• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
1
معضل تامین سرمایه در گردش؛

دسترسی تولیدکنندگان پوشاک به بازارهای جهانی کاهش یافت

  • کد خبر : 13712
  • 14 اسفند 1402 - 9:01
دسترسی تولیدکنندگان پوشاک به بازارهای جهانی کاهش یافت
تولیدکنندگان خُرد در خوشه‌ای به نام پوشاک زیر چتر حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی گرد هم آمده‌اند و سعی دارند شبکه‌سازی مبتنی بر توسعه تولید را از ابتدا تا انتهای زنجیره داشته باشند. تولیدکنندگانی که با انگیزه بالا برای ادامه فعالیت خود انتظار دارند از آنان حمایت‌های لازم به عمل آید.

صنعت پوشاک گسترده است، بخش اول آن به نساجی بازمی‌گردد و در انتهای زنجیره به دوزندگی و تولید پوشاک می‌رسد، اما فرسودگی ماشین‌آلات و ضعف مواد اولیه از همان ابتدای این زنجیره تولید، فعالان این عرصه را آزرده و در انتها که تولید با هزار مشقت به سرانجام می رسد، وجود کالای قاچاق در بازار، طاقتشان را طاق می‌کند.

به گزارش اعتبار و به نقل از ایرنا، حمید نیک طبع از تولیدکنندگان پوشاک استان اصفهان در همین راستا بیان کرد: تنها کالایی که وزن و قیمت در آن لحاظ نمی‌شود، پوشاک است زیرا نخ و سایر مواد اولیه‌اش را کیلویی می‌خرند لذا از قیمت می افتد و همین امر زمینه ساز قاچاق می‌شود.

فاطمه جمیلی دیگر تولیدکننده پوشاک که در مشهد واحد تولیدی جوراب دارد، نیز می‌گوید: یکی از مزیت‌دارترین صنایع برای حوزه تولید بدون کارخانه پوشاک است. مجوز “تولید بدون کارخانه” که بهره‌گیری از ظرفیت‌های خالی سایر واحدهای صنعتی برای استقرار یک خط تولید جدید است، فرصت بسیار مناسبی برای صنعت پوشاک به شمار می‌رود.

فاطمه جمیلی گفت: شمار کسانی که در صنعت پوشاک فعالیت دارند، بسیار زیاد است لذا شبکه سازی در این زمینه و بهره‌گیری از ظرفیت خالی سایر واحدهای تولیدی برای استقرار خطوط تولید پوشاک با توجه به زائرپذیر بودن مشهد و ظرفیت بالای فروش در این زمینه ضروری بوده که از این طریق هم ظرفیت خالی کارخانجات پر می‌شود و هم توسعه فروش و برندسازی اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: ویژندهای خوب و جهانی زیادی در این صنعت وجود دارد که با قیمت مناسب در دسترس همگان قرار می‌گیرد، در این راستا نیاز است که مسوولان با پرداخت تسهیلات و توسعه زیرساخت‌ها زمینه‌ای فراهم کنند تا قیمت تمام شده پوشاک کاهش یابد.

کاظم بیاتی از دیگر تولیدکنندگان پوشاک مشهد که از فعالان خوشه کسب و کار به شمار می‌رود، نیز به حاکم بودن رکود تورمی در صنعت پوشاک کشور اشاره کرد و گفت: همچنان حوزه آموزش و تربیت آکادمیک دانشجویان در صنعت پوشاک با ضعف مواجه است و تولیدکنندگان ناگزیرند با هزینه زیاد، کارکنان را در محل واحد صنعتی آموزش داده و از این طریق دانش و تجربه خود را انتقال دهند.

وی اظهار کرد: معضل تامین “سرمایه در گردش” برای پوشاک همچنان طاقت فرساست، کاهش قدرت خرید و رکود بازار مزید بر علت شده و همچنان مشکل تامین مواد اولیه متناسب با قیمت جهانی وجود دارد.

به گفته وی، به دلیل شرایط حاکم، دسترسی تولیدکنندگان پوشاک به بازارهای جهانی حتی در بازارهای کشورهای آسیای میانه کاهش یافته و بازارهایشان به شدت کوچک شده است، چشمشان به بازار داخلی است که آن هم در معرض قاچاق قرار گرفته است.

صنعت کهنه کار پوشاک و نساجی در خراسان رضوی

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در همین راستا عنوان کرد: سه هزار واحد صنفی تولیدی در استان خراسان رضوی وجود دارد که ۲۵۰ واحد صنعتی از این تعداد دارای پروانه بهره‌برداری در حوزه صنعت نساجی هستند، سهم خراسان رضوی از کل صنعت نساجی کشور حدود ۶ درصد است، در حوزه صنعت نساجی خراسان رضوی نیز ۸۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۲۰ هزار نفر شغل ایجاد شده است.

ناصر بهزاد کمک‌های ارزی را از نیازهای مهم صنعت نساجی دانست و گفت: واحدهایی برای تکمیل زنجیره تولید صنعت نساجی و پوشاک و سرمایه گذاری در این بخش ها در شهرهای مشهد، نیشابور، گلبهار و کاشمر معرفی شده است، بخش پوشاک استان نیز ظرفیت صادراتی مناسبی در اختیار دارد که می‌تواند با همکاری مشترک با کشورهای خارجی نسبت به تولید و صادرات آن با یک ویژند اقدام کند.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=13712

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.