• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
2
رییس کل گمرک ایران:

٧٢٣ میلیون دلار برنج وارد ایران شد، تکذیب واردات بنزین

  • کد خبر : 3430
  • 23 مرداد 1402 - 8:29
٧٢٣ میلیون دلار برنج وارد ایران شد، تکذیب واردات بنزین
رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه از سال گذشته معادل ٧٢٣ میلیون دلار برنج وارد ایران شده است گفت: ٧٢ مورد محموله در بخش دارو و ١۶۵ مورد محموله در بخش تجهیزات دارویی و پزشکی با ارز ١۵٠٠ میلیارد تومان در گمرک ایران اظهار شده که به دلایلی هنوز ترحیص نشده‌اند.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه تراز تجاری کشور با احتساب صادرات نفت مثبت است، گفت: میزان صادرات در ۴ ماهه اول امسال ١۵.٩ میلیارد دلار بوده که از نظر وزنی ٢٩ درصد و از لحاظ ارزش ٨ درصد کاهش داشت که علت این کاهش، افت قیمت جهانی فرآورده‌های پتروشیمی بوده‌است. میزان واردات هم ١٩.۵ میلیارد دلار بوده که از لحاظ ارزش ١١ درصد و از لحاظ وزنی ۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش اعتبار و به نقل از ایلنا، «محمد رضوانی‌فر» رییس کل گمرک ایران درباره ترخیص قطره‌ چکانی خودرو از گمرک بیان کرد: از ابتدای سال ١۶٢١ دستگاه خودرو اظهار شده که ۶٩٣ دستگاه از آن ترخیص شده است. باید توجه داشت که ماندگاری کالا در گمرک نه تنها نفعی برای این سازمان ندارند بلکه به درآمد آن هم آسیب می‌زند.

وی با تاکید براینکه واژه رسوب کالا در گمرک واژه درستی نیست، اظهار کرد: سال گذشته ١٢٢ میلیون تن کالا از ایران صادر و ٣٨ میلیون تن کالا وارد کشور شده است، این یعنی چندین میلیون تن کالا جابه‌جاجا شده بنابراین وجود کالا در گمرکات همان ذخیره استراتژیک است و رسوب کالا محسوب نمی‌شود.

رضوانی‌فر در مورد موضوع فساد گوشت در گمرکات ابراز کرد: در ۴ ماه نخست امسال ٧ میلیون و ۴٠٠ هزار تن کالای اساسی از گمرک ایران ترخیص شده که از این میزان تنها ٢٠٠ تن گوشت ماندگاری داشته است و ماندگاری آن هم به عوامل دیگری خارج از گمرک ارتباط داشت.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه ٧٠ درصد تجارت کشور با ۵ کشور هند، چین، امارات، ترکیه و عراق انجام می‌شود، گفت: با این کشورها توافقنامه‌های متعددی برای تسهیل تجارت داریم، همچنین میزان تجارت ایران با اوراسیا دو برابر شده است و با اوراسیا نیز درباره تعرفه‌ها توافق کردیم.

رضوانی‌فر ضمن اشاره به تعاملات خوب ایران و کشور روسیه تصریح کرد: بخشی از مذاکرات با روسیه درباره ترانزیت ایران با جمهوری آذربایجان است چراکه بخشی از کالاهایی که از مسیر ایران به آذربایجان می‌رود مقصد نهایی آن‌ها روسیه‌ است.

رییس کل گمرک ایران عنوان کرد: در دو سال گذشته ١.٢ میلیارد دلار و یک سال گذشته ٧٢٣ میلیون دلار برنج وارد کشور شده است، همچنان در ۴ ماهه امسال نیز در پیک دوران واردات ۵٠٩ هزار تن برنج وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٣١ درصد کاهش پیدا کرده ‌است.

وی ادامه داد: از شامگاه ٣١ تیرماه تا آبان ماه با هدف حمایت از تولید داخل امکان ترخیص برنج وجود ندارد و استثنائا سال گذشته با هدف تنظیم بازار این محدودیت برداشته شد و با همین قانون در حال حاضر ۶۵ هزار تن برنج در گمرکات باقی مانده که تا آبان ماه امکان ترخیص وجود ندارد و در این شرایط باید توجه داشت که هند هم صادرات برنج را ممنوع کرده است.

رضوانی‌فر درباره اینکه آیا در سال جاری واردات بنزین داشته‌ایم، اذعان کرد: در ۴ ماهه اول امسال هیچ گونه واردات بنزینی انجام نشد از طرفی صادرات بنزین هم ممنوع است.

رییس کل گمرک ایران مدت میانگین ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی از زمان اظهار تا ترخیص از گمرک را کمتر از یک هفته ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ٧٢ مورد محموله در بخش دارو و ١۶۵ مورد محموله در بخش تجهیزات دارویی و پزشکی با ارز ١۵٠٠ میلیارد تومان در گمرک ایران اظهار شده اما صاحب کالا آن‌ها را به دلایلی نظیر چانه‌زنی برای قیمت، چانه‌زنی با شرکت‌های پخش و کمبود نقدینگی صاحب بار ترخیص نمی‌کند که این موضوعات ارتباطی با گمرک ندارد.

وی آماری هم از واردات موبایل به کشور ارائه داد و بیان کرد: سال گذشته ١٣ میلیون و ٧۶٣ هزار گوشی به صورت تجاری و ۵۶٣ هزار گوشی با رویه مسافری وارد کشور شد و تا خرداد ماه امسال هم  ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار گوشی با رویه تجاری و مسافری وارد کشور شده است.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=3430

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.