• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
4
خرید برنج توافقی و نارضایتی کشاورزان:

این کار دیگر دیر شده است!

  • کد خبر : 2657
  • 08 مرداد 1402 - 9:17
این کار دیگر دیر شده است!
با توجه به هماهنگی‌های وزارت جهادکشاورزی با شرکت‌های فعال در حوزه بازرگانی برنج، مقرر شده است این شرکت‌ها برنج های طارم و هاشمی را از کشاورزان خریداری کنند.

اعتبار، گروه کشاورزی- سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به هماهنگی‌هایی که ستاد وزارت جهاد کشاورزی با شرکت های فعال در حوزه بازرگانی برنج به عمل آورده است، مقرر است این شرکت‌ها برنج های ارقام محلی (طارم و هاشمی) کشاورزان را خریداری کنند و کشاورزان نیز برای اطلاع از چگونگی معامله و فروش به مرکز خدمات جهاد کشاورزی استان مراجعه کنند.

به گزارش اعتبار، حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز گفته است : خرید برنج ارقام محلی و پرمحصول در انبارهای شرکت غله شهرستان‌های بابل و فریدونکنار و هفت واحد شالیکوبی به عنوان مباشر شرکت غله در شهرستان‌های آمل، بابل، قائمشهر، فریدونکنار، محمودآباد، جویبار و ساری انجام می‌شود.

در این زمینه خبرگزاری مهر در گزارشی نوشته است : اگرچه دولت و بخش خصوصی در آستانه برداشت برنج جدید برای خرید برنج پارسالی در مازندران وارد عمل شدند اما به اعتقاد کشاورزان، این زمان برای خرید دیر است زیرا بخشی از محصولات دچار آفت زدگی شد و بخشی نیز از دسترس آنان خارج شده است.

محمد حسینی یکی از شالیکاران در گفتگو با مهر گفته است: ما باز دغدغه فروش محصولات را داریم زیرا بسیاری از برنج‌های سال قبل دپو شده است.

وی با بیان اینکه شالیکوبی داران هر روز پیغام می‌دهد تا برنج دپو شده سال قبل را از انبار آنان خارج کنم، افزود: به این دلیل مجبور شدم برنج درجه یک طارم را با قیمت ۵۴ هزار تومان بفروشم.

این شالیکار با بیان اینکه خرید تضمینی برنج باید از موقع برداشت در دستور کار قرار گیرد، گفت: این در حالی که بسیاری از برنج‌های تولیدی سال قبل در انبار وجود دارد و خطر آفت زدگی آن را تهدید می‌کند.

ف برنج کشور حدود سه میلیون تن است که سالانه حدود یک میلیون تن آن از محل واردات تامین می شود.

در هفته های اخیر، کشاورزان برنج‌کار از باقی ماندن محصولات سال گذشته خود در آستانه فصل برداشت گلایه داشتند.

محمد باقر قالیباف دو روز پیش در صحن علنی مجلس در دادخواهی از کشاورزانی که محصول دستشان مانده و خریداری برایش نیست، گفت: « وزارتخانه‌ها نباید به‌ جای خرید برنج از کشاورزان دست به واردات می‌زدند».

وی واردات بی‌رویه در حوزۀ برنج را با این عبارت که حدود ۱.۷ میلیون تن واردات اضافه انجام شده است، نشانه رفت و انتقاد سختی کرد و گفت: همین امروز چند نفر از مردم، مسئولان و نمایندگان مازندران تماس گرفتند که الان محصول سال گذشته در انبار کشاورزان است و محصول امسال در حال برداشت است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در مورد مشکلات خرید توافقی برنج گفته است: برای خرید تضمینی برنج باید یک خط اعتباری ویژه در نظر گرفته شود تا مشکل تولید کننده ها ریشه ای برطرف شود.

حسن عنایتی همچنین با انتقاد از : لغو ممنوعیت ۴ ماهه واردات، توزیع و ترخیص برنج در سال گذشته گفته است: این اقدام آسیب جدی به کشاورزان وارد کرد اما به لحاظ ملاحظاتی واردات برنج انجام شد.

عنایتی گفت : تقاضای جدی ما این است که قانون ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت این محصول همانند سال گذشته لغو نشود و این قانون سفت و سخت در سال جاری اجرا شود.
به نظر می رسد منظور این مسئول جهاد دانشگاهی مازندران دستور معاون اول رئیس جمهور برای بازنگری در قانون ممنوعیت واردات برنج است. اخیرا ی یک فروند کشتی اقیانوس ‌پیما حامل بیش از ۲۶ هزار تن برنج در بندرامام خمینی (ره) پهلو گرفت . این محموله توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران وابسته به وزارت جهاد کشاورزی از کشور هند خریداری شده بود. خبری که اعتراض بسیاری از کشاورزان و برخی نمایندگان مجلس را به همراه داشت.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=2657

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.