• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
1
گزارش سازمان «آکسفام»

میلیاردرها پولدارتر و ۵ میلیارد نفر فقیرتر شده‌اند!

  • کد خبر : 11960
  • 25 دی 1402 - 13:22
میلیاردرها پولدارتر و ۵ میلیارد نفر فقیرتر شده‌اند!
این سازمان در گزارش خود  نسبت به افزایش نابرابری در جهان ابراز نگرانی کرد و نوشت: ثروتمندترین افراد و شرکت ها در نتیجه افزایش قیمت سهام، ثروت بیشتری جمع می کنند و همچنین به طور قابل توجهی قدرت بیشتری به دست می آورند.

در گزارشی که  سازمان آکسفام  یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های بین‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، همزمان با نشست نخبگان جهان در مجمع جهانی اقتصاد داووس منتشر شده است : آمده است که دارایی  افراد ثروتمند از ۴۰۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۸۶۹ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است. ولی از سال ۲۰۲۰ حدود ۵ میلیارد نفر در سراسر جهان فقیرتر شده اند.

به گزارش اعتبار، حبیب صدرایی: به نقل از الجزیره در حالی که پایان دادن به فقر بیش از دو قرن طول می کشد. آکسفام انتظار داشت که جهان در عرض تنها یک دهه شاهد تولد اولین تریلیونر جهان باشد.

در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، کل ثروت میلیاردرها از ۲۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۴۰٫۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است و تقریبا دو برابر شده است. همچنین در ۷ شرکت از ۱۰ شرکت بزرگ جهان، اکنون یک مقام یا مدیر عامل میلیاردر وجود دارد.

میلیاردها چقدر پولدارتر شده‌اند!؟

در این بازه ۱۴۸ شرکت بزرگ به سود ۱٫۸ تریلیون دلاری دست یافتند که نسبت به میانگین ۳ ساله ۵۲ درصد افزایش داشت و پرداخت های کلانی به سهامداران ثروتمند انجام دادند.در همین حال، صدها میلیون نفر با کاهش دستمزد مواجه شدند که دیگر همگام با سطوح تورم نبود.

به گفته آکسفام میلیاردرها اکنون ۳٫۳ میلیارد دلار از سال ۲۰۲۰ ثروتمندتر هستند. این به رغم بحران‌های زیادی مثل ویروس کرونا است که از ابتدای این دهه اقتصاد جهان را تحت تأثیر قرار داده است.

تشدید نابرابری

آکسفام، یک فدراسیون بین المللی شامل ۱۵ سازمان مستقل است که در زمینه مبارزه با فقر و نابرابری های اجتماعی در سراسر جهان به روش اقدام عمومی کار می کنند. از جمله اقدامات آن‌ها می‌توان به از جمله خدمات عمومی، تنظیم شرکت ها، شکستن انحصارات، و وضع مالیات های دائمی بر ثروت و سود مازاد اشاره کرد.

این سازمان معمولاً گزارش سالانه خود را در مورد نابرابری در سرتاسر جهان قبل از افتتاح مجمع اقتصادی داووس منتشر می‌کند که نشست‌های آن از امروز دوشنبه در استراحتگاه آلپاین داووس در سوئیس آغاز می‌شود.

این سازمان در گزارش خود  نسبت به افزایش نابرابری در جهان ابراز نگرانی کرد و نوشت: ثروتمندترین افراد و شرکت ها در نتیجه افزایش قیمت سهام، ثروت بیشتری جمع می کنند و همچنین به طور قابل توجهی قدرت بیشتری به دست می آورند.

آکسفام گفت: «قدرت شرکت ها برای افزایش نابرابری، از طریق فشار دادن کارگران، ثروتمندتر کردن سهامداران ثروتمند، فرار از پرداخت مالیات و خصوصی سازی دولت استفاده می شود.»

این سازمان همچنین شرکت‌ها را به تشدید «نابرابری از طریق راه‌اندازی یک جنگ پایدار و بسیار تأثیرگذار علیه مالیات‌ها» با پیامدهای گسترده متهم کرد.

آکسفام اعلام کرد که کشورها قدرت را به انحصار طلبان سپرده اند و این به شرکت ها اجازه داده‌اند تا بر دستمزد پرداختی به مردم و قیمت مواد غذایی و داروهای مورد استفاده افراد تأثیر بگذارند. همچنین در سرتاسر جهان، افراد بخش خصوصی برای کاهش هزینه‌ها و کاهش شفافیت اقدام کرده‌اند.
این سازمان گفت که شرکت‌ها توانستند با فشار شدید بر سیاست‌گذاران مالیاتی، ارزش مالیات‌هایی را که پرداخت می‌کنند کاهش دهند و  دولت‌ها را از بودجه‌هایی که می‌توان برای حمایت مالی از فقیرترین گروه‌های جامعه استفاده  شود باز دارند.

مالیات را بیشتر کنید

آکسفام نشان داد که مالیات شرکت ها به طور قابل توجهی در کشورهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی «OECD» کاهش یافته است. این میزان از ۴۸ درصد در سال ۱۹۸۰ به ۲۳٫۱ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

برای رفع این عدم تعادل، آکسفام خواستار وضع مالیات بر ثروت میلیونرها و میلیاردرهای جهان شده است. آکسفام نوشته است این مالیات می تواند سالانه به ۱٫۸ تریلیون دلار برسد. همچنین  این سازمان خواستار تعیین حداکثر دستمزد برای مدیران اجرایی و از بین بردن انحصارات خصوصی شد.

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=11960

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.