• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
2
تلاش دولت بایدن برای جلوگیری از افزایش قیمت؛

اقدام آمریکا چه تاثیری بر قیمت نفت خواهد گذاشت؟

  • کد خبر : 3058
  • 16 مرداد 1402 - 8:48
اقدام آمریکا چه تاثیری بر قیمت نفت خواهد گذاشت؟
دولت بایدن در سال گذشته مقادیر بی سابقه نفت را از SPR تخلیه کرد تا از افزایش شدید قیمت نفت جلوگیری کند و عرضه را بلافاصله پس از حمله روسیه به اوکراین افزایش دهد. تقریباً 180 میلیون بشکه از ذخایر خارج شد که به پایین‌ترین سطح در چهار دهه اخیر رسید. ذخایر  فعلی حدود نیمی از حداکثر ظرفیت خود یعنی 727 میلیون بشکه را شامل می شود.

وزارت انرژی آمریکا خرید برنامه ریزی شده ۶ میلیون بشکه نفت خام را که برای تکمیل ذخایر استراتژیک نفت (SPR) استفاده می شد را به تعویق انداخته است. این اقدام می تواند تا حدودی فشار بر افزایش قیمت نفت را کاهش دهد.

به گزارش اعتبار و به نقل از اکونومیک نیوز، مقامات دولت بایدن گفتند که منتظر کاهش قیمت نفت، ترجیحاً به ۶۷ تا ۷۲ دلار در هر بشکه خواهند بود تا معامله بهتری برای مالیات دهندگان تضمین کنند. پس از تخلیه مقادیر زیادی نفت در سال گذشته، دولت قصد دارد این ذخیره را با ظرفیت کامل پر کند.

با کاهش تولید اوپک پلاس و عربستان سعودی در تلاش برای حمایت از قیمت ها، قیمت نفت به بالاترین سطح خود در بیش از سه ماه گذشته رسیده است. کشورهای اوپک از نوامبر سال گذشته تولید خود را به میزان ۳٫۶۶ میلیون بشکه کاهش داده اند و عربستان سعودی نیز در ماه جولای یک میلیون بشکه در روز تولید خود را کاهش داده است. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) – معیار ایالات متحده – در روز پنج شنبه کمتر از ۸۲ دلار در هر بشکه معامله شد که بالاترین سطح از ۱۴ آوریل است.
به گفته وزارت انرژی، میانگین قیمت پرداخت شده برای هر بشکه در ذخایر استراتژیک SPR موجود ۲۹٫۷۰ دلار است.

دولت بایدن در سال گذشته مقادیر بی سابقه نفت را از SPR تخلیه کرد تا از افزایش شدید قیمت نفت جلوگیری کند و عرضه را بلافاصله پس از حمله روسیه به اوکراین افزایش دهد. تقریباً ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر خارج شد که به پایین‌ترین سطح در چهار دهه اخیر رسید. ذخایر  فعلی حدود نیمی از حداکثر ظرفیت خود یعنی ۷۲۷ میلیون بشکه را شامل می شود.

چگونه تصمیم وزارت انرژی می تواند بر قیمت نفت تأثیر بگذارد؟
مانند بسیاری از کالاها، محرک اصلی قیمت نفت، عرضه و تقاضا در بازار است. در بلندمدت، با توجه به حجم عظیم و مقیاس جهانی تولید نفت خام، هر گونه تغییر در  ذخایر استراتژیک در نهایت تاثیر کمی بر قیمت نفت خواهد داشت. ایالات متحده به تنهایی روزانه بیش از ۱۲ میلیون بشکه نفت خام تولید می کن که به این معنی است که خرید برنامه ریزی شده وزارت انرژی معادل نیمی از تولید روزانه است.

همچنین، برخلاف کاهش تولید اخیراً توسط اوپک که بر حجم تولید روزانه تأثیر می‌گذارد، تصمیم  وزارت انرژی بر نرخ تولید تأثیر نمی‌گذارد و فقط یک بار و به تنهایی تأثیر دارد.

جیم بورکهارد،  رئیس تحقیقات بازارهای نفت در شرکت اس‌اندپی گلوبال،  گفته است  که تصمیم وزارت نفت “تأثیر کمی بر قیمت ها خواهد داشت” زیرا کاهش تولید اخیر توسط عربستان سعودی، روسیه و سایر کشورهای عضو اوپک پلاس “تأثیر بیشتری بر قیمت ها خواهد داشت.

با این حال، قانونگذاران فدرال می توانند در کوتاه مدت بر قیمت ها تأثیر بگذارند و  با حفظ نفت بیشتر در بازار و عدم کاهش عرضه، قانونگذاران می توانند از افزایش سریعتر قیمت ها جلوگیری کنند. سال گذشته، دولت بایدن به دنبال افزایش عرضه داخلی از طریق فروش نفت به بازار آزاد بود که فشار نزولی بر قیمت ها وارد کرد. پر کردن ذخایر، همانطور که در نهایت دولت قصد انجام آن را دارد، نتیجه معکوس خواهد داشت و فشار صعودی بر قیمت ها وارد می کند.

کاهش قیمت نفت همچنین به قیمت های پایین تر در پمپ برای مصرف کنندگان تبدیل می شود که می تواند باعث کاهش بیشتر تورم شود.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=3058

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.