• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
2
دستور جدید وزارت جهاد کشاورزی؛

عوارض۵۵ درصدی صادرات گوجه فرنگی قیمت‌ها را کاهش می‌دهد!؟

  • کد خبر : 10159
  • 25 آذر 1402 - 14:25
عوارض۵۵ درصدی صادرات گوجه فرنگی قیمت‌ها را کاهش می‌دهد!؟
از مدتی پیش گمرک ایران اعلام کرده سیاستهای محدودکننده‌ای برای صادرات گوجه فرنگی  و پیاز صورت خواهد داد. برخی ناظران معتقدند تاثیر این اقدام برای کاهش قیمت در بازار بسیار اندک است.

 وصول عوارض صادراتی با لغو دستور توقف دیوان عدالت اداری  مجددا برقرار شده و در اولین گام عوارض صادراتی گوجه فرنگی زراعی تا اطلاع ثانوی به میزان ۵۵ درصد تعیین شده است.

به گزارش اعتبار، بنا به  نامه معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی خطاب  به رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد عوارض صادراتی گوجه فرنگی زراعی تا اطلاع ثانوی به میزان ۵۵درصد تعیین خواهد شد.ا
سال گذشته عوارض صادراتی گوجه فرنگی از نیم درصد به ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد و طی یک بازنگری به هفتاد درصد رسید که با اعتراض مجدد به نیم درصد رسید.

هیات تخصصی صنایع و بازرگانی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۳۰ مرداد ماه دستور توقف عملیات اجرایی وصول عوارض از صادرات را صادر کرده بود.

آمارهای تولید و صادرات گوجه

بر طبق  آمار سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) ، ایران تولیدی به میزان ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوجه فرنگی را داشته و در جایگاه ششمین تولیدکننده بزرگ این محصول جای گرفته است. این سازمان همچنین اعلام کرده  ایران با بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن  در مقام هشتم صادرات گوجه فرنگی قرار دارد.

خراسان رضوي، فارس، خوزستان، بوشهر و هرمزگان استانهای برتر تولیدکننده گوجه فرنگی در ایران هستند.  صادرات گوجه فرنگی از ایران  به پاکستان، عراق، قزاقستان، افغانستان، ترکمنستان و روسیه صورت می‌گیرد. البته برخی مواقع این صادرات مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. همین مدتی پیش عراق کامیونهای گوجه فرنگی ایران را برگرداند که موجب ارزان شدن قیمت در بازار داخلی شد.

قیمت گوجه فرنگی کاهش پیدا می‌کند؟

با اعلام تعرفه عوارض صادراتی تجار و کشاورزان بیشترین اعتراض را نسبت به سیاست بازان و تعرفه‌ای ابراز داشته اند. سال گذشته با اعتراض کشاورزان و پیگیری برخی نمایندگان و مدیران استانهای جنوبی چون فارس و بوشهر با دستور وزیر جهاد کشاورزی این نرخ تعرفه لغو شد. اما از مدتی پیش گمرک ایران اعلام کرده سیاستهای محدودکننده‌ای برای صادرات گوجه فرنگی  و پیاز صورت خواهد داد. برخی ناظران معتقدند تاثیر این اقدام برای کاهش قیمت در بازار بسیار اندک است.

 قیمت  فعلی گوجه فرنگی در بازار تهران بین ۲۵ تا ۴۳ هزار تومان تومان است و به عنوان گرانترین محصول بازار تره بار شناخته می‌شود. سال گذشته نیز که عوارض ۱۰۰ درصدی اعلام شد، حدود ۱۵  روز پس از اجرای افزایش عوارض گمرکی، بازار شاهد اندک کاهش قیمت گوجه فرنگی بود. ولی درصد کاهش قیمت‌ها گوجه فرنگی نسبت به میزان افزایش آن ناچیز اعلام شد. این نکته نیز گفتنی است که  وقتی قیمت گوجه فرنگی بالا می رود میوه فروشان قیمت خیار و پیاز و غیره را هم بیشتر می‌کنند.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=10159

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.