• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
2

واردات گاز عراق از ترکمنستان به معنای پایان دریافت گاز از ایران است؟

  • کد خبر : 4366
  • 09 شهریور 1402 - 8:11
واردات گاز عراق از ترکمنستان به معنای پایان دریافت گاز از ایران است؟
انتقال گاز ترکمنستان به عراق از طریق اراضی ایران با واکنش مثبت و منفی کارشناسان در عراق مواجه شده است. برخی کارشناسان حوزه نفت و گاز معتقدند که واردات گاز از ترکمنستان توسط عراق به واردات گاز از ایران پایان می‌دهد.

بر اساس بیانیه وزارت نفت عراق، پنجشنبه گذشته توافق اولیه‌ای با ترکمنستان برای واردات گاز به منظور رفع بخشی از نیازهای نیروگاه‌های برق امضا شد.  العالم جدید نوشت: برخی متخصصان این واردات  را از لحاظ فنی ممکن می دانند و معتقدند که تکمیل خط انتقال گاز از ترکمنستان به عراق دو سال پس از عقد قرارداد نهایی زمان می برد.

به گزارش اعتبار و به نقل از میدل ایست نیوز، حمزه الجواهری، کارشناس حوزه نفت در گفت‌وگو با العالم الجدید گفت که روی آوردن عراق به واردات گاز از ترکمنستان از لحاظ فنی ممکن است و  انتقال گاز از طریق لوله هایی از ترکیه انجام می شود.

الجواهری افزود:  احداث خط برای دریافت گاز از ترکمنستان به بیش از ۲ سال زمان آن هم پس از امضای توافق نهایی نیاز دارد و این به جزئیات توافق از جمله حجم و طول لوله ها و هزینه آن و سایر اقدامات فنی بستگی دارد.

این کارشناس حوزه نفت گفت که واردات گاز از ترکمنستان مساله واردات گاز از ایران را به طور کامل به پایان می‌رساند، چرا که گاز وارداتی از ترکمنستان برای فعالیت همه نیروگاه های برق کافی است. بنابراین شاید شاهد سنگ اندازی در مسیر این پروژه از سوی برخی طرف‌های سیاسی باشیم!

اما «کوفند شیروانی»، کارشناس انرژی عراق از این قرارداد انتقاد کرده است. او  در این باره به العربی الجدید گفت: توافق اولیه با ترکمنستان دربردارنده هیچگونه بازده اقتصادی مثبتی برای عراق نیست و عملیات ساخت شبکه انتقال گاز دستکم مستلزم دو سال زمان است و به میلیاردها دلار پول نیاز است.

به گزارش اعتبار و به نقل از شفقنا، شیروانی با اشاره به دشواری تامین این هزینه در سایه کسری بودجه موجود افزود: عراق در حال برنامه‌ریزی برای رسیدن به مرحله خودکفایی در تولید گاز طی پنج سال آتی است. لذا هدر دادن پول برای ساخت خط انتقال گاز جای تعجب دارد.

وی اظهار کرد: انتقال گاز ترکمنستان به عراق از طریق اراضی ایران با چالش‌های عدیده‌ای مواجه است به خصوص که ترکیه پیشتر از ایران درخواست کشیدن خط لوله در اراضی‌اش را مطرح کرد که رد شد.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=4366

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.