• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
5
گاردین بررسی کرد؛

چرا «شی جین پینگ» در اجلاس گروه ۲۰ شرکت نمی‌کند؟

  • کد خبر : 4594
  • 14 شهریور 1402 - 8:45
چرا «شی جین پینگ» در اجلاس گروه ۲۰ شرکت نمی‌کند؟
تحلیلگران پیشنهاد کردند که غیبت شی جین پینگ می تواند برای کشور هند میزبان  اجلاس امسال که چین با آن درگیر اختلافات مرزی است، یک شکست محسوب می‌شود. همچنین می‌تواند بخشی از تلاش آشکار برای ارتقای سایر گروه‌های چندجانبه (مثل بریکس) بر گروه‌های تحت سلطه آمریکا باشد.

حضور شی جین پینگ رئیس جمهور چین در اجلاس گروه ۲۰  (کشورهای صنعتی و اقتصادهای در حال توسعه) منتفی شد و  وزارت خارجه این کشور اعلام کرد تیم چینی توسط، لی چیانگ نخست وزیر این کشور رهبری خواهد شد.

اعتبار- حبیب صدرایی: گاردین نوشت، این اولین باری است که یک رهبر چین در اجلاس سران گروه ۲۰ از زمان برگزاری اولین نشست در سال ۲۰۰۸ شرکت نمی کند، اگرچه شی جین پینگ به دلیل همه گیری کرونا  در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱  به صورت مجازی حضور داشت.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته گفت امیدوار است شی در نشست دهلی شرکت کند، اما مقامات آمریکایی پس از گزارش‌هایی مبنی بر تردید در حضور شی جین‌پینگ، احتمال دیدار رهبران دو کشور را نادیده گرفتند.

تحلیلگران پیشنهاد کردند که غیبت شی جین پینگ می‌تواند برای کشور هند میزبان  اجلاس امسال که چین با آن درگیر اختلافات مرزی است، یک شکست محسوب می‌شود. همچنین می‌تواند بخشی از تلاش آشکار برای ارتقای سایر گروه‌های چندجانبه (مثل بریکس) بر گروه‌های تحت سلطه آمریکا باشد.

شی اخیراً به اجلاس بریکس در آفریقای جنوبی سفر کرد، بلوکی که رهبر چین به عنوان جایگزینی برای گروه‌های تحت رهبری غرب مانند جی ۲۰ و جی ۷ مطرح می‌کند.

ونتی سونگ، کارشناس  امور چین و دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه ملی استرالیا. گفت: « عدم حضور شی جین پینگ در اجلاس جی ۲۰ درست پس از شرکت در نشست بریکس ممکن است در برگیری این روایت رئیس جمهور چین باشد که «شرق در حال پیشرفت است و غرب در حال سقوط!»

سونگ گفت همچنین می‌تواند اجتناب از ملاقات با  فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن، «در اوج کمپین تبلیغاتی چین علیه رهاسازی فاضلاب فوکوشیما ژاپن» یا اقدامی برای همبستگی با ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه، که او نیز در این نشست حضور ندارد از دیگر دلایل عدم حضور رئیس جمهور در اجلاسیه دهلی‌نو باشد. گفتنی است . پوتین به دلیل ارتکاب جنایات جنگی مشمول حکم بازداشت دادگاه کیفری بین المللی است.

آلفرد وو، دانشیار دانشکده سیاست عمومی لی کوان یو در دانشگاه ملی سنگاپو  نیز به رویترز گفت: «شی جین پینگ در حال تنظیم دستور کار خود است و دغدغه اصلی او امنیت ملی است و باید در چین بماند و به جای آن رهبران خارجی را مجبور به ملاقات خود کند.»

شی و بایدن، که دولت‌هایشان پس از سال‌ها وخامت روابط و شکست‌های مداوم تلاش می‌کنند روابط خود را ترمیم کنند، آخرین بار در ماه نوامبر سال گذشته میلادی در حاشیه نشست گروه ۲۰ در اندونزی دیدار کردند.

چین و ایالات متحده در نبردی برای نفوذ در اقیانوس هند و اقیانوس آرام هستند، اما نه شی و نه بایدن در نشست این هفته آسه‌آن شرکت نکرده‌اند.

 

قرار است کاملا هریس معاون بایدن  در نشست سران  کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) در اندونزی شرکت کند و خود بایدن بعد از اجلاس گروه ۲۰ به ویتنام سفر کند.

در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه در پکن، مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین  آمریکا را متهم کرد که «ذهنیت جنگ سرد  را در برخورد با روابط خود با کشورهای آسیایی دنبال می‌کند».

وی گفت:  آمریکا باید به اصول اساسی روابط بین‌الملل پایبند باشد، از هدف قرار دادن اشخاص ثالث خودداری کند و به صلح، ثبات و تحولات منطقه آسیب نرساند.

یکی دیگر از اجلاس بزرگ رهبران جهان، نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک) در ماه نوامبر در سانفرانسیسکو است.

بایدن روز یکشنبه با اشاره به شی جین‌پینگ گفت که همچنان قصد دارد «او را ببیند»، اما توضیح بیشتری در این رابطه نداد.

اگر با وجود همه تدارکات آمریکا، شی جین پینگ از اجلاس ( اپک) هم  صرف نظر کند، این موضوع بازتاب بدتری بر آینده چین و جایگاه بین المللی آن خواهد داشت، زیرا این کشور همچنان به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد.

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=4594

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.