• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
3
مسئولان خبر از واردات و ثبات قیمت گوشت قرمز می‌دهند

وعده‌های پروتئینی دولت

  • کد خبر : 5106
  • 28 شهریور 1402 - 10:28
وعده‌های پروتئینی دولت
به دلیل ضعف شدید معیشتی، مردم قدرتی برای خرید گوشت قرمز ندارند، آمارهای سازمان ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد حتی مردم کره شمالی نیز سرانه مصرف گوشت بالاتری نسبت به ایرانیان دارند.

اعتبار، لیلا پورابراهیمی- «علیرضا پیمان ‌پاک»، قائم مقام تجارت و تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی اخیرا گفته؛ «با واردات روزانه ۱۸۰ تن گوشت گرم گوسفندی در سه ماهه گذشته، این وزارتخانه تلاش کرده تا از افزایش قیمت این فرآورده مهم در بازار جلوگیری به عمل آورد».

پس از سفر ابراهیم رییسی به آفریقا، کنیا به یکی از مبادی مهم ایران برای واردات گوشت قرمز تبدیل شد، موضوعی که علیرضا پیمان ‌پاک در مورد آن بیان می‌کند: «هدف وزارت جهاد کشاورزی از افزایش واردات گوشت قرمز تنها تنظیم بازار و حمایت از مصرف کنندگان است». وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی همواره بر سلامت گوشت‌های وارداتی تاکید کرده‌اند اما گذر زمان خلاف آن را ثابت کرد.

 

گوشت‌های برزیلی آلوده به جنون گاوی

تیرماه امسال اعلام شد محموله ۲۰۰ تنی گوشت منجمد برزیلی بیش از یکسال در گمرک بندر شهید رجایی بندرعباس معطل مانده و فاسد شده است، دادستان هرمزگان اما اعلام کرد این محموله با تأییدیه سازمان دامپزشکی در واحدهای تولیدی گوشت حرارت‌ دیده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اظهارنظری که «محسن نقاشی» دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران به آن واکنش نشان داد و گفت: گوشتی که برای افراد و خانوارها به لحاظ سلامت مناسب نیست چرا باید در صنعت استفاده شود.

ناگفته نماند در روزهایی که محموله گوشت‌های وارداتی برزیلی به ایران رسید همزمان یک مورد بیماری جنون گاوی در یکی از کشورهای وارد کننده مشاهده شد، اتفاقی که باعث شد سایر کشورها به سرعت واردات گوشت از برزیل را متوقف کنند. به همین دلیل و با توجه به صحبت‌های مسئولان، مردم حتی نسبت به مصرف گوشت‌های وارداتی بدبین شده‌‌اند.

بخش‌های اقتصادی دولت یکی از دغدغه‌های مهم خود را بازیابی و ارتقاء قدرت خرید مردم عنوان کرده است، تامین ارز و واردات گوشت قرمز حتی با وجود شائبه آلودگی آن تنها بخشی از تلاش‌های آنان برای حمایت از مصرف کننده بوده است، هر چند علی رغم تلاش آنان همچنان دست مردم از تهیه گوشت قرمز کوتاه مانده است.

 

سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران کمتر از کره شمالی

پروتئین از نیازهای ضروری بدن است، با این حال میزان مصرف گوشت در ایران به شدت بحرانی شده و کاهش پیدا کرده است، طبق آمار روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ سازمان خوار و بار و کشاوزی سازمان ملل متحد (فائو) سرانه مصرف گوشت قرمز سالانه هر فرد در کشور غنا  ۹ کیلوگرم، گینه ۵٫۶ کیلوگرم، نیجریه ۵٫۸ کیلوگرم، هندوستان ۵٫۳ کیلوگرم، عراق ۸٫۷ کیلوگرم، تانزانیا ۱۰ کیلوگرم، یمن با ۶٫۱۴ و کره شمالی ۸٫۴ کیلوگرم است.

این آمار نشان می‌دهد سرانه مصرف گوشت قرمز در کشورهایی نظیر کره شمالی، تانزانیا و عراق و غنا از ایران بالاتر است. آمار سال گذشته نشان می‌دهد سرانه مصرف هر ایرانی به شش کیلوگرم رسیده و این سرانه برای طبقه کارگر به مراتب کمتر است.

در کشور‌های در حال توسعه سالانه حدود ۳۲ کیلوگرم گوشت مصرف می‌شود، اما طبق تازه‌ترین آمارها، در حال حاضر سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران به ۳ کیلوگرم کاهش پیدا کرده است و گفته شده ایران در میان ۱۹۶ کشور جهان، از حیث مصرف گوشت قرمز در رده ۹۸ قرار دارد.

 

عمیق شدن فقر معیشتی در ایران

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی در سطح بازار حدود ۴۰۰ هزار تومان، دست، سردست و راسته گوسفندی ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزار تومان، ران گوسفندی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان، ران گوساله حدود ۴۸۰ هزار تومان و یک کیلوگرم ران گوساله برزیلی منجمد ۴۰۵ هزار تومان است.

 

وعده ارزان شدن گوشت

در حال حاضر با عمیق شدن فقر معیشتی قدرت خرید مردم برای تهیه گوشت قرمز به شدت کاهش پیدا کرده و موجب شده این قلم کالای اساسی در طبقه کالاهای لاکچری قرار بگیرد.

با این حال قائم مقام تجارت و تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی گفته: با افزایش واردات تا اواسط آبان بازار گوشت به ثبات می‌رسد و انتظار می‌رود قیمت‌های لاشه گوشت گرم گوسفندی بین ۳۲۰ تا ۳۳۰ هزار تومان تثبیت شود.

اندکی تأمل در وضعیت موجود نشان می‌دهد اگر روال به همین صورت ادامه پیدا کند مشکل تامین ارز برای خرید نهاده‌های دامی، مشکلات مربوط به تولیدکنندگان یا معضل کاهش سرانه مصرف مردم به خودی خود حل می‌شود زیرا با سقوط آزاد میزان مصرف گوشت در بین مردم دیگر به واردات و یا تولید گوشت در کشور نیازی نیست.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=5106

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.