• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
1
در نتیجه تجاوز اسرائیل؛

با جزئیات زیان های اقتصادی غزه مطلع شوید!

  • کد خبر : 9846
  • 19 آذر 1402 - 13:24
با جزئیات زیان های اقتصادی غزه مطلع شوید!
مدیرکل دفتر اطلاع رسانی دولت در نوار غزه خسارات مستقیمی را که نوار غزه تاکنون متحمل شده است، بدون احتساب خسارات غیرمستقیم، بیش از 12 میلیارد دلار برآورد کرد، هرچند اعلام کرد که تعیین دقیق این خسارات دشوار است. 

مقامات و کارشناسان انتظار دارند که اقتصاد نوار غزه در نتیجه جنگ هولناکی که اسرائیل از هفتم اکتبر گذشته به راه انداخته است، متحمل خسارات سنگینی شود. در حالی که یک مقام دولتی فلسطین معتقد است هزینه زیان مستقیم اقتصادی ممکن است به ۱۲ میلیارد دلار برسد، یک کارشناس و فعال حقوق بشر انتظار دارد که زیان مستقیم و غیرمستقیم به حدود ۲۰ میلیارد دلار برسد.

به گزارش اعتبار، حبیب صدرایی: به نقل از الجزیره، دکتر رامی عبدو، رئیس دیده‌بان حقوق بشر اروپا و مدیترانه و کارشناس اقتصاد و دارایی، انتظار دارد که زیان اقتصادی تاکنون به حدود ۲۰ میلیارد دلار برسد. عبده در مصاحبه اختصاصی با الجزیره نت توضیح داد که این عدد را بر اساس میزان تخریب زیرساخت ها، تاسیسات عمرانی و اقتصادی و همچنین اندازه گیری خسارات اقتصادی وارده به نوار غزه در جریان تجاوز سال ۲۰۱۴ تعیین کرده است.

وی تصریح کرد: وزارت اقتصاد فلسطین خسارات مستقیم و غیرمستقیم تجاوزات اسرائیل به غزه در سال ۲۰۱۴ را حدود ۵ میلیارد دلار و نهادهای بین المللی آن را ۳٫۷ میلیارد دلار برآورد کرده ‌اند. عبدو در رابطه با تجاوزات کنونی گفت: مقیاس ویرانی اسرائیل حداقل ۴ یا ۵ برابر بیشتر از جنگ قبلی است.

وی خاطرنشان کرد: در تهاجم فعلی، منافع و کارخانه‌های عمده اقتصادی به طور مستقیم و عمدی هدف قرار گرفتند.

وی افزود: اولین کاری که نیروهای اشغالگر انجام دادند، تخریب محله الریمال بود که به دلیل امکانات و منافع بزرگ اقتصادی، تجاری و تاریخی نوار غزه، پایتخت اقتصادی نوار غزه محسوب می شود.

اسماعیل الثوابته، مدیرکل دفتر اطلاع رسانی دولت در نوار غزه نیز به نوبه خود، خسارات مستقیمی را که نوار غزه تاکنون متحمل شده است، بدون احتساب خسارات غیرمستقیم، بیش از ۱۲ میلیارد دلار برآورد کرد؛  هرچند اعلام کرد که تعیین دقیق این خسارات دشوار است.

الثوابته در گفتگو با الجزیره نت اظهار داشت: بخش‌های مختلف از جمله خانه‌ها و بخش‌های صنعتی، تجاری، کشاورزی و بهداشت و همچنین  بخش‌های دولتی، آموزشی، رسانه‌ای، سرگرمی، هتل، ارتباطات و اینترنت، حمل‌ونقل و ادارات برق دچار خسارت شدید شدند. 

 

منازل

مدیرکل دفتر اطلاع رسانی دولت در نوار غزه  در مورد خسارات وارده به منازل از نظر تخریب کلی و جزئی گفت:  ۳۰۵ هزار واحد مسکونی هدف قرار گرفتند ب تخریب شدند که شامل۵۲ هزار  تخریب کل با هزینه ۲٫۳۴ میلیارد دلار و ۲۵۳ هزار  واحد مسکونی تخریب جزئی با هزینه ۵ میلیارد دلار است.

کارخانه ها

اسماعیل الثوابته در مورد بخش صنعت نیز گفت: «کارخانه‌های مختلف در نوار غزه به طور کامل از کار بازماندند و  ماشین‌آلات و تجهیزات لازم برای فرآیند تولید متوقف شدند که باعث بحران صنعتی و کمبود شدید در بازار محلی شهروندان شد. برآورد اولیه از زیان این بخش حدود ۴۵۰ میلیون دلار است.»

تجارت

وی در خصوص بخش بازرگانی نیز توضیح داد که این بخش شامل بازارها، مغازه ها، رستوران ها، هتل ها، فروشگاه های تجاری و سایر مراکز تجاری است و همه اینها متوقف شده است. برآورد اولیه زیان در این بخش ۶۵۰ میلیون دلار بود.

بخش دولتی

این مقام غزه خسارات بخش دولتی را حدود ۳۳۰ میلیون دلار تخمین زد که شامل توقف کار همه وزارتخانه ها، نهادهای دولتی و به طور کلی بخش دولتی می شود
که منجر به توقف تحقق منافع و بازده اقتصادی شهروندان شده است.

کشاورزی

اسماعیل الثوابته در مورد کشاورزی نیز با اشاره به زیان ۴۲۰ میلیون دلاری در بخش کشاورزی گفت:  اختلال در این بخش بر حرکت اقتصادی کشور از جمله خرید، فروش و پرورش به ویژه در بخش دام و ماهی تأثیر منفی داشته است.

اداره مرکزی آمار فلسطین در گزارشی که در ۲۸ نوامبر منتشر شد، اعلام کرد که زیان مستقیم روزانه در تولیدات کشاورزی حدود ۱٫۶ میلیون دلار برآورد شده است.

سلامت

وی در خصوص خسارات بخش بهداشت که شامل کار بیمارستان ها، مراکز بهداشتی، مراکز رادیولوژی، داروها، داروخانه ها و انجام عمل های جراحی در بخش خصوصی و دولتی می شود ابراز داشت که برآورد اولیه از این ضرر حدود ۲۳۰ میلیون دلار است.

تحصیلات

الثوابته پیش‌بینی کرد که خسارات بخش آموزش (مدارس و دانشگاه ها) به دلیل خرابکاری ها، بمباران و ویرانی های گسترده در آنها بسیار زیاد باشد و افزود که برآورد اولیه از خسارات این بخش حدود ۷۴۰ میلیون دلار است.

رسانه ها

در مورد خسارات بخش رسانه که شامل مقر نهادهای رسانه‌ای مختلف از جمله شبکه‌های ماهواره‌ای، ایستگاه‌های رادیویی، خبرگزاری‌ها، آموزش و مراکز مختلف رسانه‌ای و تجهیزات موجود در آنها می‌شود، الثوابته  آن را حدود ۱۶۰ میلیون دلار تخمین زد.

سرگرمی و هتل

ماشین جنگی اسرائیل باعث تخریب گسترده در بخش سرگرمی و هتل‌ها شد که شامل شهربازی‌ها، هتل‌ها، شهربازی‌ها، شهربازی‌ها، بازی‌های الکترونیکی، تلویزیون‌ها و تقریبا همه چیز مربوط به بازی‌های کودکانه و غیره  است.برآورد اولیه زیان این بخش  آن حدود ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

اینترنت

در مورد خسارات بخش ارتباطات و اینترنت، الثوابته آن را سنگین و بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار توصیف کرد و گفت: «قطع ارتباطات و اینترنت تأثیر منفی در انزوای نوار غزه از جهان خارج گذاشت و باعث زیان های بسیاری با بعد اقتصادی شد.

بخش حمل و نقل

مدیرکل دفتر اطلاع رسانی دولت در نوار غزه  در خصوص بخش حمل و نقل نیز گفت: این بخش شامل تخریب  شامل خودرو، انواع وسایل نقلیه، کامیون ها، بازارها و نمایشگاه های خودرو، کشتی ها، خرابکاری خیابان ها و تقاطع ها و به طور کلی اختلال در رفت و آمد و و توقف خرید و فروش و فعالیت اقتصادی در این بخش  می‌شود که برآورد اولیه زیان آن حدود ۴۸۰ میلیون دلار است.

 

بخش برق

در پایان، مقام دولتی فلسطین به خسارات بخش برق اشاره کرد که شامل شبکه های مختلف برق، سیم، تیرهای آهنی و چوبی، ابزارآلات، توانمندی های شرکت تولید برق و سایر متعلقات در بخش برق می شود.  برآورد اولیه خسارت بخش بخش جدود ۱۲۰ میلیون دلار است.

با توجه به اینکه تجاوزات اسرائیل همچنان ادامه دارد و تیم های دولتی تنها توانستند ۳ درصد از عملیات سرشماری و سرشماری را به خود اختصاص دهند، الثوابته برآوردی از خسارات غیرمستقیم ارائه نکرد.

اخلال کامل در اقتصاد

موسسه تحقیقات سیاست اقتصادی فلسطین (MAS) نیز در گزارشی که در ۲۶ نوامبر منتشر شد، گفت که اسرائیل کل اقتصاد غزه را “در آینده قابل پیش بینی” مختل کرده است.
در این گزارش آمده است که اسرائیل تا تاریخ انتشار گزارش ۲۳ درصد از ساختمان های نوار غزه را به طور کامل و ۲۷ درصد از آنها را به طور جزئی تخریب کرده است.

این گزارش می افزاید که بخش های برق، آب، فاضلاب، ارتباطات و حمل و نقل به شدت ویران شده است، تأسیسات خدمات عمومی و حدود ۵۸۰ تأسیسات صنعتی ویران شده است، همچنین مناطق وسیعی از زمین های کشاورزی از بین رفته و ذخایر مواد غذایی در این بخش به طور کامل تمام شده است.

وی تصریح کرد: هزینه «واکنش اضطراری» برای شرایط سخت غزه تا پایان سال ۲۰۲۴ طبق برآوردهای سازمان ملل به ۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=9846

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.