• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
0
اقدام عجیب خبرگزاری دولت؛

طرح «دارویار» شکست خورده و خبرش را فعلا حذف کرده‌اند!؟

  • کد خبر : 9194
  • 07 آذر 1402 - 14:45
طرح «دارویار» شکست خورده و خبرش را فعلا حذف کرده‌اند!؟
هرچند این گزارش ویدئویی از خبرگزاری ایرنا حذف شد، اما حتی اگر طبق معمول از سوی رسانه دولت حمایت هم می‌شد بسیاری به شکست طرح دارویار اعتقاد داشتند.

روز گذشته خبرگزاری ایرنا ارگان رسمی دولت به شکست طرح «دارویار» اعتراف کرد، هرچند این گزارش را ساعاتی بعد از پرتال خبری خود برداشت.

به گزارش اعتبار، ایرنا در گزارشش آورده بود «طرح دارویار برای کنترل بحران کمبود دارو و تنظیم قیمت آن پس از حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی اجرا شد. تأمین نشدن بودجه دارویار و عدم تأمین یارانه پرداختی به داروخانه‌ها، منجر به اخلال در اجرای این طرح شد تا آن‌جا که زمزمه ورشکستگی برخی داروخانه‌ها به گوش می‌رسد. از دیگر سو اگرچه انتظار می‌رفت اجرای دارویار کمبود دارو را مدیریت کند اما نتوانست کنترل کند.»

هرچند این گزارش ویدئویی از خبرگزاری ایرنا حذف شد، اما حتی اگر طبق معمول از سوی رسانه دولت حمایت هم می‌شد بسیاری به شکست طرح دارویار اعتقاد داشتند.

دارو ارزان نشد؛ کمیاب هم شد

تسنیم در گزارشی درباره شکست این طرح نوشته است« در ابتدا عنوان شد که طرح دارویار کمبودهای دارویی را طی چند ماه رفع خواهد کرد و وزیر بهداشت نیز تأکید کرد که هیچ تغییری در هزینه دارویی بیماران رخ نمی‌دهد و امسال کمبود دارو نخواهیم داشت اما در مدتی کوتاه، گرانی و کمبود داروها باعث بلند شدن صدای اعتراض نمایندگان مجلس و اعلام وصول سؤال نمایندگان از وزیر بهداشت درباره گرانی و کمبود دارو شد.

سه ماه پس از آغاز این طرح در کشور، برخی از داروهای رایج دچار کمبود شد و این کمبودها به جایی رسید که حسینعلی شهریاری؛ رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در نامه‌ای گلایه‌آمیز خطاب به رئیس جمهور، خواستار رفع مشکلات کمبود دارو شد و بازرس امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کشور نیز اعلام کرد که نتایج بررسی‌های این سازمان نشان می‌دهد که مردم از کمبود دارو و افزایش پرداخت از جیب گلایه دارند.

تعهداتی که پرداخت نمی‌شود

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور گفته است:  در این دولت نه تنها هیچ دارویی از فهرست تعهدات بیمه‌ خارج نشده، بلکه با اجرای طرح دارویار بالغ بر ۴۰۰ قلم داروی جدید نیز به فهرست تعهدات دارویی بیمه‌ها افزوده شده است.

دفاع مدیرعامل سازمان از دولت در حالی است که بسیاری نسبت به عدم وعده تامین اجتماعی درباره تعهدات خود گلایه دارند. سال گذشته خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشته بود« ، با توجه به طرح دارویار، سازمان تامین اجتماعی باید ماهانه دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به کل داروخانه‌های کشور پرداخت کند اما سه ماه است که پرداخت نکرده و اکنون حجم مطالبات به شش هزار میلیارد تومان رسیده است.»

 بهمن صبور نایب رئیس انجمن داروسازان تهران نیز در مورد چالشهای سازماندهی طرح دارویار در کشور بیان کرده است: در بودجه سال ۱۴۰۲ به صراحت آمده ۶۹ همت برای طرح دارویار اختصاص یابد که در هر ماه یک دوازدهم آن واریز شود. با گذشت ۷ ماه از سال باید سازمان هدفمندی ۴۰.۲۵ همت به این طرح اختصاص می‌داده اما واریزی‌ها تا امروز ۱۹.۳ و ۴.۲ بوده و مجموعا ۲۳ همت واریز شده است. پس از این ۷ ماه تنها ۲ ماه مبالغ واریز شده است.

گفتنی است اگر دولت اعتراف به شکست طرح دارویار کند، شاید مجبور شود که اعتراف به گران شدن وحشتناک قیمت آن بعد حذف ارز ترجیحی داشته باشد. این امری است که شاید در برهه فعلی جلوی کمبود بسیاری از داروها را بگیرد.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=9194

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.