• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
2
پیش بینی بازار بورس 17 آبان 1402؛

روند صعودی بورس و چالشی به نام «اعتماد»

  • کد خبر : 8012
  • 16 آبان 1402 - 13:43
روند صعودی بورس و چالشی به نام «اعتماد»
با وجود روند صعودی همچنان بحران اعتماد به عنوان بزرگترین معضل بورس شناخته می‌شود. 

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری با رشد بیش از ۲۱ هزار واحدی همراه شده تا خود را به میانگین ۵۵ روزه برساند. د محدوده‌ای که برای اهالی تکنیکالیست به عنوان محدوده و سطح مهمی تلقی می‌شود.

به گزارش اعتبار، در معاملات روز سه‌شنبه شانزدهم آبان ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس تهران به نیمه کانال ۲.۱ میلیونی صعود کرد. شاخص ۲۱ هزار و ۸۲۳ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۵۲ هزار و ۶۹۵ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۱۱ هزار و ۳۵۳ واحد در رقم ۶۹۶ هزار و ۱۸۹ واحدی ایستاد.

شاخص کل فرابورس با رشد ۲۶۵ واحدی به رقم ۲۴ هزار و ۹۸۶ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۲ هزار و ۱۰۳ واحد به سطح ۱۲۳ هزار و ۷۸۶ واحد رسید.

 

معاملات خرد امروز بازار مورخ ۱۶ آبان ۱۴۰۲، مبلغ ۵۸۴۸ میلیارد تومان بود. این در حالی است که ارزش معاملات در ۲ ماهه گذشته زیر ۵ هزار میلیارد تومان بود. گفتنی است ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در یک ماهه گذشته همواره در محدوده ۴ هزار میلیارد تومان بود که در روز جاری با جهشی ۵۰ درصدی به نزدیکی‌های ۶ هزار میلیارد تومان رسید.

 

اعتماد از دست بورس را تهدید می‌کند

با وجود روند صعودی همچنان بحران اعتماد به عنوان بزرگترین معضل بورس شناخته می‌شود.

حبیب علیزاده، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت این روزهای بورس به«اکونگار» گفت: بازار در روزهای اخیر تحت تاثیر اخبار مثبت، تزریق سرمایه از سوی صندوق توسعه ملی و ابلاغیه‌های وزارت صمت و وزارت اقتصاد در یک وضعیت رو به رشد قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه با وجود وضعیت مطلوب و سبزپوشی سراسری بازار، ورود پول از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی با احتیاط تمام انجام می‌شود، اظهار داشت: بازار سرمایه کشورمان پس از ریزش‌های تاریخی دچار یک وضعیت به نام از دست رفتن اعتماد شده است.

وی ادامه داد: ابلاغیه وزارت اقتصاد مبنی بر تعیین نرخ خوراک تمامی نمادهای شیمایی را دو روز پیش سبزپوش کرد، اما یک اتفاق شگرف پیش نیامد. در حالی که پیش از این بورس با استقبال‌های شگفت انگیز روز به رو می‌شد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: به نظر می‌رسد، بازار در روزهای آینده هم وضعیت آرام و غیر متلاطمی را داشته باشد. با این حال باید گفت که بورس به عنوان یکی از حوزه‌های جذاب سرمایه‌گذاری مولد، از سال ۹۹ به بعد با یک که با بحران جدی بی‌اعتمادی دست و پنجه نرم می‌کند.

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: پیش از سقوط ۹۹، ما شاهد روند صعودی ورود پول به بازار سهام و رشد مداوم شاخص بودیم؛ تا جایی که در مرداد این سال شاخص کل از مرز ۲ میلیون واحد عبور کرد، اما دخالت‌های دولت به عنوان بازیگر اصلی اقتصاد موجب خروج نقدینگی و سقوط شاخص به سطح یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد تا پایان سال شد.

وی تاکید کرد: هر بار که شاخص یک سقوط تاریخی را تجربه می‌کند، بی‌اعتمادی عمیقی در میان سرمایه‌گذاران خرد شکل می‌گیرد. واقعیت این است که بازار به یکباره نمی‌تواند تمامی ریزش‌های قبلی را جبران کند و در بهترین حالت یک و نیم سال طول می‌کشد تا بازار وضعیت خود را احیاء کند، اما این فرصت برای بازار به وجود نمی‌آید و ریزش‌های سنگین و تاریخی به وقوع می‌پیوندد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: واقعیت این است که بازار با ورود پول حقیقی و اعتماد سرمایه‌گذاران جان می‌گیرد، اما مهمتر از آن موضوع اعتماد از دست رفته‌ای است که بورس ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 به نقل از اکوایران،  شاخص کل بورس تهران امروز ۱۶ آبان ماه رشد بیش از ۲۱ هزار واحدی را تجربه کرد و شاخص تا محدوده‌های ۲ میلیون و ۵۰ هزار واحدی رشد را تجربه کرد. این محدوده به عنوان سطح میانگین ۵۵ روزه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران محسوب می‌شود محدوده‌ای که برای اهالی تکنیکالیست به عنوان محدوده و سطح مهمی تلقی می‌شود. اهالی فنی بازار معتقد هستند عبور (شکست) این محدوده می‌تواند مسیر روند بازار را تغییر دهد.

این در حالی است که شاخص به همراه اندیکاتور RSI در کف احتمالی خود یک واگرایی ایجاد کرده‌اند که این واگرایی در سه مرحله اتفاق افتاده است که این موضوع برای اهالی فنی بازار یک سیگنال محسوب می‌شود و با تغییر و شکست مقاومت هارمونیک ۵۵ روزه شاخص کل روبه‌بالا که احتمالاً برای روز آینده باشد. شاخص کل از مسیر فرسایشی خارج شده است و به مسیر صعودی گام خواهد گذاشت.

در جریان برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در جزیره کیش مجید عشقی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران اظهار داشته است که ارزش واقعی بازار سرمایه ارقامی بیشتر از رقم‌های کنونی است که این موضوع می‌تواند برای بازار یک سیگنال هم محسوب شود.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=8012

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.