• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
1
بهانه دولت و دست نه چندان باز مجلس؛

چرا طرح واردات خودرو اجرا نمی‌شود!؟

  • کد خبر : 10958
  • 10 دی 1402 - 11:12
چرا طرح واردات خودرو اجرا نمی‌شود!؟
سازمان برنامه و بودجه می‌گوید:  صف دریافت ارز طوری است که با توجه به اولویت‌های کشور ارز کمتری به خودرو رسیده و سال بعد هم سیاست مثل امسال است و پیش‌بینی می‌شود ارز کمتری به واردات خودرو تخصیص داده شود.

برخی نمایندگان مجلس به صراحت دولت را به زیرپا گذاشتن قانون واردات خودرو  متهم می‌کنند، دولت نیز در پاسخ گفته است که واردات خودرو در اولویت واردات نیست.

به گزارش اعتبار، در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی برخی نمایندگان انتقادات متعددی را نسبت به عدم اجرای قانون واردات خودرو ابراز داشتند.

انتقاد نمایندگان: دولت قوانین را برعکس اجرا می‌کند

جبار کوچکی نژاد نماینده رشت گفته است:  قانون مترقی واردات خودرو در مجلس تصویب شد اما دولت آن را اجرا نکرد ولی در مقابل قانون منع واردات برنج به طور عکس اجرا شد و واردات برنج در حال ثبت سفارش است، پشت این رفتارها و تصمیمات چیست.

از سوی دیگر محمدعلی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس در تذکری اعلام کرد: ما قانون واردات خودرو را مصوب کردیم اما دولت با بهانه و توجیه کمبود ارز و افزایش قیمت آن از واردات خودرو جلوگیری می‌کند که در این زمینه آیین‌نامه مربوطه نیز مشخص شده است.

وی تصریح کرد: رئیس مجلس دستور ویژه دهند تا تابوی انحصار شکسته شود و به صلابه کشیدن دو خودروساز داخلی پیگیری شود.

خلیل بهروزی فر نماینده فومن و شفت نیز در صحن مجلس ابراز داشت:  چطور ارز برای چای و برنج خارجی وجود دارد اما برای خودرو وجود ندارد. در حالی که می‌تواند اثر زیادی در کاهش قیمت‌ها داشته باشد و در این راستا دولت باید برای نظارت بر کالاهای اساسی و نیازهای اصلی مردم اقدام جدی عمل آورد.

 آمار فعلی واردات خودرو

گمرگ ایران اعلام کرده است  آمار واردات قطعی انواع خودرو سواری در ۸ ماهه سال جاری زیر ردیف تعرفه ۸۷۰۳ به تعداد ۳۴۸۸ دستگاه و به ارزش ۶۹ میلیون و ۶۱۵ هزار دلار بوده است. در حالی که  این میزان واردات با هدف گذاری صد هزار خودرویی وزارت صمت فرسنگ‌ها فاصله دارد و به نظر می‌رسد نهایتا تا ۵ هزار خودرو وارد کشور شود.
مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد میزان واردات خودرو تا پایان سال بستگی به تامین ارز از سوی بانک مرکزی دارد. اما از نظر پتانسیل، این امکان وجود دارد که حداقل ۴۰ هزار خودروی دیگر وارد کشور شود.

تعیین اولویت تخصیص ارز خودرو با بانک مرکزی است | قطعا واردات خودرو اولویت نیست

حمید امانی همدانی، معاونت هماهنگی برنامه بودجه و نظارت سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به وضعیت واردات خودرو در بودجه گفته است: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز در خصوص تخصیص ارز برای واردات خودرو تحفظ دارد و برای سال آتی هم واردات خودرو اگرچه در بودجه در نظر گرفته شده است، اما بانک مرکزی در این خصوص مدیریت خواهد کرد. درخواست تخصیص ارز متناسب با اولویت‌ها داده می‌شود و اگرچه دولت اعتقاد دارد که واردات خودرو در دستور کار باشد، اما با توجه به ملاحظات ارزی قطعا واردات خودرو اولویت نیست.

سال دیگر هم همین‌گونه خواهد بود

سازمان برنامه و بودجه می‌گوید:  صف دریافت ارز طوری است که با توجه به اولویت‌های کشور ارز کمتری به خودرو رسیده و سال بعد هم سیاست مثل امسال است و پیش‌بینی می‌شود ارز کمتری به واردات خودرو تخصیص داده شود.

در حال حاضر بانک مرکزی مخالف اعطای ارز بیشتر برای واردات خودرو است و سازمان برنامه و بودجه هم مخالف اعطای چنین وارداتی! خودروسازان و قطعه سازان  هم که حتما مخالف اصلی هستند. بسیاری با توجه به انبوه واردات چای و برنج خارجی عدم اعطای ارز را مورد چالش قرار می‌دهند. ولی به نظر می‌رسد دست دولت در این زمینه باز است. روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه زیر نظر ریاست جمهوری هستند و نمایندگان  توان چندان برای برکناری آن‌ها ندارند. ولی به واقع اگر قانون کشور رعایت نمی‌گردد قانون و آئین نامه موضوع را مشخص نکرده است که چه باید کرد!؟

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=10958

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.