• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
1
از گنبد آهنین تا فلاخن داوود؛

هزینه سیستم های دفاعی اسرائیل چقدر است؟

  • کد خبر : 9648
  • 15 آذر 1402 - 13:46
هزینه سیستم های دفاعی اسرائیل چقدر است؟
 اگر2 هزار موشکی را که گنبد آهنین به دلیل سقوط در مناطق آزاد و خالی از سکنه رهگیری نکرده باشد، 9 هزار موشک باقی می‌ماند که که توسط گنبد آهنین رهگیری شده است. اگر  این عدد را در 50 هزار  دلار ضرب کنیم، هزینه یک رهگیری موشک بالغ بر 450 میلیون دلار است. 

ارتش اشغالگر اسرائیل در چهارم دسامبر اعلام کرد که از زمان آغاز تجاوز به نوار غزه در ۷ اکتبر، بیش از ۱۱ هزار موشک از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی فلسطین شلیک شده است.

به گزارش اعتبار/ حبیب صدرایی:  به نقل از الجزیره، سلاح‌های راکتی به عنوان یکی از مهم‌ترین سلاح‌های در اختیار گردان‌های عزالدین قسام  بازوی نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس)  و دیگر جناح‌های مقاومت در برابر اشغالگری ظاهر شده‌اند.

اسرائیل برای مقابله با موشک های مقاومت از ۳ سامانه پدافند هوایی یکپارچه استفاده می کند که عبارت است

گنبد آهنین ( سامانه دفاع هوایی کوتاه برد ضد راکت و گلوله‌های توپ هوایی)

سیستم ختس یا پیکان ( سامانه دفاعی ضدبالستیک)
فلاخن داوود( سیستم پدافند هوایی اسرائیل برای رهگیری  موشک‌های بالستیک تاکتیکی، راکت‌های میان‌برد و دوربرد و موشک‌های کروز )

 

این سامانه ها ابعاد مختلفی دارند؛ برخی برای دفع موشک های کوتاه برد و برخی دیگر برای دفع موشک های میان برد یا دوربرد استفاده می شوند.

این سیستم ها هزینه های هنگفتی را برای بودجه اسرائیل هزینه می کنند که در این گزارش با آن آشنا می شویم.

 

گنبد آهنین

اسرائیل از سامانه «گنبد آهنین» برای رهگیری راکت‌های پرتاب شده توسط گروه‌های مقاومت فلسطینی در پاسخ به بمباران اسرائیل به نوار غزه استفاده می‌کند.

گنبد آهنین مجموعه ای از باتری ها است که از رادار برای شناسایی و رهگیری موشک های کوتاه برد استفاده می کند.  هر باتری شامل ۳ یا ۴ پرتابگر، ۲۰ موشک تامیر و یک رادار است که مسیر موشک را کنترل می کند. بر اساس آنچه مجله تایم  گزارش داده است، غول دفاعی آمریکایی با همکاری شرکت دفاع اسرائیلی رافائل در تولید این سامانه مشارکت دارد.

هنگامی که رادار موشک دشمن را شناسایی می کند، سیستم تعیین می کند که آیا موشک به سمت یک منطقه پرجمعیت حرکت می کند یا خیر. در این صورت، گنبد موشکی را برای رهگیری موشک مهاجم و انهدام آن در هوا پرتاب می کند. اگر سیستم تشخیص دهد که موشک  به سمت یک منطقه باز یا دریا می رود، به او اجازه عبور می دهد.

ارتش اسرائیل از اظهار نظر در مورد تعداد باتری‌های گنبد آهنین  که در حال حاضر مستقر شده‌اند خودداری کرد، اما از ابتدای سال ۲۰۲۱، اسرائیل ۱۰ باتری در سراسر کشور مستقر کرد که هر کدام قادر به دفاع از مساحت ۶۰ مایل مربع (۱۵۵ کیلومتر مربع) بودند.

 

گنبد آهنین چقدر دقیق و موثر است؟

به گفته شرکت سامانه‌های دفاعی پیشرفته رافائل، گنبد آهنین حدود ۹۰ درصد مؤثر هستند، اما اگر تعداد زیادی موشک به طور همزمان شلیک شوند، نمی توان آنها را شکست داد و اجبارا به برخی از آنها اجازه عبور می دهد. همانطور که بارها در طول جنگ اتفاق افتاد.

هزینه مادی گنبد آهنین روی خزانه داری اسرائیل

هزینه کل توسعه، ساخت، استقرار و نگهداری سیستم ناشناخته است، اما به گفته وبسایت آمریکایی «آکسیوس»  احتمالا به چند میلیارد خواهد رسید.

هزینه تولید باتری کامل حدود ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده می شود، در حالی که بر اساس گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی هزینه رهگیری هر موشک  حدود ۵۰ هزار  دلار است.

به گفته سرویس تحقیقات کنگره آمریکا،  این کشور  نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار برای سیستم های دفاع موشکی اسرائیل اختصاص داده است که حدود ۳ میلیارد دلار برای گنبد آهنین است.

آمریکا رمایه گذاری هنگفتی روی این سیستم انجام داده  و در زمان جنگ  فعلی به توسعه و نوسازی آن کمک کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز  اخیراً گفته است که از کنگره ۱۴٫۳ میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل می خواهد که بخش بزرگی از آن به توسعه سیستم‌های دفاع هوایی و موشکی کمک می‌کند. بایدن همچنین گفت: «ما در تلاش هستیم تا کمک‌های نظامی بیشتر به اسرائیل از جمله مهمات و موشک‌های رهگیر  برای توسعه گنبد آهنین افزایش دهیم.»

ارتش اسرائیل اعلام کرد که از ۷ اکتبر گذشته حدود  ۱۱ هزار موشک و پهپاد از غزه و دیگر جبهه ها به سمت اسرائیل شلیک شده است.

طبق آنچه خبرگزاری رویترز گزارش کرده است، اگر۲ هزار موشکی را که گنبد آهنین به دلیل سقوط در مناطق آزاد و خالی از سکنه رهگیری نکرده باشد، ۹ هزار موشک باقی می‌ماند که که توسط گنبد آهنین رهگیری شده است. اگر  این عدد را در ۵۰ هزار  دلار ضرب کنیم، هزینه یک رهگیری موشک بالغ بر ۴۵۰ میلیون دلار است. 

همچنین  این هزینه‌ها با مخارج  عملیاتی دیگر این سامانه  از جمله هزینه های حمل و بارگیری آنها، پرسنل مسئول خدمات رسانی، تغذیه، پرتاب و سایر هزینه های عملیاتی به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

کافی است بدانید که هزینه یک موشک پرتاب شده توسط حماس از ۶۰۰ دلار فراتر نمی رود و بنابراین حدود ۱۰۰ برابر هزینه موشک های رهگیر گنبد آهنین ارزان تر است.

بنابراین، اگر حماس تنها ۱۱ هزار  موشک شلیک کند، هزینه آن ۶٫۶ میلیون دلار خواهد بود. البته  موشک های مقاومت به وضوح نشان می دهد که حتی بهترین سامانه های پدافند هوایی را می توان شکست داد.

 

فلاخن داود ؛ هر  موشک یک میلیون دلار قیمت دارد

فلاخن داوود یکی از سامانه های پیشرفته رهگیری موشک های بالستیک و موشک های کروز است، این سامانه که توسط شرکت اسرائیلی رافائل با همکاری شرکت آمریکایی ریتون تولید می شود، قابلیت رهگیری موشک ها و موشک های با برد ۴۰ تا ۳۰۰ کیلومتر را دارد. (۲۵-۱۸۵ مایل).

این سامانه از سال ۲۰۱۷ در اسرائیل فعال بوده است که شش سال کاری نکرد و تنها در ماه مه گذشته دو موشک که به اورشلیم و تل آویو شلیک شده بود را رهگیری کرد.

این سیستم دوباره در طول جنگ کنونی مورد استفاده قرار گرفت، زمانی که یک موشک دوربرد شلیک شده از غزه در ابتدای نبرد به شمال اسرائیل سرنگون شد.

یک موشک از این سامانه یک میلیون دلار قیمت دارد و دقیقاً مشخص نیست که چند بار از این سامانه استفاده شده است، اما اسرائیل حداقل یک بار در جریان تجاوزات کنونی خود به نوار غزه به استفاده از آن اعتراف کرده است.

سیستم خِتْسْ  یا پیکان

سامانه دفاع موشکی «خِتْسْ » توسط شرکت صنایع هوافضای اسرائیل و با همکاری آژانس دفاع موشکی آمریکا تولید شده است که بالاترین لایه پدافند هوایی چندلایه اسرائیل محسوب می شود و بر رهگیری موشک های بالستیک تهاجمی تمرکز دارد و از دو موشک ۲ و ۳ تشکیل شده است. 

هدف سیستم پیشرفته تر خِتْسْ ۳  دفاع در برابر تهدیدات موشکی دوربرد است، در حالی که سیستم “خِتْسْ ۲  برای مقابله با تهدیدات میان برد طراحی شده است. ت.

اسرائیل در ۹ نوامبر از موشک  خِتْسْ ۳ برای سرنگونی موشک بالستیکی که از یمن می آمد استفاده کرد که اولین استفاده عملی از این سامانه بود.

هزینه موشک های رهگیر  به ترتیب تقریباً ۱٫۵ و ۲ میلیون دلار است.

هزینه های هنگفت برای بودجه اسرائیل

هزینه هنگفت سامانه‌های دفاع موشکی اسرائیل فشار بر بودجه اسرائیل را در نتیجه جنگ تل‌آویو در نوار غزه به شدت افزایش می‌دهد و هر موشکی که حماس شلیک می‌کند ( چه گنبد آهنین موفق به رهگیری آن شود یا شکست بخورد ) هزینه  آن باید توسط خزانه‌داری اسرائیل پرداخت شود.

در اکتبر گذشته، بودجه اسرائیل کسری ۲۳ میلیارد شیکل (۶٫۱۴ میلیارد دلار) را ثبت کرد، . همچنین دولت اسرائیل اعلام کرد که از زمان شروع جنگ حدود ۳۰ میلیارد شیکل (۸ میلیارد دلار) وام گرفته است.

بانک سرمایه گذاری جی پی مورگان اعلام کرد که جنگ اسرائیل علیه غزه منجر به کسری بودجه بیشتر از حد انتظار برای سال آینده خواهد شد و افزود که این هزینه منجر به جهش قابل توجهی در بودجه خواهد شد.

تحلیلگران بانکی گفتند که انتظار دارند کسری بودجه دولت در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به حدود ۴٫۵ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد. همچنین بدهی دولت می تواند تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۶۳ درصد تولید ناخالص داخلی برسد، در حالی که قبل از جنگ ۵۷٫۴ درصد بود.

دولت اسرائیل اخیراً بودجه تکمیلی “بی سابقه” به ارزش ۸ میلیارد دلار را برای رفع نیازهای جنگ تصویب کرد. شرکت رادیو و تلویزیون اسرائیل گفت که دولت بودجه دولتی جدید ۳۰ میلیارد شیکل (حدود ۸ میلیارد دلار) را فقط برای تامین هزینه های جنگ در سال جاری تصویب کرد.

امیر یارون، رئیس بانک مرکزی اسرائیل (بانک مرکزی)، انتظار داشت که هزینه های جنگ در نوار غزه به ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی، معادل ۵۲ میلیارد دلار برسد.

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=9648

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.