• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
5
رئیس سازمان برنامه و بودجه:

تحریم‌های امروز از شرایط تحریمی سال ۹۷ سخت‌تر است

  • کد خبر : 3184
  • 18 مرداد 1402 - 16:41
تحریم‌های امروز از شرایط تحریمی سال ۹۷ سخت‌تر است
رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: ما هیچ کدام از اقدامات دولت را به تحریم وصل نکردیم. تحریم‌های امروز از شرایط تحریمی سال ۹۷ سخت‌تر است اما همه آمارها نشان‌دهنده این است که تمامی بدنه دولت در حال تلاش است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ۴ ماه اول سال دشوار بود با این حال دولت اوراق مالی منتشر نکرد اما در روزهای گذشته ۱۸۶ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شد.

به گزارش اعتبار به نقل از ایلنا، «داوود منظور» رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری بررسی عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم به همراه وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس بانک مرکزی ابراز کرد: در ۴ ماه اول با رشد ۵۱ درصدی، درآمدهای دولت بهبود پیدا کرده است. که رشد درآمد فروش نفت، منابع درآمدهای مالیاتی و گمرکی، درآمد حاصل از مولدسازی دارایی‌ها، بهره مالکانه دولت در معادن و درآمد از حوزه تنظیم‌گری ارتباطات از جمله مصادیق آن محسوب می‌شود.

منظور افزود: برای این‌که انظباط پولی آسیب نبیند تلاش کردیم متعرض منابع بانک مرکزی نشویم، دولت اختیار داشت که حسب قانون از تنخواه گردان بانک مرکزی برای ماه‌های اول سال که درآمد پایین است استفاده کند اما این کار را نکردیم و تلاش شده با سایر روش‌ها، تامین مالی دولت را انجام دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: با وجود آن‌که ۴ ماه اول سال دشوار بود ما اوراق مالی را منتشر نکردیم. اما در روزهای گذشته ۱۸۶ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کردیم و هدف ما این است که صرفا از این اوراق برای اجرای هر چه بهتر و تسریع در تکمیل طرح های تملک و زیرساختی استفاده کنیم. مهم‌ترین تعهد مالی ما اوراقی است که در سال‌های گذشته منتشر شده است و تقریبا ماهانه ۲۰ هزار میلیارد تومان در بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت داریم که از منابع تامین مالی دولت در حال پرداخت هستیم.

وی گفت: ۶۰۰ طرح از طرح‌های عمرانی سفرهای استانی رئیس‌جمهور تامین مالی شده است و برای امسال هم هزار و ۵۰۰ طرح و پروژه در دست اجرا قرار دارد که امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه امسال ۴۰ طرح ملی به بهره‌برداری رسیده است اذعان کرد: به غیر از راه‌آهن میانه-اردبیل اهمیت بسیاری برای دولت دارد یک ابر بیمارستان و یک کلان بیمارستان در تهران به بهره‌برداری رسید و فاز دوم بزرگراه تهران-شمال هم تکمیل شد.

وی افزود: دولت امسال ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را حذف کرد که از محل افزایش منابع این کار مردم نفع می‌برند، دولت این ریسک را پذیرفت که نرخ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار تومان برسد و با وجود اثرات تورمی این کار را انجام دهد در ابتدا جهش تورمی بود اما حال روند کاهش داشته است.

منظور عنوان کرد: در اسفند ما کاهش تورم ۵/۷ درصد، فرودین ۳/۷، در خرداد و تیر ۲ درصد بوده است و تلاش داریم نقدینگی را تا پایان سال ۲۵ درصد کاهش دهیم.

منظور افزود: در هیچ دوره‌ای هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت تا این حد نبوده است. ما در خصوص شعار سال یک برنامه ۲۰ ماده‌ای را تدوین و ابلاغ کردیم که امیدواریم نتیجه‌اش رشد تولید و مهار تورم باشد. تلاش داریم در جهت آرامش مردم و فعالان اقتصادی حرکت کنیم. تلاش داریم از ایجاد نوسان و شوک در بازار ارز جلوگیری به عمل آوریم.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=3184

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.