• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
2
مدیرعامل شرکت ملی گاز خبر داد:

مذاکره ایران با عمان، روسیه و پاکستان برای تجارت گاز

  • کد خبر : 3113
  • 17 مرداد 1402 - 8:56
مذاکره ایران با عمان، روسیه و پاکستان برای تجارت گاز
مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: مذاکراتی با کشورهای عمان، روسیه و پاکستان در حوزه تجارت گاز انجام شده، از سویی کشورهای اروپایی هم متقاضی دریافت گاز ایران هستند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز، مجموع مصرف گاز به جز مصرف داخلی صنعت و صادرات را ۲۳۰ میلیارد متر مکعب ذکر کرد و افزود: در حال حاضر تعداد ۱۲۵۳ شهر و ۳۹۶۹۹ روستا از نعمت گاز برخوردارند، در دو سال گذشته به ۵۲۹۷ روستا و ۳۰۷ هزار خانوار روستایی و همچنین ۴۱ شهر و ۹۴ هزار خانوار شهری گازرسانی شده است.

به گزارش اعتبار و به نقل از ایسنا، «مجید چگنی» مدیرعامل شرکت ملی گاز بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ میزان مصرف نیروگاه‌ها ۷۵ میلیارد متر مکعب بود که ۳۲ درصد از مصرف کشور را شامل می‌شود، همچنین بخش صنعت در سال گذشته معادل ۳۱ درصد یعنی ۷۱ میلیارد متر مکعب گاز مصرف کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۲ در بخش پروژه‌های گازرسانی حدود ۳۴.۵ همت، در بخش انتقال گاز ۲.۴ همت، در پروژه‌های مهندسی و توسعه ۲۳.۴ و پالایشگاه‌های گازی ۹ همت است.

چگنی با بیان اینکه صادرات گاز ایران در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۶ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: حجم صادرات گاز مایع هم بیش از ۲۲ درصد (بیش از یک میلیون تن) افزایش داشته است.

 

سوآپ گاز ترکمنستان به روزانه ۸ میلیون مترمکعب رسید

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از ادامه مذاکرات برای تمدید قرارداد صادرات گاز به کشورهای ترکیه و عراق خبر داد و گفت: مذاکراتی هم با کشور ترکمنستان برای امضای واردات گاز از این کشور داشتیم، اصل بدهی ایران هم پرداخت شده است و گفت‌وگوها در دو حوزه واردات گاز در کوتاه‌مدت و بلندمدت انجام می‌شود؛ سوآپ گاز از ترکمنستان هم اکنون به روزانه ۸ میلیون مترمکعب رسیده است.

به گفته وی پیشنهاد روس‌ها تشکیل هاب انرژی بین ایران و روسیه است و توافق‌هایی هم انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران عنوان کرد: میزان صادرات گاز ۱۶ درصد به عراق و ترکیه افزایش داشته و در حوزه LPG نیز با تکمیل زیرساخت های انتقال گاز در پارس جنوبی با افزایش مواجه بودیم.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=3113

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.