• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
3
بعد از تصویب جنجالی در مجلس ایران؛

نگاهی به سن بازنشستگی در کشورهای مختلف دنیا

  • کد خبر : 9030
  • 04 آذر 1402 - 13:39
نگاهی به سن بازنشستگی در کشورهای مختلف دنیا
نگاهی داشتیم به سن بازنشستگی در کشورهای مختلف که نشان می‌دهد در کشورهای مختلف هم سن بازنشستگی در حال افزایش است. 

افزایش سن بازنشستگی در ایران که البته هنوز مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفته با واکنشهای متعددی مواجه شده است. طرفداران افزایش سن بازنشستگی به طور معمول کشورهای دیگر را نیز مثال می‌زنند که سن بازنشستگی در آنجا بالاتر از ایران است.

به گزارش اعتبار، البته شرایط  و حقوق بازنشستگی و کار در کشورها متفاوت است. از نظر جمعیت کشورهای اروپایی در حال پیر شدن هستند و مشخص است که سن بازنشستگی در آنجا بالاتر است. از  اواسط قرن بیستم، تقریباً همه کشورها سن بازنشستگی را پذیرفته‌اند. برخی از قوانین سن بازنشستگی نیز در بسیاری از کشورها سالهاست تغییری نکرده است. بریتانیا با تصویب قانون مستمری های سالمندی ۱۹۰۸  سن اولیه بازنشستگی را ۷۰ سال تعیین کرد و سپس در  قانون بیمه ملی ۱۹۴۶ به ۶۵ سال برای مردان و ۶۰ سال برای زنان کاهش یافت. دولت آمریکا نیز در سال ۱۹۳۵  با قانون تامین اجتماعی سن اولیه بازنشستگی ۶۵ سال را برای افراد در نظر گرفت.

 

در زیر نگاهی داشتیم به سن بازنشستگی در کشورهای مختلف که نشان می‌دهد در کشورهای مختلف هم سن بازنشستگی در حال افزایش است.

استرالیا

در استرالیا سن بازنشستگی به تدریج تا ژوئیه ۲۰۲۳ به ۶۷ سال افزایش می یابد.

دانمارک

در دانمارک، سن بازنشستگی به تدریج افزایش می یابد و در سال ۲۰۲۲ به ۶۷ سال رسید. از سال ۲۰۳۰ به بعد، بسته به افزایش میانگین طول عمر، حداکثر هر پنج سال یک سال افزایش می یابد.

جمهوری ایرلند

در ایرلند قرار است سن بازنشستگی به تدریج افزایش یابد و تا سال ۲۰۲۸ به ۶۸ سال برسد.

 

بریتانیا

سن بازنشستگی دولتی در ۶ اکتبر ۲۰۲۰ به ۶۶ سال افزایش یافت و تا سال ۲۰۲۸ به ۶۷ سال و تا سال ۲۰۳۷ به ۶۸ سال افزایش خواهد یافت.

هلند

اگرچه سن رسمی بازنشستگی ۶۸ سال است، اما  قانون بازنشستگی ایالتی AOW ( به معنای قانون عمومی سالمندی) از سن ۶۶ سالگی دریافت می شود. فرد واجد شرایط این قانون با امید به زندگی مرتبط است. سن بازنشستگی به تدریج در سال ۲۰۲۱ به ۶۷ سال افزایش  یافته است.

تایوان

در تایوان قرار است سن بازنشستگی به تدریج افزایش یابد و تا سال ۲۰۲۸ به ۶۸ سال برسد.

رومانی

سن زنان به تدریج در حال افزایش است. تا سال ۲۰۳۰ به ۶۳ سال خواهد رسید.

صربستان 

زن و مرد هر دو می توانند با رسیدن به سن بازنشستگی و داشتن حداقل ۱۵ سال پوشش بیمه ای بازنشسته شوند. یا ۴۵ سال پوشش بیمه بدون در نظر گرفتن سن داشته باشند.  سن بازنشستگی زنان هر سال ۲ ماه افزایش می یابد و در سال ۲۰۳۲ مانند مردان ۶۵ سال خواهد بود.

آمریکا

سن بازنشستگی در سال تولد فرد تعیین می شود.  افرادی که پس از سال ۱۹۶۰ یا بعد از آن متولد شده اند، سن بازنشستگی آن‌ها ۶۷ سال است، اما اگر بازنشستگی احتمالی دریافت مزایای دولتی را تا ۷۰ سالگی به تاخیر بیندازد، مبلغ کامل مستمری افزایش می یابد. س

بازنشستگی کامل فعلی برای افراد ۶۶ سال است که به سال تولد فرد بستگی دارد و اولین سن بازنشستگی برای افرادی که در سال ۱۹۳۷ یا قبل از آن متولد شده اند ۶۵ سال است.

کرواسی

تا سال ۲۰۳۰ سن برابری برای زنان و مردان ۶۵ سال تعیین می شود.

مجارستان

این سن در سال ۲۰۱۸ ۶۳ سال بود، اما تا سال ۲۰۲۲ به ۶۵ سال افزایش یافت. زنان با ۴۰ سال سابقه بیمه می توانند در هر سنی بازنشسته شوند.

ژاپن

در حالی که دولت در زمینه پیشگیری از بازنشستگی پیش از موعد است، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ سن به تدریج به ۶۵ سال افزایش یابد.

آلمان 

در آلمان قرار است سن بازنشستگی به تدریج افزایش یابد و تا سال ۲۰۲۹ به ۶۷ سال برسد. برای مدت طولانی رایج ترین سن بازنشستگی اجباری ۶۵ سال بود، اگرچه در آلمان شرقی ۶۰ سال بود.

ترکیه 

سن بازنشستگی از دهه ۱۹۷۰ به تدریج افزایش یافت،  در ابتدا سن بازنشستگی دقیقی وجود نداشت. سن فعلی برای هر دو جنس تا سال ۲۰۴۸ به ۶۵ سال افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، حداقل روزهای مختلف خدمت مورد نیاز است که در حال حاضر ۷۰۰۰ روز است که  تا سال ۲۰۴۸ به ۷۲۰۰ روز (۲۰ سال) تبدیل می شود.

چین 

سن بازنشستگی در چین در حال حاضر برای مردان ۶۰ سال و برای کارمندان زن ۵۵ سال و برای کارگران زن ۵۰ سال است.

کانادا 

سن استاندارد برای شروع دریافت مستمری بازنشستگی  زمانی است که فرد به سن ۶۵ سالگی (ماه بعد از تولد ۶۵ سالگی) برسد. با این حال، ممکن است در ماه بعد از تولد ۶۰ سالگی، یک مستمری بازنشستگی  دریافت کند. از طرف دیگر، فرد ممکن است پس از رسیدن به سن ۶۵ سالگی مستمری بیشتری دریافت کند. کانادا همچنین دارای یک مکمل مستمری با قوانین مختلف به نام امنیت سالمندی (OAS) است.

اندونزی 

در اندونزی،  شماره ۴۵ سال ۲۰۱۵، ماده ۱۵ مربوط به اجرای برنامه تضمین بازنشستگی، در PP 45/2015 موارد زیر تنظیم شده است:
با استناد به  آیین نامه مقررات مربوط به حقوق بازنشستگی در مقررات دولتی، سقف سنی بازنشستگی در اندونزی در سال ۲۰۲۲  به ۵۸ سال  رسید و در سال ۲۰۴۳ به ۶۵ سال خواهد رسید.

 

روسیه 

از سال ۲۰۱۹ سن بازنشستگی مردان و مردان  به تدریج از ۶۰  و ۵۵ به ۶۵ و ۶۰  سال تا سال ۲۰۲۸ افزایش خواهد یافت. ابتدا قرار بود سن زنان تا ۶۳ سال افزایش یابد که  بعداً این طرح نرم شد.

کامرون 

سن قانونی بازنشستگی که در آن یک نفر (مرد یا زن) می تواند بازنشسته شود ۶۰ سال با حداقل ۲۰ سال سابقه و  ۱۸۰ ماه حق بیمه  است که ۶۰ ماه از آن باید در سال آخر باشد.
سن بازنشستگی پیش از موعد ۵۰ سال با حداقل ۲۰ سال سابقه و حداقل ۱۸۰ ماه حق بیمه است.

نامبیا

سن بازنشستگی پیش از موعد برای کارکنان دولتی ۵۵ سال بود که  به ۵۰ سال (در سال ۲۰۱۶) کاهش یافت.

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=9030

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.