• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
2
در گفتگو با یک کارشناس سرمایه؛

چرا با وجود گشایش اخیر ارزی، شاخص بورس سقوط کرد؟

  • کد خبر : 3605
  • 26 مرداد 1402 - 6:16
چرا با وجود گشایش اخیر ارزی، شاخص بورس سقوط کرد؟
یک کارشناس بازار سرمایه گفت تبلیغات و برداشت اولیه مبنی بر اینکه این منابع ارزی قرار است در چرخه سرمایه در گردش قرار گیرد چندان دوامی نداشت و همه متوجه شدند که عملا این مساله رخ نخواهد داد.

شاخص کل بورس امروز با بیش از ۴۴۸۶ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۹۷۳ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۲۱۵۹ واحد کاهش، رقم ۶۸۴ هزار و ۹۶۳ واحد را ثبت کرد.

روند منفی بورس با وجود اخبار گشایش اخیر ارزی با واکنش‌های متعددی مواجه شده است.

به گزارش اعتبار، به نقل از فرارو، فرزین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در واکنش به بی‌اعتنایی بورس به گشایش‌های اخیر ارزی معتقد است؛ این موضوع نه تنها برای بورس مثبت نبود بلکه باعث تاثیر منفی بر بورس هم شد و علت آن هم به این دلیل بود که درآمد شرکت‌های صادرات‌محور افت داشت و اثر منفی بر آن‌ها گذاشت اما این گشایش‌های ارزی هم اثرچندانی بر بازار نگذاشت و مجددا نرخ دلار از ۴۸ هزار تومان به محدوده ۵۰ هزار تومان رسیده است.

آقابزرگی گفت: نکته مهم‌تر از نوسانات نرخ ارز تصمیمات مهمی است که از سوی دولت گرفته می‌شود مانند فروش اوراق که از ابتدای خرداد ماه حدود ۱۵ تا ۱۶ همت به فروش رسیده که ظاهرا تا پایان شهریور ماه هم ادامه دارد، اینکه فروش این اوراق بیشتر به صورت دستوری به بانک‌ها و نهادهای مالی فعال در حوزه سرمایه‌گذاری مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری است مهم است و اینکه این پول از بازار سرمایه خارج می‌شود و منابعی که یک شرکت سرمایه‌گذاری یا نهاد مالی می‌خواهد به خرید سهام تخصیص دهد باید برای خرید اوراق بپردازد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مبلغ کل سررسید اوراق حدود ۷۰ همت است اما به دلیل اینکه این پول موجود نیست آن را دست به دست می‌کنند اما باید نهایتا یک جابه‌جایی در پایاپای و سپرده‌گذاری انجام گیرد و این هم مزید بر سایر ابهامات و نکاتی است که بازار سرمایه را سردرگم کرده است.

او با اشاره به نرخ خوراک، نرخ تسعیر ارز و سخنان ضد و نقیض در مورد تعطیلی بورس کالا افزود: کلیه این تناقض‌ها باعث شده تا بورس از مدار اصلی خود که ثبات و پیش‌بینی‌پذیری و عقلانیت است خارج شود و ما می‌بینیم که هر چند به لحاظ سودآوری به شرکت‌های صادرات‌محوری که از نرخ ارز تاثیر می‌پذیرند خدشه‌ای وارد نمی‌شود اما این دست از موضوعات کلی حتی بر شرکت‌های غذایی قند و شکر و روغن و… هم اثرگذار است.

منابع ارزی آزاد شده در چرخه سرمایه در گردش قرار نمی‌گیرد

آقابزرگی در مورد آزادسازی ۶ میلیارد دلار منابع ارزی ایران از کره‌جنوبی خاطرنشان کرد: تبلیغات و برداشت اولیه مبنی بر اینکه این منابع ارزی قرار است در چرخه سرمایه در گردش قرار گیرد چندان دوامی نداشت و همه متوجه شدند که عملا این مساله رخ نخواهد داد و این منابع برای تامین مایحتاج خوراک و دارو مصرف خواهد شد که همین مساله باعث خنثی شدن واکنش اولیه بازار سرمایه شد.

او افزود: پاشنه آشیلی که بازار سرمایه را آزار می‌دهد درگیر کردن نهادهای مالی و بانک‌ها و موسسات سرمایه‌گذاری برای خرید اوراق دولتی است.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=3605

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.