• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
4
پذیرفته شدن اعتراض 4 میلیون یارانه‌بگیر؛

چند نفر از لیست دریافت یارانه حذف شدند؟

  • کد خبر : 4177
  • 06 شهریور 1402 - 7:47
چند نفر از لیست دریافت یارانه حذف شدند؟
اعتراض چهار میلیون و 344 هزار و 514 نفر برای دریافت نکردن یارانه از اردیبهشت‌ماه سال گذشته مورد موافقت قرار گرفت.

آمارهای مربوط به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر از ۸۷ میلیون نفر ایرانی(براساس اطلاعات ثبت احوال، شامل ایرانیان داخل و خارج از کشور) در مجموع ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر یارانه دریافت می‌کنند. از این تعداد دو میلیون نفر مشمولین یارانه اعضای نیروهای مسلح و ۷۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مشمولین یارانه در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ه هستند.

به گزارش اعتبار و به نقل از تجارت نیوز، همچنین ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر یارانه دریافت نمی‌کنند. از این تعداد دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر افرادی هستند که از ابتدا متقاضی دریافت یارانه نبوده‌اند. همچنین یارانه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز در ادوار گذشته حذف شده است.

گفتنی است که سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز برای دریافت یارانه ثبت نام کردند که از این تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یاران بگیر شدند و نزدیک دو میلیون نفر به عنوان دهک ده تشخیص داده شده‌اند.

لازم به ذکر است، اعتراض ۴ میلیون و ۳۴۴ هزار و ۵۱۴ نفر به عدم دریافت یارانه از اردیبهشت ماه پارسال وارد دانسته شده است. علت پذیرش اعتراضات نیز تغییرات بعد خانوار و بررسی مجدد آنها و یا داشتن بیماری خاص اعضای خانواده و معلولیت یکی از اعضا سبب شده تا این دسته از معترضین به جمع یارانه بگیران بازگردند.

 

دهک‌های ۶ تا ۹ هم مشمول یارانه تشویقی می‌شوند

پیش از این معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص مشمول شدن دهک‌های جدید در این طرح گفته بود: به احتمال زیاد تا یک ماه آینده دو دهک ۴ و ۵ مشمول طرح کالابرگ الکترونیک شوند و در ماه‌های آینده این طرح به تدریج در خصوص دهک‌های ۶ تا ۹ نیز عملیاتی خواهد شد.

با اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی از روز ۱۰ مرداد ماه، خانوارهای سه دهک اول تا سوم و خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد خمینی(ره) که ماهانه به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند به شرط اختصاص ۵۰ درصد این مبلغ (۲۰۰ هزار تومان) به خرید کالابرگ الکترونیکی ۳۰ درصد شارژ اضافه به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. با اعلام روز گذشته وزیر کار و اتخاذ تصمیمات جدید، دو دهک ۴ و ۵ نیز از امروز مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومان شدند و به این ترتیب طرح به خانوارهای ۵ دهک اول ارتقا یافت.

گفتنی است همزمان با اعلام وزارت رفاه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها و بر طبق قانونی که مصوب شده به خصوص در ماه‌های گذشته برخی از خانوارها از لیست جدید یارانه‌بگیران خط خوردند و بر اساس اعلام مقامات دو نهاد وزارت رفاه و سازمان هدفمندی لیست یارانه بگیران شناور است و ممکن است دهک درآمدی خانوار تغییر کند.

این تغییر دهک هم دو نتیجه در پی دارد. ممکن است خانوارهایی که در دهک اول تا نهم قرار داشتند وارد دهک دهم شوند و از لیست یارانه خارج شوند. یا ممکن است دهک درآمدی آن‌ها از سه دهک اول خارج شده و وارد دهک چهارم تا نهم شوند و مبلغ یارانه آن‌ها کاهش پیدا کند.

در اینجا نباید از یارانه اختصاص یافته به اتباع خارجی غاقل شد، طبق گزارشی که اخیرا منتشر شده سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه به اتباع خارجی داده می‌شود.

بر این اساس یارانه نفت و انرژی و مواد غذایی در ایران سالانه حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که به ۸۵ میلیون جمعیت ایرانی و بین ۵ تا ۷ میلیون جمعیت مهاجرین پرداخت می‌شود. به بیان دیگر به هریک میلیون جمعیت داخلی و مهاجر و اتباع خارجی در ایران، حدود یک میلیارد دلار یارانه در سال پرداخت می‌شود. که جمع آن در هر سال حداقل ۵ میلیارد دلار است. ارزش ریالی این یارانه طبق دلار ۵۰ هزار تومانی بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=4177

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.