• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
1
معین الدین سعیدی، نماینده چابهار در گفت و گو با اعتبار:

سرمایه‌گذاری در سواحل مکران، کمدی تلخی است

  • کد خبر : 6820
  • 26 مهر 1402 - 11:49
سرمایه‌گذاری در سواحل مکران، کمدی تلخی است
نماینده مردم چابهار در مجلس با تاکید بر اینکه طی سالیان گذشته سواحل مکران توسعه جدی نداشته‌اند، به ارزیابی موضوعاتی مانند سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای این منطقه پرداخت و آن را قصه‌ای پرغصه دانست.

اعتبار، محبوبه نقره خامه- معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس در گفتگویی با اعتبار، به ارزیابی وضعیت توسعه سواحل مکران در سال‌های گذشته پرداخت و در پاسخ به این سئوال که با وجود تاکیدات رهبری، از سال ۱۳۷۸ تاکنون به نظر می‌رسد اقدام جدی چندانی در این منطقه صورت نگرفته، اظهار کرد: در بحث توسعه این مناطق واقعیت این است که متولیان طرح‌های توسعه‌ای تعریفی از توسعه ارائه می‌کنند که با الفبای توسعه پایدار سازگاری ندارد.
وی ادامه داد: بعد از فرمایشات ایشان در این پهنه برخی طرح‌ها در دستور کار قرار گرفت و طرح‌هایی در حوزه‌های پتروشیمی، فولاد، توسعه بندر، شهر جدید تیس و نظایر آن آغاز شد اما به دلیل آنکه مجریان این طرح‌ها باور راسخی به توسعه پایدار نداشتند، این طرح‌ها در نهایت از سوی جامعه محلی خیلی مورد استقبال قرار نگرفت.
این نماینده مجلس همچنین اظهار کرد: اخیرا نیز دولت اساسنامه سازمان توسعه سواحل مکران را با دو فوریت مصوب کرده است اما همچنان در آن از جامعه محلی نظرخواهی نشده و مردم همچنان نمی‌دانند کجای این فرآیند توسعه قرار می‌گیرند. برهمین اساس پس از گذشت ۲۵ سال از فرمایشات رهبری در بحث توسعه سواحل مکران شاهدیم اقداماتی صورت گرفته که مطلقا بر اساس نگاه معظم له نسبت به آن پهنه نبوده است.
سعیدی افزود: شاید یکی از دلایل اصلی این امر این باشد که از نظر بسیاری از متولیان، توسعه این منطقه دارای ارزش است اما گویا ساکنان این منطقه از دید متولیان طرح‌های توسعه‌ای از ارزش چندان بالایی برخوردار نیستند و به همین دلیل است که در زمینه توسعه انسانی شاهد پائین‌ترین شاخص‌ها در این منطقه هستیم. اما از آنجا که انسان محور توسعه است قبل از هر اتفاقی لازم است شاخص های توسعه انسانی مانند دسترسی به آب شرب، آموزش، بهداشت، ورزش، سرانه فضای ورزشی، نسبت معلمان و پزشکان به جمعیت و غیره مورد توجه قرار گیرد اما در اکثر این موارد مکران رتبه‌های آخر را دارد درحالی که پیش فرض توسعه این است که در این حوزه‌ها اصلاحات لازم صورت گیرد.

هندی‌ها با تمام ادعایی که داشتند در حوزه اپراتوری بندری جای ۵۰۰ میلیون دلار تنها ۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند و همچنان هیچ دورنمای روشنی هم برای این سرمایه‌گذاری دیده نمی‌شود

نماینده چابهار در پاسخ به این سئوال که برای سرمایه‌گذاری دراین منطقه چه اعدادی نیاز است و در بودجه ۱۴۰۲ تا چه حد به این مساله پرداخته شده، گفت: در بودجه ۱۴۰۲ نیز سواحل مکران به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه دیده شده اما عمده پیش‌بینی‌های بودجه‌ای مربوط به تهاتر بوده که می‌دانیم در این حوزه اقدامات اجرایی نشده و اتفاق خاصی در زمینه تامین منابع مالی سالانه این منطقه رخ نداده است.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اظهاراتی که در گذشته درباره سرمایه‌گذاری کشورهایی مانند چین و هند در این منطقه مطرح شده بود، تصریح کرد: بحث سرمایه‌گذاری در این منطقه قصه پرغصه‌ای به شمار می‌رود و در واقع این داستان، کمدی تلخی است. هندی‌ها با تمام ادعایی که داشتند در حوزه اپراتوری بندری جای ۵۰۰ میلیون دلار تنها ۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند و همچنان هیچ دورنمای روشنی هم برای این سرمایه‌گذاری دیده نمی‌شود که ادامه تعهدات خود برای سرمایه‌گذاری دراین منطقه را انجام دهند.
سعیدی گفت: ظرفیت‌های مکران به حدی بالاست که حتی در حوزه ترانزیت به افغانستان هم از بسیاری از موارد تحریم‌های ترامپ مستثنی شده است اما گویا خودتحریمی‌ها بیشتر ما را آزار می‌دهد.
وی ادامه داد: کشور چین هم به تازگی گویا تبدیل به خط قرمز برخی دستگاه‌ها شده اما چینی‌ها هم کارنامه خوبی در زمینه سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر ندارند. بر این اساس تا زمانی که مشکلات تحریمی و مشکل اصلی کشور در این زمینه مرتفع نشود انتظار سرمایه‌گذاری خارجی‌ها هم چندان مبتنی بر واقعیت نخواهد بود.
نماینده چابهار در پایان گفت: ما توان بالای شرکت‌های دانش‌بنیان و داخلی را هم داریم که بتوان از آن در حوزه‌های سخت افزاری بهره گرفت اما قطعا برای رسیدن به نرخ رشد اقتصادی ۸ درصدی نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی خواهیم بود و در این زمینه هند و چین تا این لحظه آنطور که باید و شاید اقدام خاصی را رقم نزده‌اند.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=6820

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.