• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
4
با اعلام وزیر خارجه؛

ایتالیا آماده خروج از طرح جاده ابریشم چین!

  • کد خبر : 4528
  • 12 شهریور 1402 - 14:40
ایتالیا آماده خروج از طرح جاده ابریشم چین!
وزیر امور خارجه ایتالیا گفت که پارلمان کشورش باید ارزیابی کند و در مورد تمدید مشارکت ایتالیا در این پروژه تصمیم گیری کند.

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا  اعلام کرد  طرح “کمربند و جاده” چین  که  “جاده ابریشم جدید” نیز نامیده می شود  به منافع مورد انتظار برای سومین اقتصاد منطقه یورو دست نیافته است.

اعتبار به نقل از الجزیره، آنتونیو تاجانی در جریان مجمع اقتصادی  اروپایی «آمبروستی» در سرنوبیوی ایتالیا گفت: «ما می خواهیم به همکاری نزدیک با چین ادامه دهیم، اما همچنین نیاز به تحلیل صادرات داریم، زیرا جاده ابریشم به نتایجی که امیدوار بودیم دست پیدا نکرده است.»

وی خاطرنشان کرد: صادرات ایتالیا به چین در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۶٫۵ میلیارد یورو، به فرانسه ۲۳ میلیارد و به آلمان ۱۰۷ میلیارد یورو بوده است.

وزیر امور خارجه ایتالیا گفت که پارلمان کشورش باید ارزیابی کند و در مورد تمدید مشارکت ایتالیا در این پروژه تصمیم گیری کند.

در سال ۲۰۱۹، ایتالیا که از مشکل بدهی عمومی رنج می برد  تبدیل به تنها کشوری از «گروه هفت» شد که پیوستن خود را به این برنامه سرمایه گذاری هنگفت پکن اعلام کرد، که مخالفانش آن را با هدف تحکیم نفوذ چین می دانند.

این پروژه بلندپروازانه با انگیزه شی جین پینگ  رئیس جمهور چین راه اندازی شد.هدف  از این طرح بهبود ارتباطات تجاری بین آسیا، اروپا، آفریقا و حتی فراتر از آن، از طریق توسعه جاده ها، بنادر، شبکه های راه آهن، فرودگاه ها و خوشه های صنعتی اعلام شد.

توافق ایتالیا و چین به طور خودکار در مارس ۲۰۲۴ تمدید می شود مگر اینکه رم تصمیم بگیرد در پایان سال ۲۰۲۳ از آن خارج شود.

تاجانی بین یکشنبه و سه شنبه به پکن سفر خواهد کرد تا با مقامات چین دیدار کند. این دیدار برای هماهنگی جهت برای سفر جورجیا ملونی نخست وزیر خواهد بود که قرار است اکتبر آینده  صورت گیرد و کارشناسان معتقدند هدف از آن رسمی کردن خروج ایتالیا از پروژه است.

ماریو دراگی نخست وزیر سابق ایتالیا، که در فوریه ۲۰۲۱ به قدرت رسید، این توافق را مسدود کرده بود و  در بخش های استراتژیک از حق دولت برای ایجاد فیلیباستر (اطاله بررسی)  برای جلوگیری از هرگونه سرمایه‌گذاری در سطح بالا توسط شرکت‌های چینی در ایتالیا استفاده کرده بود.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=4528

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.