• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
4
رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران:

کارفرماها دیگر “کارگر ساده” نمی‌خواهند

  • کد خبر : 2948
  • 12 مرداد 1402 - 8:55
کارفرماها دیگر “کارگر ساده” نمی‌خواهند
رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: امروز اکثر کارفرمایان دیگر به دنبال کارگر ساده نیستند و به کارگر حرفه‌ای و کاربلد نیاز پیدا کرده‌اند، بنابراین باید برنامه راهبردی و دورنمای بازار کار آینده جوانان توسط وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، کار و علوم و تحقیقات تدوین شود.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران بیان کرد: بدون تردید ارتقای سطح مهارت نیروی کار هم در افزایش بهره‌وری فرد و بهره‌وری بنگاه اقتصادی موثر خواهد بود و هم به افزایش کیفیت تولید منجر خواهد شد.

به گزارش اعتبار و به نقل از ایسنا، «سمیه گلپور» رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با تاکید بر اینکه در حال حاضر با عدم وجود نیروی ماهر در کشور رو به رو هستیم عنوان کرد: نیروی ماهر و کارآزموده در داخل کشور کم است و یا در فکر رفتن به کشورهای دیگر است.

وی افزود: در حال حاضر در آگهی‌های درخواست نیروی کار کمتر عنوان “کارگر ساده” می‌بینیم و کارفرمایان اکثرا به دنبال نیروی کار ماهر یا کارگر حرفه‌ای هستند، حتی کارخانه‌های بسیاری به ما مراجعه می‌کنند و درخواست چند نیروی متخصص و کاربلد می‌دهند ولی فاقد چنین نیروهایی هستیم، از طرفی تعهدی که آن کارگاه یا کارخانه در بحث تامین معیشت نیروی حرفه ای و متخصص باید داشته باشد را نمی‌بینم.

گلپور اجرای برنامه مهارت‌آموزی از سنین پایین و دوران مدرسه را نیاز امروز کشور خواند و گفت: متاسفانه مهارت‌آموزی که منجر به کسب اشتغال و ساختن آینده جوانان شود، در برنامه اصلی آموزش و پرورش دیده نشده یا به شکلی نبوده که عملیاتی شود، از طرفی هیچ ارتباطی بین عمده دروسی که در مدارس ارایه می‌شود با افزایش مهارت‌ یا کسب مهارت‌های اجتماعی وجود ندارد.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اضافه کرد: هنرستان‌ها بخشی از فرآیند مهارت‌افزایی را تامین می‌کنند ولی حلقه مفقوده‌ای بین آنچه که افراد در هنرستان‌ها در مقطع دبیرستان یا مراکزی که قرار است مهارت‌آموزی کنند وجود دارد، از این رو نیازمند ساماندهی یکپارچه در این زمینه هستیم.

وی بیان کرد: سه وزارتخانه آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علوم، تحقیقات و فناوری باید با یکدیگر یک برنامه، دورنما و چشم‌انداز مدون و مشخص را در خصوص مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی و آینده بازار کار جوانان تدوین کنند تا افراد از سنین پایین مهارت را فرا گرفته و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه بدون هیچ دغدغه‌ای وارد بازار کار شوند.

گلپور طرح “تابستانه مهارت” را مطلوب و اثربخش دانست اما تاکید کرد که خروجی آن باید نتیجه بخش باشد و در حد یک دوره کوتاه آموزشی نباشد بلکه به حرفه آموزی دانش‌آموزان و آشنایی آنها با محیط کسب و کار منجر شود.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ابراز کرد: وزارت کار باید در زمینه مهارت‌آموزی تولی‌گری کند تا اصل استعدادیابی فرزندان این مرز و بوم به درستی انجام شده و عمرشان به هدر نرود.

 

 

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=2948

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.