• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
6
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز:

درب بسیاری از بازارهای دنیا به روی فرش ایران بسته شد

  • کد خبر : 2441
  • 03 مرداد 1402 - 7:28
درب بسیاری از بازارهای دنیا به روی فرش ایران بسته شد
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز با بیان اینکه در حال حاضر تنها 10 تا 12 درصد بازار جهانی فرش به محصولات ایرانی تعلق دارد گفت: در سال‌های گذشته درب بسیاری از بازارهای دنیا به روی ما بسته شد.

عدم برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درست در حوزه فرش دستباف ایرانی موجب شد که دیگر در بازار فرش دستباف خبری از تقاضا نباشد، روزهای پر رونق این هنر ایرانی تنها در خاطره‌ها ماند و دارهای قالی یکی پس از دیگری جمع آوری شدند.

به گزارش اعتبار و به نقل از ایلنا، «غلامرضا مفرحی» رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز در همین راستا بیان کرد: موضوعاتی که در عرصه سیاسی وجود دارد، فرش دستباف ایران را از بازارهای دنیا عقب انداخت.

مفرحی تصریح کرد: تحریم‌های داخلی و خارجی و صدور بخشنامه‌ها و قرار دادن پیمان ارزی، نبود زیرساخت مناسب جهت صادرات شرایط را روز به روز برای فرش ایران در بازار دنیا با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد معدودی از افراد در استان فارس و شیراز اقدام به بافت فرش‌های سنتی و دستی می‌کنند افزود: حدود ۲۰ الی ۳۰ سال گذشته در ایالات و شهرهای کوچک دارهای قالی در تمام خانه‌ها آویزان بود و مردم در کنار تمام کارها اقدام به بافتن فرش می‌کردند اما امروز شرایط به گونه دیگری است.

 

سود پایین فرش دستباف

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز از نبود آموزش مناسب انتقاد کرد و گفت: این مشکل باعث شده بافنده‌ چندانی در استان وجود نداشته باشد، از طرفی در شرایط فعلی بافنده‌ها، خریداران و صادرکنندگان سود زیادی از فعالیت در حوزه فرش دستباف عایدشان نمی‌شود و تنها عشق و علاقه است که افراد را ترغیب به بافتن فرش می‌کند.

 

از بین رفتن فرش‌های دستباف تیره‌های قشقایی در استان فارس

مفرحی بیان کرد: بسیاری از فرش‌های دستباف تیره‌های قشقایی در استان فارس از بین رفته است و عدم حمایت و مقرون به صرفه نبودن باعث شده تا دیگر افراد از بافت فرش‌های دستباف استقبال نکنند.

 

قاچاق پشم از ایران به هند، پاکستان و افغانستان

 

وی اذعان کرد: مواد اولیه فرش دستباف در ایران وجود دارد، اما متاسفانه شاهد قاچاق موادی مانند پشم از ایران به کشورهای هند، پاکستان و افغانستان هستیم که به رغم اعتراضات تشکل‌ها و فعالان اما از این اقدام جلوگیری به عمل نیامد.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز آمریکا را یکی از بهترین بازارهای دنیا برای فرش دستباف ایران ذکر کرد و گفت: در گذشته بسیاری از محصولات و فرش دستباف ایران با نام‌های پاکستان به آمریکا ارسال می‌شد که این اقدام بسیار هزینه بر بود.

 

فروش فرش‌های ایرانی به نام پاکستان

مفرحی تصریح کرد: به علت هزینه‌های بسیار بالا از جمله نرخ پشم، افراد دیگر اقدام به صادرات فرش‌های دستباف ایرانی و استان فارس نمی‌کنند از سویی متاسفانه بسیاری از مواقع فرش‌های ایرانی به نام پاکستان در دیگر کشورها به فروش می‌رسد.

وی آماری در خصوص فعالیت در حوزه فرش‌بافی و صادرات ایران ارائه کرد و افزود: در ۴۰ سال گذشته حدود ۷۰ درصد بازار جهانی فرش به محصولات ایرانی تعلق داشت و حدود ۲۵ درصد جمعیت ایران هم درگیر تولید فرش دستباف بودن اما به علل در حال حاضر تنها  ۱۰ تا ۱۲ درصد بازار جهانی فرش به محصولات ایرانی تعلق دارد.

به عقیده رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز، سیاست‌های اشتباه دولت‌ها و تامین منافع یک سری افراد خاص در دهه ۶۰ ضربه بزرگی به صنعت فرش وارد کرد و دیگر این صنعت نتوانست روی خوش را ببیند.

 

به اسم حمایت به فرش دستباف ضربه زدند

مفرحی اذعان کرد: بسیاری از ارگان‌ها در سال‌های گذشته به اسم حمایت از فرش دستباف ضربه بزرگی را به این بخش وارد کردند تا جایی‌که بخش خصوصی توان رقابت را از دست داد و در نهایت شکست خورد.

 

وی در مورد عرضه گلیم ایران در خارج از کشور هم بیان کرد: قیمت هر متر گلیم برای فعالان بخش خصوصی تا کشور مقصد حدود ۱۲ هزار تومان بود؛ اما چندین سازمان گلیم‌ها را با قیمتی بالغ بر متری ۸ هزار تومان می‌فروختند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز اضافه کرد: افراد بدون سرمایه دولتی و پشتوانه در این صنعت نابود می‌شوند، در حال حاضر دیگر راه علاجی جز تصحیح سیاست خارجه کشور نمی‌تواند شرایط فرش دستباف را التیام بخشد.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=2441

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.