• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
1
در گفتگو با دو کارشناس بررسی شد؛

جنگ در دریای سرخ و یمن چه تاثیری بر اقتصاد ایران می‌گذارد!؟

  • کد خبر : 11856
  • 24 دی 1402 - 12:50
جنگ در دریای سرخ و یمن چه تاثیری بر اقتصاد ایران می‌گذارد!؟
یک کارشناس اقتصادی گفت: اتفاقاتی مانند آنچه در دریای سرخ و یمن رخ می دهد، قیمت ارز را تعیین نمی کند، بلکه آن را به سمت قیمت واقعی خود در برابر ارزهای خارجی سوق می دهد.

دو کارشناس اقتصادی در گفتگو با الجزیره درباره تبعات اخیر اقتصادی ایران بعد از تحولات جنگی در دریای سرخ و یمن صحبت کردند.

به گزارش اعتبار، بعد از حمله ائتلاف غربی به یمن، واحد پول دلار در ایران افزایش یافته است.

قیمت دلار روز یکشنبه در بازار آزاد با افزایش ۱٫۲۳ درصدی نسبت به روز گذشته به ۵۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. قیمت طلا و سکه نیز با توجه به تبعات وقایع افزایش یافت.

اتفاقات اخیر، مشکلات اقتصاد تحریمی ایران را افزایش خواهد داد

بهمن آرمان، استاد اقتصاد اعلام کرده است :اتفاقات اخیر در دریای سرخ و یمن به طور مستقیم بر اقتصاد ایران که در معرض تحریم و محاصره است و هیچ ارتباطی با اقتصاد کشورهای بزرگ صنعتی غیر از چین ندارد، تاثیر می گذارد.

وی در گفتگو با الجزیره گفت: بدون شک آنچه در منطقه می گذرد، مشکلات اقتصاد مشروط به تحریم ایران را افزایش می دهد.

وی افزود: آنچه در رابطه با کاهش قیمت پول ملی شاهد آن هستیم، ناشی از همین تجاوزات آمریکا و انگلیس به یمن است.

با این حال آرمان در مورد نفت معتقد است:  از آنجایی که ایران تجارت نفتی با اروپا ندارد (و تجارت نفت آن فقط با کشورهای آسیای شرقی است)، به طور مستقیم تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

وی افزود: انتظار  داریم  که تأثیر آنچه در دریای سرخ روی نفت رخ می دهد کوتاه مدت باشد.  ولی بیم آن می رود که تنش دریای سرخ گسترش یابد و به دریای شرقی و سپس به خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و حومه برسد.

اتفاقات یمن قیمت ارز را در ایران واقعی کرده است!

اسحاق سعیدیان  استاد اقتصاد نیز گفت: بانک مرکزی در یک سال گذشته تلاش کرد سیاست تثبیت قیمت پول ملی در برابر ارزهای خارجی را اتخاذ کند. اما این سیاست بدون پشتوانه عملی و علمی است زیرا از نظر تولید ناخالص داخلی و سرعت رشد اقتصادی کشور فاقد پشتوانه است.

وی در مصاحبه خود با الجزیره نت افزود: هیچ اقتصادی وجود ندارد که در معرض خطر نباشد،اما با توجه به اینکه اقتصاد ایران بر اساس یک سیاست تصنعی کار می کرد، منتظر بود تا هر کاتالیزوری باعث سقوط مجدد پول داخلی شود.

سعیدیان توضیح داد که اتفاقاتی مانند آنچه در دریای سرخ و یمن رخ می دهد، قیمت ارز را تعیین نمی کند، بلکه آن را به سمت قیمت واقعی خود در برابر ارزهای خارجی سوق می دهد.

وی گفت: اگر بمباران آمریکا و انگلیس به یمن ادامه پیدا کند، این امر تأثیر بیشتری بر اقتصاد ایران خواهد داشت و با توجه به بحران نقدینگی، تورم و رشد اقتصادی در این کشور، به کاهش بیشتر قیمت پول داخلی کشور کمک خواهد کرد.

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=11856

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.