• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
1

عمان چگونه از صنعت گردشگری برای افزایش درآمد خود استفاده کرد؟

  • کد خبر : 5725
  • 07 مهر 1402 - 7:53
عمان چگونه از صنعت گردشگری برای  افزایش درآمد خود استفاده کرد؟
شاخص سهم بخش گردشگری عمان در تولید ناخالص داخلی در پایان دسامبر گذشته از 2.4 درصد فراتر رفت و به شاخص هدف 2.7 درصد در سال 2025 نزدیک شد.

اطلاعات منتشر شده توسط مرکز ملی آمار و اطلاعات در سلطان نشین عمان نشان می دهد که کل تولید گردشگری این سلطان نشین کوچک در پایان سال گذشته ۱٫۹ میلیارد ریال عمانی (۵ میلیارد دلار) ثبت شده است که نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش ۴۷ درصدی را ثبت کرده است.

اعتبار، حبیب صدرایی- به نقل از الجزیره، تعداد بازدیدکنندگانی که در سال گذشته به سلطان نشین عمان وارد شدند به حدود ۲٫۹ میلیون بازدیدکننده رسیده که نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش ۳۴۸ درصدی داشته است. در سال ۲۰۲۱ تعداد ۶۵۲ هزار بازدید‌کننده ثبت شده بود.

مجموع هزینه های عمومی بازدیدکنندگانی که به سلطنت عمان می آیند بالغ بر ۵۹۲٫۴ میلیون ریال عمانی (یک ریال عمانی معادل ۲٫۶ دلار) بوده است، در حالی که تعداد شب های اقامت گردشگران در سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۵٫۶ میلیون شب رسیده است.

این گزارش می‌گوید بخش گردشگری به شاخص‌های مثبتی دست یافته است، زیرا ارزش پروژه‌های تایید شده تا پایان دسامبر ۲۰۲۲ از مرز ۲٫۷۴ میلیارد ریال عمانی گذشت که از این میزان ۹۸۶ میلیون پروژه گردشگری آغاز شده بود.

شاخص سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص داخلی در پایان دسامبر گذشته از ۲٫۴ درصد فراتر رفت و به شاخص هدف ۲٫۷ درصد در سال ۲۰۲۵ نزدیک شد.

در ژوئیه گذشته، خبرگزاری عمان به نقل از یک گزارش بین المللی منتشر شده توسط (BMI)، وابسته به موسسه تحقیقات اقتصادی «فیچ»، تخمین زده که تعداد کل گردشگرانی که در سال ۲۰۲۳ وارد سلطان نشین می شوند، به حدود ۳٫۵ میلیون گردشگر برسد که نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود  ۲۰٫۸ درصد افزایش یافته است.

این گزارش نشان می دهد که رشد سالانه مورد انتظار در میان مدت (۲۰۲۳-۲۰۲۷) با تداوم تقاضا برای گردشگری تفریحی و تجاری، ۷٫۴ درصد است.

احمد بن عامر الساوایی، مدیر دفتر چشم انداز ۲۰۴۰ در وزارت میراث و گردشگری این کشور، طی بیانیه ای گفته است که سلطان نشین عمان برای بهره مندی از پتانسیل های گردشگری و گردشگری خود اقداماتی را انجام داده است. این موارد شامل:

-تقویت ارتباطات و ارتباطات بین عمان و جهان خارج در بازارهای جهانی صادرات گردشگری و همچنین بنادر دریایی بین‌المللی واقع در امتداد سواحل عمان که کشتی‌ها و قایقهای  تفریحی زیادی را به عنوان بخشی از برنامه‌های بازدید مختلف از صلاله ( شهری بندری و  مرکز استان ظفار)، مسقط (پایتخت عمان)، مسندم( شبه جزیره شمالی این کشور) و سایر بنادر جذب می‌کنند. ،
-ایجاد یک سیستم خدمات گردشگری یکپارچه و متنوع که به صنعت گردشگری کمک کرده است که خدمات خود را به همه گردشگران، شهروندان و ساکنان سلطان نشین عمان ارائه می دهد.
-ایجاد یک زیرساخت یکپارچه که تمامی استان‌ها و ایالت‌های سلطان نشین عمان را از شمال به جنوب آن به یکدیگر متصل می‌کند تا در خدمت گردشگری و جابجایی‌های توریستی باشد.
-ایجاد یک سیستم تبلیغاتی که به معرفی سلطان نشین عمان به عنوان یک مقصد گردشگری متمایز و جذاب که از پتانسیل گردشگری آن بهره می برد، کمک می کند.
-ایجاد نظام قانونگذاری با قابلیت جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی که منجر به ایجاد بستری متنوع برای پروژه‌های گردشگری شده است.
-وجود چشم انداز ملی مانند ۲۰۴۰  که استراتژی بازاریابی گردشگری عمان است
-ارائه موسسات آموزشی تخصصی که برنامه های آموزشی و آموزشی فنی را در بخش گردشگری و هتلداری ارائه می دهند.

آینده بخش گردشگری

الساوایی با توجه به انتظارات عملکرد آتی بخش گردشگری در سلطان نشین عمان و تأثیر آن بر اقتصاد محلی گفت: بخش گردشگری یکی از بخش های اصلی در چشم انداز ملی عمان ۲۰۴۰ است که برای تنوع بخشیدن به منابع به آن تکیه می شود.

وی افزود: شاخص‌های راهبردی این بخش با همکاری خانه‌های متخصص بین‌المللی متخصص گردشگری تدوین شد که مجموعه‌ای از اهداف را مشخص کردند که عبارتند از:

سهم بخش گردشگری در سال ۲۰۴۰ نباید کمتر از ۶ درصد باشد.
افزایش تعداد گردشگران به بیش از ۵٫۳ میلیون گردشگر بین المللی.
تعداد اتاق های هتل از ۶۵ هزار اتاق فراتر خواهد رفت.
هدف گذاری بیش از ۵۳۶ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم.
سرمایه گذاری های بخش گردشگری در همان سال باید بیش از ۱۸ میلیارد ریال عمانی باشد که بیش از ۸۲ درصد آن سرمایه گذاری های خصوصی داخلی و خارجی است.
هدف برنامه توسعه پنج ساله (۲۰۲۱-۲۰۲۵) رساندن سرمایه گذاری در بخش گردشگری به ۳ میلیارد ریال عمانی در سال ۲۰۲۵ است.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=5725

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.