• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
1
بررسی الجزیره؛

«طوفان الاقصی» بحران اقتصادی اسرائیل را عمیق تر می کند!

  • کد خبر : 6186
  • 15 مهر 1402 - 15:07
«طوفان الاقصی» بحران اقتصادی اسرائیل را عمیق تر می کند!
یک کارشناس اقتصادی اسرائیلی پیش بینی کرد: جنگ در جبهه غزه باعث عمیق تر شدن بحران در اقتصاد اسرائیل می شود که می تواند منجر به کاهش مداوم شیکل در برابر دلار و سهام در بورس اسرائیل شود.

کارشناسان اقتصادی انتظار دارند که عملیات «طوفان الاقصی» که صبح شنبه توسط مقاومت فلسطین علیه اشغالگران اسرائیلی آغاز شده، تأثیرات اقتصادی مستقیمی داشته باشد و البته در آینده نیز تاثیرات منفی دیگری به خود بگیرد. فعلا خود اسرائیل برای جلوگیری از هرگونه عواقب مالی احتمالی مجبور به بستن  بازار سهام فردا شده است.

اعتبار- حبیب صدرایی: گاد لیور، خبرنگار امور اقتصادی روزنامه یدیعوت آحارونوت، گفت : جنگ با نوار غزه در زمانی آغاز شد که بازار اسرائیل در انتظار تصمیمات سرنوشت ساز در مورد نرخ بهره بانک اسرائیل بود  و واحد پول اسرائیل ( شیکل) به کاهش در برابر دلار و سایر ارزهای خارجی ادامه می‌داد. بورس تل آویو هم برای چهارمین روز متوالی به کاهش خود ادامه داد.

گاد لیور، در گفتگو با الجزیره نت، پیش‌بینی کرد: جنگ در جبهه غزه باعث عمیق تر شدن بحران در اقتصاد اسرائیل می شود که می تواند منجر به کاهش مداوم شیکل در برابر دلار و سهام در بورس اسرائیل شود.

امکان تعطیلی بورس

این خبرنگار اسرائیلی می‌گوید: ممکن است بورس اسرائیل در صورت ادامه  روند جنگ درهای خود را ببندد. و  اقتصاد اسرائیل متحمل زیان های هنگفتی شود که در این مرحله قابل کنترل نیست.

بر اساس دستورالعمل فرماندهی جبهه داخلی اسرائیل، مدارس از منطقه بزرگ تل آویو تا مناطق “نوار غزه” به حالت تعلیق در می‌آیند و صدها منطقه صنعتی و هزاران موسسه تجاری و مجتمع تجاری بسته خواهند شد که ستون فقرات اقتصاد منطقه و خدمت به حدود ۳ میلیون اسرائیلی را تشکیل می دهند.

میزان تلفات اسرائیل در رویارویی های نظامی قبلی با مقاومت فلسطین ده ها میلیارد دلار برای بخش های اقتصادی، تجاری و گردشگری تخمین زده شده است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی یدیعوت آحارونوت، معتقد است که خسارات مالی و هزینه های جنگ، کسری بودجه عمومی اسرائیل را عمیق تر خواهد کرد.

معاملات در بورس اوراق بهادار تل آویو پنجشنبه گذشته کاهش یافت. شاخص «بورس تل آویو ۳۵»  حدود ۰٫۵ درصد  و شاخص «بورس تل آویو ۱۲۵» نیز ۰٫۳ درصد کاهش یافتند.

اثرات مستقیم
«متنس شهاده»، کارشناس اقتصاد سیاسی نیز  گفته است:  عملیات طوفان الاقصی اثرات مستقیم اقتصادی بر اسرائیل به طور کلی و به طور اخص بخش جنوب آن خواهد داشت .

وی در گفت و گو با الجزیره نت افزود: آسیب های اقتصادی این حادثه با پیشرفت رویدادها مشخص خواهد شد.

اما آنچه مسلم است به عقیده این کارشناسی اقتصادی، منافع اقتصادی در جنوب اسرائیل و شاید پایتخت تل آویو تحت تأثیر حملات موشکی مقاومت فلسطین کاملاً مختل خواهد شد.

این تحلیلگر اقتصادی انتظار  دارد که اسرائیل به بستن بازار سهام  برای جلوگیری از سقوط سهام متوسل شود. او همچنین پیش بینی کرد  با شروع معاملات، دلار در برابر شیکل افزایش یابد.

متنس بدون صحبت در مورد جزئیات عددی تایید کرد که طوفان الاقصی یک ضربه اقتصادی به اسرائیل خواهد بود که هزینه آن ممکن است با تحولات جنگ بیشتر آشکار شود.

 

اختلال در ناوبری هوایی

«محمد الضیف» فرمانده کل گردان‌های شهید عزالدین قسام  در یک سخنرانی ضبط شده گفته است که مقاومت اسرائیل در بیست دقیقه اول عملیات حدود ۵ هزار  موشک شلیک کرده است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت چاپ تل‌اویو هم گفته است فرودگاه های محلی در مرکز و جنوب اسرائیل برای استفاده تجاری بسته شده است.

گردان‌های القسام اعلام کردند که «طوفان الاقصی» با اولین حمله، مکان‌ها، فرودگاه‌ها و استحکامات نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

در فرودگاه بن گوریون  نیز پیش از اعلام اختلال در حمل و نقل هوایی به دلیل ورود موشک‌های پرتاب شده از نوار غزه به سمت اسرائیل، وضعیت وحشت در میان مسافرانش ثبت شد.

شرکت رادیو و تلویزیون اسرائیل اعلام کرد که تعداد زیادی از خطوط هوایی پروازهای خود به اسرائیل را لغو خواهند کرد.

بحران های دیگر

اقتصاد اسرائیل هنوز تحت تأثیر پیامدهای اعتصاباتی است که با اصلاحات قضایی که ماه ها پیش توسط کنست تصویب شد.

سپتامبر گذشته، شموئل آبرامسون، اقتصاددان ارشد وزارت دارایی اسرائیل، گفت که سرمایه گذاری های خارجی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ کاهش قابل توجهی را به ثبت رسانده است  و به نسبت همین سه ماه در ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ به میزان ۶۰ درصد کاهش یافته است.

حجم سرمایه گذاری خارجی در اسرائیل در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۸ میلیارد دلار برآورد شده است.

آگوست گذشته، آژانس رتبه‌بندی اعتباری مودی هشدار داد که ترس‌ها برای اقتصاد اسرائیل پس از تصویب قانون محدودکننده اختیارات دیوان عالی توسط کنست (پارلمان) به عنوان بخشی از طرح دولت برای “اصلاح قوه قضاییه” آغاز شده است.

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه انتظار دارد که اقتصاد اسرائیل در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ از  رشد پیش بینی شده ۳ و ۳٫۴ درصدی عقب بماند.

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=6186

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.