• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
3
شک‌های جدیدتری در راه است؛

قیمت مرغ رشد سنگین‌تری را تجربه خواهد کرد

  • کد خبر : 4961
  • 22 شهریور 1402 - 11:50
قیمت مرغ رشد سنگین‌تری را تجربه خواهد کرد
بازار عرضه کالاهای اساسی به خصوص در مورد عرضه مرغ از هیچ قانون و معیاری تبعیت نمی‌کند، همزمان با کاهش روزافزون قدرت خرید مردم برای تامین این قلم کالای اساسی، گفته شده شوک‌های جدیدتری در راه است و قیمت مرغ رشد سنگین‌تری را در ماه‌های آتی تجربه خواهد کرد.

اعتبار، لیلا پورابراهیمی- اوایل امسال بود که ویدئو‌های زیادی از صف‌های طولانی مردم برای خرید مرغ دولتی و مرغ یخ‌زده وارداتی منتشر شد، ویدیوهایی که خاطرات عجیب و غیرقابل تصور آن، هنوز از اذهان جامعه پاک نشده است.

سرنوشتی شوم در انتظار بازار مرغ

دولت مدعی کاهش تورم و کنترل گرانی است، اتفاقی که علی‌الحساب برای مردم قابل لمس نیست و هر روز شاهد یک سناریوی جدید برای بالاکشیدن قیمت‌ اجناس هستیم، حتی کار به آنجا رسیده که پس از حذف رسمی گوشت قرمز از سبد خرید مردم، گمانه‌زنی‌ها حاکیست همین سرنوشت شوم در انتظار مرغ است تا دست مردم از این کالا از این هم کوتاه‌تر شود.

بازار عرضه کالاهای اساسی در کشور از گوشت قرمز و ماهی و تن ماهی گرفته تا آرد، روغن نباتی، شکر و مرغ دچار یک بی‌نظمی منظم شده است، بدین معنا که شرایط عرضه و تقاضا و قیمت‌گذاری بسیاری از این اقلام به خصوص مرغ در آن به شکل منظمی به سمت آشفتگی و بی‌نظمی مزمن حرکت کرده و قدرت خرید مردم را برای تامین این کالاها از آنان سلب کرده است.

 

عرضه مرغ گرم هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان!

در حال حاضر متوسط قیمت مرغ در بازار تهران هر کیلوگرم ۸۰ هزار تومان است، همچنین به طور میانگین قیمت مرغ در بازار روز چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ به هر کیلوگرم ۷۹,۵۰۰ تومان رسید تا همچنان تلاش‌های مسئولان برای رساندن گوشت مرغ به نرخ مصوب ۷۳ هزار تومان ناکام بماند. البته ناگفته نماند که مرغ گرم در برخی مناطق تا کیلویی ۱۰۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

قیمت مرغ طی ماه‌های گذشته که نرخ دلار به کانال ۶۰ هزار تومان رسید از مرز هر کیلوگرم  ۱۰۰ هزار تومان هم فراتر رفته بود. به طوری‌که خواسته یا ناخواسته شرایطی پیش آمده بود تا این قلم کالای اساسی مانند گوشت قرمز که قیمت آن با شیبی به شدت صعودی و غیرقابل باور در کانال هر کیلوگرم ۵۰۰ هزار تومان قرار گرفته به طور کلی از سفره بسیاری از قشرهای مردم حذف شود.

 

تولیدکنندگان از صنعت مرغداری کوچ کردند

بررسی‌ها حاکیست وزارت جهاد کشاورزی برای حل چالش‌های صنعت مرغداری که تبعات منفی آن به طور مستقیم متوجه بازار و مصرف کنندگان نهایی شده تلاش‌هایی را در راستای بازگشت واحدهای مرغداری غیرفعال به چرخه تولید آغاز کرده است، واحدهایی که تا همین یکسال پیش فعال بودند اما به دلایلی نظیر افزایش قیمت خوراک، کرایه حمل و نقل و دستمزد کارگران و بالا رفتن هزینه نگهداری مرغ  تعطیل شدند و حتی وضعیت تا بدان جا پیش رفت که برخی از سرمایه‌گذاران هم از این صنعت کوچ کردند.

اتحادیه سراسری دامداران کشور اعلام کرده بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، ۴۰ درصد واحدهای دامداری کشور تعطیل شده است، اتفاق تاسف‌باری که ظاهرا بنا به گفته انجمن تولیدکنندگان مرغ در این صنعت هم تکرار شده است تا همچنان پازل‌های بی‌ثبات کننده بازار مرغ کشور که در نهایت به گرانی و فشار بیشتر بر مردم می‌انجامد یکی پس از دیگری تکمیل شوند.

 

آمارهایی که نشان می‌دهد همه چیز بر وفق مراد است!

اگر به آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام و طیور و سازمان‌های متبوع در استان‌ها نگاهی بیاندازیم به این نتیجه می‌رسیم که همه چیز چه از لحاظ تامین و توزیع نهاده‌های خوراکی و چه از حیث حمایت از تولیدکنندگان صنعت مرغداری، روند جوجه‌ریزی، قیمت‌گذاری و نظارت بر بازار عرضه بر وفق مراد است اما مشکل دقیقا از آنجا شروع می‌شود که این اطلاعات و آمار از وضعیت بازار مرغ با حقایق همخوانی نداشته و مصرف کننده را به شدت ناراضی می‌کند.

گیلان از قطب‌های اصلی تامین مرغ مورد نیاز کشور به خصوص بازار تهران است، بر مبنای گزارشات سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، روزانه ۵۳۰ تن مرغ گرم در این استان تولید می‌شود ، بر این اساس از ابتدای امسال تاکنون به‌طور میانگین روزانه ۲۶۵ تن مرغ گرم به خارج استان توزیع‌ شده است.

بی‌نتیجه ماندن اقدامات مسئولان برای کنترل قیمت مرغ

همچنین بر اساس این گزارش از ابتدای سال تاکنون حدود ۲۹ میلیون قطعه جوجه‌ریزی تنها در استان گیلان انجام‌ شده است، به طوری‌که این فرآیند در گیلان به نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد ۳٫۴ درصدی داشته است. از طرفی آمار اعلامی اتحادیه و تشکل‌های تولیدی کشور نشان می‌دهد در تیر ماه امسال ۱۳۲ میلیون قطعه و در مرداد ماه امسال ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که در مقایسه با جوجه‌ریزی ۸۵ میلیون قطعه‌ای فروردین ماه، رشد چشمگیری داشته است.

با این وجود اما همچنان مسئولان از اعلام اینکه چرا اقدامات آن‌ها برای برقراری ثبات در بازار عرضه مرغ و کنترل قیمت آن حتی برای یکماه بی‌نتیجه می‌ماند پرهیز می‌کنند.

نهاده‌هایی که در گمرک منتظر ترخیص ماندند

مرداد امسال خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه ۳۰ کشتی کنجاله سویا به دلیل مشکلات تأمین ارزی دولت، هفته‌هاست که در بندرهای جنوبی کشور منتظر ترخیص‌اند، اتفاقی که باعث شد همزمان با افزایش نگرانی مرغداران برای تأمین خوراک مورد نیاز تولید و با وجود آنکه ۵۰ روز پیش پول نهاده‌ها را واریز کرده بودند، بازار مرغ را در شوکی جدید فرو رود.

در ادامه همین خبرها برخی ابراز امیدواری کردند تا با آزاد شدن منابع ۷ میلیون دلاری ایران در کره جنوبی درصدی از آن برای ترخیص نهاده‌های دپو شده و نجات صنعت مرغداری کشور تخصیص پیدا کند.

حقوق مردم و مصرف کنندگان کجاست؟

شهریور از نیمه گذشته و نیمه دوم سال در راه است، با آغاز نیمه دوم سال طبیعتا تقاضای بازار به اقلام پروتئینی مانند مرغ و تخم مرغ افزایش پیدا می‌کند و این یعنی افزایش مجدد قیمت مرغ، چیزی که از همین الان مردم را به شدت نگران کرده است.

بر اساس افسارگسیختگی که در بازار وجود دارد مشخص می‌شود که قیمت‌ها از نرخ مصوب و یا رویکرد دولت برای تنظیم‌گری بازار تبعیت نمی‌کنند. در این شرایط که قیمت کالاهایی مانند مرغ به پرواز در می‌آید کسی به فکر مردم و از دست رفتن قدرت خرید آنان نیست.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=4961

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.