• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
5
تحلیل رسانه های مطرح جهان از عضویت ایران در بریکس؛

ورود سیاست نفتی جدید با عضویت کشورهای نفت خیز

  • کد خبر : 4011
  • 04 شهریور 1402 - 13:23
ورود سیاست نفتی جدید با عضویت کشورهای نفت خیز
بسیاری از رسانه‌های مطرح جهان عضویت ایران در گروه بریکس را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش اعتبار،  نیویورک تایمز در گزارشی به قلم فرناز فصیحی نوشت:  تحلیلگران بر این عقیده بودند که این یک پیروزی سیاسی برای جمهوری اسلامی پس از یک سال آشفتگی بود که در آن با بحران شدید مشروعیت در داخل و خارج مواجه شد.

اگرچه انتظار نمی رود پیوستن به بریکس به حل مشکلات اقتصادی سهمگین ایران کمک کند، اما کارشناسان می گویند که مزیت اصلی پیوستن به این گروه اثبات این است که تهران دوستان قدرتمندی دارد. این می تواند به آن اهرمی در هر گونه مذاکره بیشتر با  آمریکا کمک کند.

به گفته ساسان کریمی، تحلیلگر سیاسی در تهران، این تایید نوعی پاداش برای ایجاد روابط نزدیکتر با چین و روسیه بود. ایران پهپادهایی را در اختیار روسیه قرار داده است که در جنگ علیه اوکراین از آنها استفاده می‌شود و با دور زدن تحریم‌ها، نفت با تخفیف را به چین می‌فروشد که اقتصاد آن با مشکل مواجه است.

تردید برخی تحلیل گران برای دریافت وام توسط ایران از بانک توسعه 

با این حال نیویورک تایمز در ادامه موانع ایران با وجود عضویت در بریکس را برشمرده است. این روزنامه نوشت: تحریم‌های به اصطلاح ثانویه آمریکا که افراد و نهادهایی را که با ایران تجارت می‌کنند هدف قرار می‌دهد، مانع دیگری برای بهره‌مندی از مزایای مالی کامل عضویت در گروهی مانند بریکس است. به عنوان مثال، به گفته تحلیلگران، ایران همچنان به احتمال زیاد نمی تواند از بانکی ( بانک توسعه جدید) که توسط کشورهای بریکس ایجاد شده است، وام دریافت کند.

ورود سیاست نفتی جدید با عضویت کشورهای نفت خیز |  جهان از تک قطبی دور می شود

الجزیره در گزارش دیگری با تیتر «دعوت های بریکس برای خاورمیانه چه معنایی دارد؟» نوشته است:  در عصر ظهور چندقطبی، حرکت گروه  بریکس  برای گسترش عضویت خود چندان شگفت‌انگیز نیست،  با توجه به اینکه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقااز یک نظم جهانی در حال تغییر مستثنی نیست.

الجزیره در مورد عضویت ایران نوشته است:  ، حاکمان  ایران با روابط ضعیف خود با بسیاری از کشورهای غربی، از فرصت دعوت بریکس خود استفاده کرده و بر این باور است  استدلال می کند که نظم بین المللی به رهبری آمریکا در حال فروپاشی است.

ایران از تلاش های بریکس برای دور شدن از وابستگی به دلار آمریکا حمایت کرده است. تسلط آمریکا بر سیستم مالی جهانی به ویژه برای ایران نگران کننده بوده است، زیرا اقتصاد این کشور تحت فشار تحریم های ایالات متحده با مشکل مواجه شده است.

میشل گریس، محقق ارشد سیاست در شرکت رند گفت: ورود  ایران  به بلوک «  به خاطر موضع ایران برای  تقویت روابط اقتصادی و نظامی خود با قدرت‌های غیر غربی است».

او افزود: «من فکر می‌کنم این نیز شاهدی است که نشان می‌دهد ایران احتمالاً به دلیل ادامه تحریم‌  به دنبال شرکای اقتصادی است»

سامی حمدی، مدیر عامل اینترنشنال اینترست به این رسانه گفته  که ورود ایران در کنار امارات متحده عربی و عربستان سعودی «پیامدهای بزرگی بر تجارت و سیاست نفتی خواهد داشت» زیرا همه آنها تولیدکنندگان عمده نفت هستند.

او گفت: «با این اضافه‌ها، بریکس به بلوکی تبدیل شده است که تأثیر بالقوه قابل توجهی بر نفت جهانی و مکانیسم‌های مالی تجارت نفت دارد.»

تریتا پارسی نایب رئیس اجرایی مؤسسه کوئینسی برای کشورداری مسئولانه نیز به الجزیره گفت: «در حالی که جهان از تک قطبی دور می شود، آمریکا  نیز توانایی خود را برای ایفای نقش  محافظ  از دست می دهد. دیگر هیچ کشوری نمی تواند تصمیم بگیرد که چه کسی در جامعه ملل باشد و چه کسی دور شود.»

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=4011

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.