• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
3
استراتژیست جهانی موسسه «ایندیپندنت استراتژی»::

مدل اقتصادی چین دوباره بلند نمی‌شود!

  • کد خبر : 4297
  • 08 شهریور 1402 - 8:27
مدل اقتصادی چین دوباره بلند نمی‌شود!
یک اقتصاددان قدیمی که بحران مالی   آسیا در سال 1997 و بحران مالی جهانی 2008 را به درستی پیش‌بینی کرده بود حالا می‌گوید« اقتصاد چین که با رشد کند اقتصادی روبرو است دیگر بلند نمی‌شود.

به گزارش اعتبار، دیوید روشه، سرمایه‌گذار کهنه‌کار، می‌گوید مدل اقتصادی چین «در ساحل شسته شده است» و «دوباره بلند نمی‌شود» که تأثیر زیادی بر بازارهای جهانی خواهد داشت.

علیرغم افزایش قابل توجه بازارهای سهام تاکنون در سال جاری، نگرانی‌ها در مورد اثر  بالقوه کندی طولانی مدت رشد اقتصادی در چین افزایش یافته است.

چین در دو دهه گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرده است که از کشورهای توسعه یافته پیشی گرفته و ژاپن را به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان پشت سر گذاشته است. با این حال، بسیاری از اقتصاددانان اکنون شاهد روند نزولی مشارکت‌های املاک و تولید به عنوان ستون‌های سنتی توسعه سریع اقتصادی چین هستند .

حزب حاکم کمونیست چین برای  سال ۲۰۲۳ هدف رشد ۵ درصدی را  تعیین کرده است که پایین تر از اهداف معمول است. به ویژه برای کشوری که بانک جهانی می‌گوید از زمان بازگشایی اقتصاد خود در سال ۱۹۷۸ به طور متوسط ۹ درصد رشد تولید ناخالص داخلی سالانه داشته است. برخی از اقتصاددانان اکنون فکر می‌کنند، پکن حتی ممکن است از این هدف نه چندان زیاد هم کوتاه بیاید.

دیوید روشه، سرمایه‌گذار کهنه کار و  رئیس و استراتژیست جهانی موسسه «ایندیپندنت استراتژی» (موسسه تحقیقاتی در  مورد استراتژی جهانی و تخصیص دارایی به سرمایه گذاران) به «سی ان بی سی» گفته که بازارهای سهام جهانی در کاهش بلندمدت نقشی که بخش تولید در قدرت بخشیدن به اقتصادهای بازارهای نوظهور ایفا می کند، شکست خورده‌اند.

روشه که  بحران مالی آسیا در سال ۱۹۹۷ و بحران مالی جهانی ۲۰۰۸ را به درستی پیش‌بینی کرده بود، گفت: اقتصادهایی که به طور تاریخی کالاهای تولیدی صادر می‌کنند، برای ایجاد هر گونه رشد معنی‌داری در آن بخش تلاش خواهند کرد، که باعث «ناامیدی بزرگ در جمعیت، مشکلات ژئوپلیتیک بیشتر و شورش‌های بیشتر در خیابان‌ها» خواهد شد. حالا هم مدل چینی به وضوح در ساحل با تعداد زیادی حفره‌های قدیمی ( بخش تولید) برخورد کرده و قرار نیست دوباره بلند شود.

روشه در ادامه مصاحبه اش گفت: چینی‌ها واقعاً رویکردی برای خلاص شدن از شر بدهی‌های زیاد ندارند، و در عین حال، نمی‌توانند به معیارهای سنتی رشد خود تکیه کنند و  این مشکل بزرگی است.

این فعال اقتصادی گفت: تغییرات جمعیتی در چین به این معنی است که این کشور دیگر جوانان کافی برای توجیه تجدید کامل چرخه املاک خود را ندارد. بازاری که اغلب تخمین زده می‌شود بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تامین کند.

چین روز سه‌شنبه انتشار  اطلاعات  مربوط به بیکاری جوانان را که اخیراً به بالاترین حد خود رسیده بود، به حالت تعلیق درآورد، در حالی که داده‌های اقتصادی ژوئیه نشان‌دهنده کندی گسترده‌ای است که به دلیل رکود بازار املاک این کشور اضافه شده است.

در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز چهارشنبه گذشته، وانگ ونبین، وزیر امور خارجه چین به نگرانی‌ها درباره اینکه کند شدن رشد اقتصادی چین ممکن است خطری برای رشد جهانی باشد، پاسخ داد و تاکید کرد که بهبودی اقتصادی این کشور به طور کلی در مسیر درستی قرار دارد و چین با رشد اقتصادی ۵٫۵ درصدی در سال ۲۰۲۳   به عنوان موتور مهمی برای رشد اقتصادی جهان باقی می‌ماند.

وانگ گفت: اخیراً چین مجموعه‌ای از اقدامات هدفمند و اساسی را با هدف ترویج مصرف، تقویت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی انجام داده است که مورد تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار گرفته است. اقتصاد چین از انعطاف‌پذیری قوی، پتانسیل فراوان و پویایی قوی برخوردار است و اصولی که رشد اقتصادی سالم چین را در بلندمدت حفظ می‌کنند، بدون تغییر باقی می‌مانند.

 

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=4297

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.