• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
4
سیدباقر شریف‌زاده، رئیس انجمن مدیران صنایع آذربایجان شرقی؛  

روزهای ناخوش صنایع؛ پُرهزینه اما بی‌تولید

  • کد خبر : 3028
  • 15 مرداد 1402 - 8:18
روزهای ناخوش صنایع؛ پُرهزینه اما بی‌تولید
امروز، صنایع که پیش از این به‌عنوان تنها راه رشد اقتصاد معرفی شده بودند، روزهایی ناخوش را می‌گذرانند. قطعی برق به‌نوعی آن‌ها را زمین‌گیر کرده و راه هرگونه فعالیت را بر آن‌ها بسته است. از طرفی، تعطیلی فعالیت‌ها ‌و تولید، به‌معنی لغو هزینه‌کرد آن‌ها نمی‌شود. صنایع و کارگاه‌های تولیدی ناچارند حتی در روزهای قطع برق که هیچ‌گونه تولید و درآمدزایی‌ای ندارند، هزینه‌های جانبی خود از حق و حقوق کارگر گرفته تا اقساط وام بانک‌ها و... را پرداخت کنند. 

اعتبار، بنیامین نجفی- دراین‌باره،سیدباقر شریف‌زاده، رئیس انجمن مدیران صنایع آذربایجان شرقی تبریز در گفت‌وگویی به «اعتبار» می‌گوید: «وقتی واحدهای صنعتی انرژی و برق نداشته باشند، عملاً به‌معنای توقف تولید است. وقتی هم تولید با قطع برق متوقف شود، از آنجا که هنوز صنعت زنده است، یعنی کنتور صنعت کار می‌کند، بنابراین پرداخت حقوق و دستمزد، و هزینه مواد اولیه سر جای خود باقی می‌ماند، از طرفی بحث خواب سرمایه و کمبود نقدینگی هم مطرح است، برق هم بی‌برنامه قطع می‌شود. البته در این شرایط تفاوتی هم ندارد که قطعی برق با برنامه باشد یا بدون برنامه؛ در مشکلات تغییری نمی‌کند.» 

شریف‌زاده درمورد تأثیر قطعی برق بر قیمت تمام‌شده محصول، توضیح می‌دهد: «وقتی یک صنعت یا واحد تولیدی کار خود را دو روز تعطیل می‌کند به این معناست که تولیدی انجام نمی‌شود اما حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و درنهایت قیمت تمام‌شده و هزینه‌ها افزایش می‌یابد.» 

رئیس مرز پژوهش های اتاق تبریز درباره راه‌هایی که بتوان صنایع را از این وضعیت خارج کرد، می‌گوید: «راه‌هایی وجود دارد، مثلا ما خودمان حاضر شدیم ژنراتور بگیریم اما تأمین سوخت آن‌ها مسئله است. چرا که مثلاً وقتی برق قطع می‌شود، تلفن‌ها هم قطع می‌شود، چون شرکت مخابرات یا ژنراتور ندارد یا سیستم یو‌پی‌اس آن برق ندارد. در واقع باید گفت حتی برای بررسی راهکارهای مواجهه با قطع برق هم چالش وجود دارد.» 

هرساله در فصل تابستان برق صنایع قطع یا محدود می‌شود، در واقع اولویت قطعی برق، به صنایع داده شده که این امر موجب خسارت‌های بسیار به کشور می‌شود.

پیش از این، یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز هم در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه مشکلات مربوط به برق واحدهای تولیدی و صنعتی مختص زمان حاضر نیست، گفته بود: «باید شاهد تکمیل زیرساخت واحدهای تولیدی به‌خصوص در شهرک‌ها باشیم. سرمایه‌گذارانی که با هر زحمتی وام و تسهیلات گرفته و ماشین‌آلات خود را در محل نصب می‌کنند، به دلیل مشکلات برق، در آستانه ورشکسته‌شدن هستند.»

حالا پس از گذشت چند روز قطعی برق در صنایع، گفته شده که کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در روز‌های یکشنبه ۱۵ مردادماه تا سه‌شنبه ۱۷ مردادماه با حضور وزیر نیرو و رئیس اتاق بازرگانی تبعات قطع برق در صنعت و کشاورزی را بررسی می‌کند. باید منتظر ماند تا ببینیم آیا نتیجه این بررسی، بحران این روزهای صنایع را که در اوایل سال، به‌عنوان پیشرو رشد اقتصادی کشور معرفی شده بودند، برطرف خواهد کرد؟

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=3028

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.