• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
2
با وجود کاهش در چهار سال گذشته؛

سرمایه‌گذاری بیش از یک تریلیون دلار توسط موسسات چینی در پرتفوی خارجی

  • کد خبر : 9084
  • 05 آذر 1402 - 12:26
سرمایه‌گذاری بیش از یک تریلیون دلار توسط موسسات چینی در پرتفوی خارجی
داده‌های رسمی  وزارت بازرگانی چین حاکی از آن بود که سرمایه‌گذاری مستقیم غیرمالی چین در خارج از کشور طی پنج ماه نخست سال جاری میلادی حدود 52 میلیارد دلار بوده است

داده های رسمی نشان می دهد که موسسات مالی و غیر مالی در چین تا نیمه اول سال جاری میلاددی بیش از یک تریلیون دلار در پرتفوی خارجی در قالب سهام و اوراق قرضه سرمایه گذاری کرده اند.

به گزارش اعتبار،حبیب صدرایی:  سازمان ملی مبادلات خارجی چین اعلام کرد که دارایی های سرمایه گذاری خارجی پرتفوی این کشور،  بدون احتساب دارایی های ذخیره  تا پایان ژوئن ۲۰۲۳ به ۱٫۰۸ تریلیون دلار رسیده است.

داده های این سازمان نشان می دهد که این سرمایه گذاری ها به شرح زیر توزیع شده است:

۶۰۶٫۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری در سهام.
۴۷۵٫۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری در اوراق قرضه.

به گفته نهادها:

موسسات مالی غیربانکی ۵۹۱٫۸ میلیارد دلار دارند که ۵۵ درصد از کل دارایی های سرمایه گذاری شده در خارج از کشور را تشکیل می دهد.
بانک ها ۳۶۸٫۳ میلیارد دلار از این دارایی ها را در اختیار داشتند که ۳۴ درصد از کل آن است.
بخش غیر مالی ۱۲۱٫۶ میلیارد دلار از این دارایی ها را در اختیار داشت که نشان دهنده ۱۱ درصد است.

 

سرمایه گذاری رسمی در کشورهای دیگر

داده‌های رسمی  وزارت بازرگانی چین حاکی از آن بود که سرمایه‌گذاری مستقیم غیرمالی چین در خارج از کشور طی پنج ماه نخست سال جاری میلادی حدود ۵۲ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۶٫۱ درصد افزایش داشته است.

همچنین از نظر مالی این نوع سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۲ به ۱۴۶٫۵ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۲۱ کمتر از ۱ درصد افزایش داشت.

همین داده‌ها گزارش می‌دهند که سرمایه‌گذاری‌های غیرمالی در کشورهایی که در امتداد  طرح کمربند و جاده این کشور  قرار دارند در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳٫۳ درصد به طور سالانه افزایش یافت و به حدود ۲۱ میلیارد دلار رسید.

کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین در چهار سال گذشته

 

اما گزارش‌ها از کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین در چهار سال گذشته پس از توسعه در دوره بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ خبر می‌دهند.

بر اساس آنچه که توسط مجله نشنال اینترست در آوریل گذشته گزارش شده است. «این مبلغ از ۱۰ میلیارد دلار به ۱۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ رسید که توسط طرح کمربند و جاده ۲۰۱۳ حمایت شد.
این روزنامه در آن زمان نوشت: “سرمایه گذاری خارجی همیشه ابزار اصلی نفوذ چین بوده است و همچنین برای سلامت اقتصاد آن مهم است. اما به نظر می رسد رویای جهانی چین، قدرت اقتصادی ، جذابیت سیاسی  و جایگاه بین المللی آن همگی در حال از بین رفتن است.”

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=9084

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.