• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
2
درباره اقدام بانک مرکزی در بازار سکه و طلا؛

سکه و طلای دو نرخی و سلاطین سکه در راه است!؟

  • کد خبر : 11958
  • 25 دی 1402 - 12:44
سکه و طلای دو نرخی و سلاطین سکه در راه است!؟
بورس کالا معتقد است در حال حاضر سرمایه‌گذاری قابل توجهی از این کانال صورت گرفته و حذف ناگهانی این گواهی‌ها از بازار معاملات موجب تضییع حقوق و منافع افرادی است که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی از ضرب و عرضه سکه‌های جدید بانک مرکزی به بازار خبر داده و گفته است:  معاملات شمش طلا از روز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۲ در مرکز مبادله ایران آغاز می‌شود.

به گزارش اعتبار، بعد از  حمله ائتلاف به رهبری آمریکا برای حمله به یمن شاهد افزایش قیمت سکه و طلا در بازار ایران بودیم که اقدام جدید بانک مرکزی ترمز آن را کشید و قیمت نزول شد. هرچند هنوز با قیمت‌های قبل از حمله فاصله دارد.

قرار  است معاملات شمش طلا از روز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۲ در مرکز مبادله ایران آغاز شود و  قوانین مربوط به واردات طلای کشور مورد تعدیل قرار گیرد.

رئیس بانک مرکزی همچنین گفته است  سکه جدیدی در دستور کار این مرکز است که به بازار عرضه می‌شود و سکه‌های جدید بدون تاریخ و به‌صورت تمام‌بهار آزادی با طرح جدید ضرب شده است.

همچنین بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای بر روی سایت رسمی خود خبر از ممنوعیت ارائه گواهی سپرده بر مبنای مسکوکات و شمش طلا داد که بورس کالا در پاسخ به این اقدام اعلام کرد که مخالف انتقال طلا و شمش به دیگر بازارها است.

 بانک مرکزی: می‌خواهیم جلوی سفته بازی و افزایش قیمت را بگیریم

بانک مرکزی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ارایه گواهی سپرده در قبال دریافت شمش اقدامی است که موجب ایجاد فضای سفته‌بازی و افزایش قیمت‌ها به صورت کاذب و غیرواقعی و حبابی شده و می‌تواند از یک سو تفاوت قیمت مبادلاتی با ارزش ذاتی شمش و مسکوکات طلا را تشدید کند و از سوی دیگر، اسباب تضییع حقوق و منافع عامه را فراهم کند.
بانک مرکزی در این راستا اعلام کرده است که «اخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت که منتج به صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا و غیر آن شود، صرفا پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر است و بانک‌ها حق ارایه گواهی سپرده به مشتریان در قبال دریافت شمش و مسکوکات طلا را ندارند».

 

مخالفت بورس کالا با اقدام بانک مرکزی: طلاها می‌ماند

اما بورس کالا پیشاپیش مخالفت خود را با این اقدام بانک مرکزی اعلام کرده است. آن‌ها معتقدند در حال حاضر سرمایه‌گذاری قابل توجهی از این کانال صورت گرفته و حذف ناگهانی این گواهی‌ها از بازار معاملات موجب تضییع حقوق و منافع افرادی است که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 بورس کالا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است : ۴۰۰ هزار سرمایه‌گذار بیش از ۳۰۰  هزار میلیارد ریال دارایی بر مبنای طلا دارند. شورای عالی بورس با هر گونه بازار طلا خارج از بورس مخالفت کرده و مراتب را به بانک مرکزی اعلام کرده است. تمام طلاهای موجود در بورس کالا موجود است و امکان هیچ گونه سواستفاده و قاچاقی وجود ندارد.

بر اساس این اطلاعیه، شورای عالی بورس بر توسعه معاملات اوراق بهادار مبتنی بر طلا و صندوق های طلا در بازار سرمایه تاکید و با انتقال معاملات اوراق بهادار مبتنی بر طلا و صندوق های مبتنی بر طلا در بازارهای خارج از بورس که به نظر می‌رسد مقصود، مرکز مبادله ارز و طلا بوده مخالفت کرده است.

سلطان سکه جدید در راه است!

یکی از انتقاداتی که به  سیاست جدید بانک مرکزی درخصوص عرضه طلای وارداتی در مرکز مبادله ارز و طلا ‌می‌شود احتمال دو قیمتی شدن سکه و طلا در بازار است که قبلا تجربه آن منجر به تعدد سلاطین سکه در بازار شده بود.

ابراهیم بهادرانی، اقتصاددان و مشاور عالی اتاق بازرگانی تهران در این زمینه به روزنامه هم‌میهن گفته است: صدور بخشنامه جدید بانک مرکزی به بروز پدیده دونرخی شدن طلا منجر می‌شود؛ همانطور که در گذشته هم دیدیم که به ‌دلیل دخالت دولت در بازار، سلطان سکه پدیدار شد و بازار چنان به هم ریخت که قوه قضائیه رأی به اعدام سلطان سکه داد.‌

 درخصوص عرضه طلای وارداتی در مرکز مبادله ارز و طلا ‌قیمت‌گذاری برای طلا با صدور بخشنامه جدید بانک مرکزی را عاملی در بروز پدیده دونرخی دانست و خاطرنشان کرد: بانک ‌مرکزی می‌خواهد با اجرای این سیاست شرایطی را فراهم کند تا صادرکنندگان پیمانی که می‌سپارند را با نرخ دولتی تحویل ‌دهند. پیشتر درباره دلار این تعهد را ایجاد کرده بودند؛ امروز درباره طلا، صادرکنندگان را ملزم به رعایت نرخ‌های بانک مرکزی ‌کرده‌اند.‌ او تصریح کرد: این الزام می‌تواند برای طلا دو نرخ متفاوت ایجاد کند. یک نرخ که بر مبنای قیمت اونس جهانی و نرخ روز دلار ‌بازار آزاد تعیین می‌شود و نرخ دوم که قیمت دلار آن با نرخ بازار متفاوت است.‌

او معتقد است: اگر بورس تأیید کند که واردکننده، طلا را در بازار به فروش رسانده است و از آن سو اطلاعات خریداران نیز ‌شفاف باشد؛ خودبه‌خود رفع تعهد صورت می‌گیرد و دیگر نیاز به عرضه در مرکز مبادله نخواهد بود.‌ مزیت بورس آن است که طلا با قیمت واقعی بازار مبادله می‌شود و باعث دونرخی ‌شدن و فساد نخواهد شد.‌

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=11958

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.