• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
2
با اسم رمز «بنزین ارزان و پرمصرف»

بالاخره قیمت بنزین تغییر می‌کند؟

  • کد خبر : 9598
  • 14 آذر 1402 - 19:03
بالاخره قیمت بنزین تغییر می‌کند؟
طبق برنامه هفتم، دولت می تواند همانطور که در آب برق و گاز با توجه به میزان مصرف با یک شیب قیمت افزایش می یابد در بنزین هم همچنین عوارضی بسته شود.

هرچند افزایش قیمت بنزین جزء علایق دولت است، اما هزینه‌ سنگین سال ۹۸ علامت سوال بزرگی را برای دولت ایجاد کرده است که با قیمت بنزین چه کند.

به گزارش اعتبار، بعد از سال ۹۸، قیمت سوخت در ایران برخلاف قیمت‌های دیگر با تورم مواجه نشد. ولی مساله اینجاست که افزایش قیمت آن احتمال افزایش کالاها و خدمات دیگر را بسیار زیاد خواهد کرد. دولتی‌ها ظاهرا فعلا هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت ندارند. حتی در برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه نیز قیمت بنزین تغییر نکرده است، اما مشخص است خود دولت چندان نمی‌تواند در این مسیر ادامه دهد. به ویژه آنکه معتقد است «قیمت ارزان بنزین خود به خود مصرف فعلی بنزین را بالا می‌برد.»

دولت و حامیان: بنزین فعلی ارزان و پرمصرف است!

احمد وحیدی وزیر کشور در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه شهید چمران اهواز گفته است: یک لیتر بنزین ما از یک لیتر آب ارزان‌تر است و قیمت ارزان بنزین خود به خود مصرف بنزین را بالا می‎‌برد.

آخرین تصمیم‌گیری ها برای کنترل مصرف

طبق تصمیم کارگروه راهبری اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث مقرر شده است در بخش ناوگان تاکسیرانی صرفاً تاکسی‌های دارای بیمه نامه شخص ثالث، از سهمیه سوخت برخوردار شوند.معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفته است  با اجرای این ماده قانونی، بیش از ۵۰ هزار خودرو نفت گازسوز فاقد بیمه شناسایی شد.
طبق برنامه هفتم، دولت می تواند همانطور که در آب برق و گاز با توجه به میزان مصرف با یک شیب قیمت افزایش می یابد در بنزین هم همچنین عوارضی بسته شود.

محسن زنگنه، سخنگوی تلفیق برنامه هفتم توسعه گفته است: در برنامه هفتم مصوب کردیم که قیمت یارانه ای بنزین نباید تغییر بکند اما اینکه چقدر سهمیه یارانه در اختیار مردم قرار بگیرد دست دولت است.

با این حال چنین تصمیم‌گیریهایی هنوز با مصرف مناسبی که دولت به دنبال آن است فرسنگ‌ها فاصله دارد. برای همین بحث سهمیه بنزین پیش آمده است که آن هم در بلاتکلیفی قرار دارد.

 

فعلا خبری از سهمیه بنزین نیست!

 زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه درباره بحث داغ سهمیه بنزین گفت: با اینکه به افراد سهمیه بنزین بدهیم مخالفم. اگر بخواهیم این استدلال را بپذیریم برای آموزش هم باید بپذیریم. شما سه تا بچه دارید من بچه ندارم. بچه شما که می‌رود مدرسه دولتی دارد از یارانه استفاده می‌کند من استفاده نمی‌کنم پس باید آن یارانه را هم به من پرداخت کنند.

بلاتکیلفی منجر به تصمیم ناگهانی می‌شود؟

قبلا هرگاه شایعات افزایش قیمت بنزین شنیده می‌شد، این شایعه قوت می‌گرفت که دولت دارد نبض جامعه را می‌گیرد. درست یا غلط این شایعه هنوز هم کاربرد دارد. با این اوصاف بعید است دیگر مثل سابق روسای سه قوه تصمیمی بگیرند و بعد خود را به بی خبری بزنند که روز جمعه فهمیده‌اند و یا با نحوه آغاز آن مشکل دارند. با این حال سیاست فعلی نوعی بلاتکلیفی دیگر را ایجاد می‌کند که از دل آن ممکن است تصمیم ناگهانی بدی گرفته شود.
لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=9598

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.