• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
1
ابتکار جهانی چین از طرح بزرگ خود فاصله گرفت؛

کاهش گسترده وامهای چین به کشورهای آفریقایی!

  • کد خبر : 5163
  • 29 شهریور 1402 - 10:41
کاهش گسترده وامهای چین به کشورهای آفریقایی!
با این حال، اعطای وام چین از زمان اوج خود در سال 2016 به شدت کاهش یافته است و تنها 7 وام به ارزش 1.22 میلیارد دلار در سال 2021 امضا شد. همچنین  9 وام به ارزش مجموعا 994 میلیون دلار در سال 2022 توافق شد که نشان دهنده پایین‌ترین پرداخت وام چینی از سال 2004 است.

اطلاعات دانشگاه بوستون از  وضعیت «ابتکار جهانی چین» نشان داد که وام‌های دولتی چین به آفریقا در سال گذشته به کمتر از یک میلیارد دلار کاهش یافت و پایین‌ترین پرداختی در نزدیک به دو دهه اخیر را به ثبت رساند. این نشان می‌دهد که پکن از موج توسعه زیرساخت‌های بزرگ در دهه‌های اخیر فاصله گرفته است.

 

اعتبار- حبیب صدرایی: به نقل از رویترز، این کاهش در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از کشورهای آفریقایی از بحران بدهی رنج می برند و اقتصاد چین با شرایط نامساعد فزاینده‌ای مواجه است.

آفریقا کانون طرح بلندپروازانه «کمربند و جاده » شی جین پینگ رئیس جمهور چین بود که در سال ۲۰۱۳ برای بازآفرینی جاده باستانی ابریشم و گسترش نفوذ ژئوپلیتیکی و اقتصادی چین از طریق کمپین توسعه زیرساخت های جهانی آغاز شد.

پایگاه اطلاعاتی دانشگاه بوستون تخمین می زند که بانکهای چینی ۱۷۰ میلیارد دلار از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ به آفریقا کمک کردند.

با این حال، اعطای وام چین از زمان اوج خود در سال ۲۰۱۶ به شدت کاهش یافته است و  تنها ۷ وام به ارزش ۱٫۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ امضا شد. همچنین  ۹ وام به ارزش  ۹۹۴ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ توافق شده  که نشان دهنده پایین ترین پرداخت  وام چینی از سال ۲۰۰۴ است.

در حالی که دولت‌های آفریقایی عمدتاً از وام‌‌ها و پروژه‌های زیربنایی مورد حمایت چین استقبال کرده‌اند، منتقدان غربی پکن را متهم کرده‌اند که کشورهای فقیر را با بدهی‌های ناپایدار به خود وابسته می‌کند و تله بدهی برای آن ها ایجاد کرده است.

زامبیا، یک وام گیرنده اصلی از چین، اولین کشور آفریقایی بود که در طول همه‌گیری کووید-۱۹ در اواخر سال ۲۰۲۰ بدهی خود را نتوانست پرداخت کند و دچار «نکول» شده و  باید سود آن را پرداخت کند . در حالی که دولت‌های دیگر کشورها،  از جمله غنا، کنیا و اتیوپی هم  با مشکلاتی مشابه روبرو هستند.
در همین حال، چین با مشکلات مالی خود در داخل کشور مواجه است. اخبار حاکی از  تزلزل مستمر بخش املاک و تقاضای ضعیف جهانی برای کالاهای چینی حکایت می‌کند.

چین بزرگترین شریک تجاری آفریقا با حجم تجارت بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار است و  با تشدید اختلاف تجاری بین چین و آمریکا ، پکن به دنبال جبران آن با افزایش تجارت با سایر مناطق است.

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=5163

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.