکش موفق شد حق میزبانی  مشترک جام جهانی ۲۰۳۰ را پس از اعلام موفقیت فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا)  به همراه اسپانیا و پرتغال به دست آورد.

اعتبار- حبیب صدرایی: به نقل از الجزیره، جام جهانی ۲۰۳۰ قرار است در سه قاره برگزار شود که در نوع منحصر به فرد است.  اروگوئه ( میزبان جام جهانی ۱۹۳۰)، پاراگوئه و آرژانتین میزبان سه مسابقه اول برای جشن صدمین سالگرد اولین جام جهانی هستند و و سپس مسابقات به مراکش، اسپانیا و پرتغال می رود.

برگزاری جام جهانی دیگر فقط یک رویداد ورزشی نیست،  بلکه فرصتی برای دستیابی مثبت به منافع اقتصادی برای کشورهای برگزارکننده در سطوح مختلف گردشگری، خدمات، زیرساخت ها و سایر حوزه ها است.

فواید و مزایا قبل، حین و بعد جام

مراکش در آخرین دوره جام جهانی قطر با شکست دادن تیم های قدرتمند  مانند اسپانیا، پرتغال و کرواسی توانست توجه جهانیان را  با صعود به نیمه نهایی  به سوی خود جلب کند. حال نیز پس از اعلام فیفا از پذیرش پیشنهاد سه جانبه برای میزبانی جام جهانی  ۲۰۳۰ مجددا مورد توجه قرار گرفت.

محمد الجدری، اقتصاددان می گوید :  رویداد جام جهانی به ویژه در زمینه تولید ثروت و ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان می‌تواند به نفع اقتصاد ملی باشد.

وی در گفتگو با الجزیره گفت: استفاده از مزایا طی مراحل مختلف قبل، طول و بعد مسایقات صورت می‌گیرد.

الجدری توضیح داد:  مراکش در طول هفت سال آینده شاهد تسریع در تکمیل گروهی از پروژه های زیربنایی از جمله استادیوم‌ها، مراکز آموزشی، جاده‌ها، حمل و نقل بین شهرها، هتل‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و غیره خواهد بود. علاوه بر آن پروژه بزرگ مربوط به تسریع تکمیل خط دوم قطار سریع السیر  نیز است که کازابلانکا و آگادیر ( مرکز منطقهٔ سوس–ماسه در جنوب غربی مراکش) را به هم متصل می کند.

وی گفت: این پروژه‌ها در بسیاری از بخش های اقتصادی رونق ایجاد می کند و هزاران فرصت شغلی را چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم فراهم می کند.

مقصد گردشگری

رشید ساری، تحلیلگر اقتصادی نیز  معتقد است که برگزاری جام جهانی در مراکش این کشور را به مقصد گردشگری و مقصد گردشگران کشورهای مختلف جهان تبدیل می کند و  سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی کشور را افزایش می دهد.

ساری به الجزیره نت گفت: اگر گردشگری در حال حاضر ۷ درصد به تولید ناخالص داخلی کمک می کند، پیش بینی می شود این بخش پس از برگزاری جام جهانی تا ۳۰ درصد سهم داشته باشد. انتظار می رود مراکش تا سال ۲۰۳۰ پذیرای ۲۶ میلیون گردشگر باشد و  درآمدهای مهمی برای بخش گردشگری ایجاد کند.

رشید ساری می‌گوید: این رویداد همچنین فرصتی برای برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های موازی برای معرفی میراث فرهنگی و تاریخی پادشاهی مراکش است که ظرفیت‌های اقتصادی  خوبی برای جذب سرمایه‌گذاران است.

وی ادامه می دهد: مراکش بازیگرانی را از کشورهای مختلف جهان جذب خواهد کرد و  باید برای تبلیغ دستاوردهای مراکش در سطح صنعت خودرو، انرژی های تجدیدپذیر، صنایع تولیدی و هیدروژن سبز سرمایه گذاری شود.

ساری تاکید کرد: همانطور که برای میزبانی جام جهانی پرونده تهیه کردیم، اکنون نیز باید روی تهیه پرونده اقتصادی یکپارچه برای ارائه به دنیا در طول برگزاری این جام  و جذب سرمایه گذاری کار شود.

 

فرصت را غنیمت بشمار!

رشید ساری تحلیلگر اقتصادی در ادامه  با اشاره به اینکه بر اساس گزارش شورای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی که در سال گذشته منتشر شد، سهم ورزش در اقتصاد مراکش بسیار ناچیز است، بر لزوم استفاده دولت این کشور از این فرصت برای تقویت نظام ورزشی تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، سهم ورزش در تولید ناخالص داخلی بیش از ۰٫۵ درصد نیست، بنابراین رشید ساری بر ضرورت تلاش برای تقویت کل نظام ورزش از منظر کارآفرینی تاکید می کند تا سهم آن در تولید ناخالص داخلی بین ۲ تا ۳ درصد افزایش یابد.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت این رویداد در پیشبرد رسانه های ورزشی، خواستار سرمایه گذاری در زیرساخت های رسانه ای برای همگامی با رویدادهای مهم ورزشی در کشور شد.

پیش‌بینی می‌شود مراکش میزبان ۳۰ بازی از مجموع این مسابقات باشد که بین ۶ شهر «کازابلانکا، رباط، طنجه، مراکش، آگادیر و فاس» توزیع می شود.

توسط بنیاد مدیریت سرمایه «سوجی» ،وابسته به گروه شرکت عمومی مراکش، تأثیرات مالی و اقتصادی سازمان مراکش در جام جهانی  مورد بررسی قرار گرفت.

این مطالعه نشان داد که برگزاری این رویداد در مراکش به سرمایه‌گذاری بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد درهم (حدود ۵ تا ۶ میلیارد دلار) نیاز دارد و این بودجه برای ساخت و بازسازی استادیوم‌ها، مراکز آموزشی و هزینه‌های کلی سازمانی توزیع می‌شود. 

به گفته همین منبع، بودجه ۲۳ میلیارد درهمی توسط دولت، ۱۷ میلیارد درهم توسط نهادهای دولتی یا غیردولتی و ۱۰ میلیارد درهم هم از منابع دیگر تامین خواهد شد.

این هزینه ها بین:

تقریبا ۱۷ میلیارد درهم برای ساخت و نوسازی استادیوم ها
۸ میلیارد درهم برای ساخت و بازسازی مراکز آموزشی.
۱۷ میلیارد درهم برای توسعه شبکه های حمل و نقل و زیرساخت ها
۱۰ میلیارد درهم هزینه سازماندهی مشترک بین کشورهای برگزارکننده این رویداد

انگیزه دادن

بر اساس این مطالعه، سازماندهی جام جهانی همچنین فرصتی برای تحریک و انگیزه تعدادی از بخش‌های اقتصادی در مراکش است، زیرا بخش ساخت‌وساز از پروژه‌های بزرگی بهره می‌برد که باعث ایجاد فعالیت و احیای شرکت‌های محلی می‌شود که برای فرصت های شغلی و ترویج رشد تعدادی از بخش ها به هزاران نفر کمک می‌کند.

این نشان می‌دهد که بخش گردشگری از هجوم گردشگران در طول سال جام جهانی و بعد آن  سود می‌برد و انتظار دارد صد هزار تخت اضافی فراهم کند و تا ۱۲۰ میلیارد درهم (حدود ۱۲ میلیارد دلار) درآمد ایجاد کند.

در مورد بخش بانکی، از طریق افزایش تامین مالی پروژه های زیربنایی که به تقویت بخش بانکی و افزایش سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ کمک می کند، سود خواهد برد.

شرکت های مخابراتی علاوه بر سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت ها و تسریع در توسعه فناوری نسل پنجم، شاهد افزایش ترافیک تماس و انتقال  اطلاعات  نیز خواهند بود.

اقتصاددانان تأیید می کنند که سازماندهی جام جهانی فرصت مهمی است که باید برای دستیابی به توسعه واقعی و رونق اقتصادی برای پادشاهی سرمایه گذاری شود، که در نهایت در زندگی روزمره شهروندان مراکشی و استاندارد زندگی آنها منعکس خواهد شد.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=6379

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.