• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
2
جدال لفظی بین بانک مرکزی و کانون صرافان:

بازار ارز در شوک جدیدی فرو رفت

  • کد خبر : 2895
  • 11 مرداد 1402 - 9:19
بازار ارز در شوک جدیدی فرو رفت
بازار ارز همانند ماه‌های گذشته در روزهای اخیر نیز مجددا با شوک جدید مواجه شده و مهم‌ترین عامل این موضوع هم اقدام اخیر بانک مرکزی مبنی بر انحلال کانون صرافان است.

پس از اعلام انحلال کانون صرافان ایرانیان، تنش میان بانک مرکزی و کانون صرافان ایرانیان به شکل جدال لفظی شدت پیدا کرد و شب گذشته نیز بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه سنا از لغو مجمع عمومی کانون صرافان خبر داد.

به گزارش اعتبار، بانک مرکزی دلایل انحلال کانون صرافان ایرانیان را اینگونه توضیح می‌دهد که؛ به ‌دلیل تخلفات و انحراف از اهداف، موضوع و وظایف و اختیارات کانون صرافان ایرانیان، موافقت‌نامه تأسیس این کانون صادره توسط بانک مرکزی، ابطال و انحلال کانون مذکور در دستور کار قرار گرفت.

موضوعی که باعث شد بعد از اعلام انحلال کانون صرافان از ظهر ۱۰ مرداد ۱۴۰۲، قیمت دلار که تا پیش از این در کانال ۴۹ ـ ۴۸ هزار تومان در نوسان بود مجددا با افزایش همراه شود.

 

عقب نشینی نمی‌کنیم

«کامران سلطانی‌زاده» دبیرکل کانون صرافان روز گذشته و پس از خبر اعلام انحلال کانون صرافان ایرانیان روایتی از پشت پرده «انحلال» دستوری کانون ارائه داد و گفت: عقب‌نشینی نمی‌کنیم.

سلطانی‌زاده تصریح کرد: تصمیم بانک مرکزی برای انحلال کانون صرافان پس از آن اتفاق افتاد که کانون صرافان آگهی مجمع بازار متشکل ارزی را بر خلاف نظر بانک مرکزی بود پیگیری کرد .

 

فرار به جلو بانک مرکزی برای ابطال مجوز کانون صرافان

دبیرکل کانون صرافان تصریح کرد: عملا سهامداران این بازار مردم هستند اما بانک مرکزی نسبت به انحلال دستوری این بازار اقدام و بازار مبادله‌ای را جایگزین کرده است، این در حالی است که تمام سازوکار بازار متشکل ارزی در همان بازار مبادله‌ای برقرار است و از زیرساخت‌های بازار متشکل ارزی بهره می‌برد.

وی تاکید کرد: برای اینکه کانون صرافان نتواند حقوق اعضای خود را پیگیری کند، بانک مرکزی گامی به جلو نهاده و با فرار به جلو مجوز کانون صرافان را ابطال کرده است.

به عقیده سلطانی‌زاده، در هفته‌های اخیر پس از صحبت اعضای کانون درباره‌ی سیاست‌های ارزی و انتقاد به برخی سیاست‌ها، این اتفاقات افتاد در حالی که کانون صرافان ایرانیان طبق وظیفه‌ی ذاتی باید ایرادات را گوشزد می‌کرد و با پیش آگاهی جلوی خسارت را می‌گرفت.، بنابراین از آن‌جا که تمامی اقدامات کانون صرافان بر اساس قانون بوده از طریق قوه قضاییه حتما منافع صرافان پیگیری خواهد شد.

دبیرکل کانون صرافان افزود: از حقوق اعضای کانون صرافان در بازار متشکل ارزی عقب نخواهیم نشست.

 

خرید سهمیه ارز کارت ملی افراد توسط صرافان و فروش آن در بازار

 

ناگفته نماند که پیش از این، «شهباز حسن‌پور بیگلری» ،عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سخنانی فعالیت‌های برخی از صرافی‌ها را غیرمجاز خوانده و گفته بود: تعدادی از صرافی‌ها با فعالیت‌های غیرقانونی و غیرمجاز همچون خرید سهمیه ارز کارت ملی افراد و فروش آن در بازار منجر به ایجاد تلاطم ارزی می‌شوند.

به گفته بیگلری، این عملکرد به این معناست که تعدادی از صرافی‌ها علاوه بر فعالیت‌های رسمی خود یک سری فعالیت‌ها و درآمدزایی‌های غیررسمی و غیرقانونی هم برای خود دست و پا کرده‌اند که به اقتصاد ضربه می‌زند.

 

بانک مرکزی وجاهت قانونی درباره انحلال این کانون را ندارد

اما دامنه این تنش‌ها بدین جا ختم نشد، به طوری‌که کانون صرافان نیز در واکنش به اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر انحلال کانون اعلام کرد بانک مرکزی وجاهت قانونی درباره انحلال این کانون را ندارد.

کانون صرافان در واکنش به اعلام بانک مرکزی مبنی بر انحلال این کانون بیانه‌ای بدین شرح صادر کرد: انحلال کانون صرافان در ماده ۲۱ اساسنامه جز اختیارات مجمع عمومی فوق العاده بوده و طبیعتاً هر گونه فرآیندی خارج از مسیر قانونی تخلف است و از طریق مراجع قضائی پیگیری خواهد شد، متأسفانه در ادامه اقدامات مزبور و پس از ناامیدی در مسیر قانونی، بانک مرکزی با انتشار اختلافات در فضای رسانه‌ای سعی بر فشار بر صرافان و کانون صرافان دارد و هم اندیشی سالیانه یک صنف را برنمی تابد، در حالی که اگر بانک مرکزی بر مبنای قانون حرکت کند نیاز به رسانه‌ای کردن موضوعات نخواهد داشت.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=2895

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.