• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
3

بنزین باید تدریجی گران شود

  • کد خبر : 2660
  • 08 مرداد 1402 - 14:54
بنزین باید تدریجی گران شود

نرخ تورم در ۵ سال گذشته بالای ۳۰ درصد بوده‌ است. اما قیمت واقعی بنزین در حال حاضر با کاهش قیمت روبه‌رو بوده است؛ اما جو‌ کشور چون پوپولیسیتی است چنین چیزی به چشم نمی‌آید. برای مثال من موافقم دولت شیر را رایگان به مردم بدهد چون به سلامت مردم کمک می‌کند اما در تعیین […]

نرخ تورم در ۵ سال گذشته بالای ۳۰ درصد بوده‌ است. اما قیمت واقعی بنزین در حال حاضر با کاهش قیمت روبه‌رو بوده است؛ اما جو‌ کشور چون پوپولیسیتی است چنین چیزی به چشم نمی‌آید. برای مثال من موافقم دولت شیر را رایگان به مردم بدهد چون به سلامت مردم کمک می‌کند اما در تعیین قیمت بنزین عدالت رعایت نمیشود. البته با این که شوک‌درمانی شود و قیمت بنزین ناگهان ۵ برابر شود مخالفم اما وقتی هر سال همه چیز گران می‌شود بنزین هم باید به صورت تدریجی گران شود. مثل همان چیزی که در دولت آقای رفسنجانی شاهدش بودیم کسی اعتراض کرد.
اگر به این موضوع منطقی نگاه کنیم بایددر اقتصاد قیمت‌های نسبی حاکم باشد . در ژاپن نسبت قیمت غذا به بنزین ۱ به سه است اما این موضوع در ایران بر عکس است. ارزان‌ترین قیمت بنزین در جهان برای ایران است. همه این‌ها گواهی آن است که اگر با مسائل اقتصادی برخورد کارشناسی و علمی نکنیم تبعاتی دارد؛ در این مورد، تبعاتی مثل مثل محیط زیست الوده و نابودی فضای شهری؛ در این دو مورد ما به شدت آسیب خواهد دید. شهرهایی مثل تهران تعداد روزهای ناسالم بسیار زیادی دارد. قیمت بنزین ۵ سال افزایشی نداشته است اما بالاترین تورم‌ را داشته‌ایم.
باید دید نگاه مردم کشورهای توسعه‌یافته چگونه با این موضوع برخورد کردند. آن‌ها با ابزار مالیاتی سعی می‌کنند اهرم کنترلی داشته باشند. ثابت نگه‌داشتن قیمت بنزین می‌تواند تبعات گوناگونی داشته باشد چون نسبت قیمت‌ها به هم خورده است.
من با سه برابر شدن قیمت مخالفم و فکر می‌کنم می‌تواند آسیب‌زا باشد اما با افزایش تدریجی آن موافقم؛ همانطور که حقوق کارکنان دولت سالانه افزایش می یابد اگر مقایسه کنیم با توجه به تورم‌ در ۵ سال گذشته، قیمت آب ۷ برابر بنزین است.
پیش‌بینی من این است مرگ و‌ میر در کلانشهر‌ها به ویژه تهران افزایش شدیدی خواهد داشت.
در تهران ماشین‌های ۴۰ ساله وجود دارد اما اقتصادی نیست باابن قیمت های غیر منطقی انرژی که کسی ماشین خودش را عوض کند. بنابر گزار‌ش‌های رسمی، نیمی از جمعیت یعنی ۴۰ میلیون نفر اصلن صاحب خودرو نیستند. ۵۰ درصد خانوارهای ایرانی اصلن خودرو ندارند و چرا دولت باید به آن‌ها یارانه بنزین ندهد؟
دد ایران پمپ‌ بنزینی وجود دارد که کارگر آن هیچ حقوقی نمی‌گیرند! کارگر مجانی برای آن‌ واحد کار می‌کند و از طریق‌های دیگر کسب درآمد می‌کنند. پدیده‌ای است که فقط در کشور ما ممکن است رخ بدهد. دولت باید سیاست‌های اقتصادی را تصحیح کند. در غیر این صورت در اینده با مشکلات بزرگی روبرو خواهد شد.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=2660

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.