• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
0
اکونومیست منتشر کرد؛

کدام اقتصادهای دنیا در سال ۲۰۲۳ بهترین عملکرد را داشتند؟

  • کد خبر : 10565
  • 03 دی 1402 - 14:35
کدام اقتصادهای دنیا در سال ۲۰۲۳ بهترین عملکرد را داشتند؟

تقریباً همه اقتصاددانان انتظار یک رکود جهانی در سال ۲۰۲۳ را داشتند. ولی آنها اشتباه می کردند. تولید ناخالص داخلی جهانی احتمالاً ۳ درصد رشد کرده است. بازارهای کار مقاومت کرده اند و  تورم در حال کاهش است و بازارهای سهام ۲۰ درصد افزایش یافته‌اند. به گزارش اعتبار، سامان بدر: هفته نامه اقتصادی اکونومیست داده هایی را […]

تقریباً همه اقتصاددانان انتظار یک رکود جهانی در سال ۲۰۲۳ را داشتند. ولی آنها اشتباه می کردند. تولید ناخالص داخلی جهانی احتمالاً ۳ درصد رشد کرده است.
بازارهای کار مقاومت کرده اند و  تورم در حال کاهش است و بازارهای سهام ۲۰ درصد افزایش یافته‌اند.

به گزارش اعتبار، سامان بدر: هفته نامه اقتصادی اکونومیست داده هایی را در مورد پنج شاخص اقتصادی و مالی ، “وسعت تورم”، تولید ناخالص داخلی، مشاغل و عملکرد بازار سهام  برای ۳۵ کشور عمدتاً ثروتمند گردآوری کرده است. این مجله آنها را بر اساس میزان عملکرد خوب آنها در این اقدامات رتبه بندی و  برای هر یک امتیاز کلی ایجاد کرده است.

جدول زیر رتبه بندی و نتایج شگفت انگیزی را نشان می دهد.

در صدر نمودارها، برای دومین سال متوالی، یونان قرار دارد. نتیجه ای قابل توجه برای اقتصاد کشوری  که تا همین سالهای اخیر واژه ای برای سوءمدیریت و بحران بود.

به غیر از کره جنوبی، بسیاری از  کشورهای برجسته دیگر در قاره آمریکا هستند. ایالات متحده سوم است. کانادا و شیلی هم خیلی عقب نیستند. در همین حال،
بسیاری از تنبل‌های اقتصادی در شمال اروپا از جمله بریتانیا، آلمان، سوئد و فنلاند در ردههای انتهایی لیست قرار دارند.

تورم در حال کاهش است

مقابله با افزایش قیمت ها چالش بزرگ در سال ۲۰۲۳ بود.  معیار اکونومیست در این موضوع بررسی قیمتها با نگاه  «تورم هسته‌ای»  بود که اجزایی  مانند انرژی و مواد غذایی را حذف می کند و بنابراین شاخص خوبی برای فشار تورمی اساسی است.

ژاپن و کره جنوبی روی قیمت ها سرپوش گذاشته اند. در سوئیس، قیمت‌های اصلی سالانه تنها ۱٫۳ درصد افزایش یافت. با این حال، در سایر نقاط اروپا، بسیاری از کشورها هنوز با فشار جدی روبرو هستند. در مجارستان، تورم اصلی سالانه حدود ۱۱ درصد است. فنلاند نیز در حال مبارزه جدی با تورم است.

در بیشتر کشورها، تورم در حال کاهش است. بانک‌های مرکزی در کشورهایی مانند شیلی و کره جنوبی در سال ۲۰۲۲، زودتر از بسیاری دیگر از کشورهای ثروتمند، نرخ‌های بهره را به شدت افزایش دادند و اکنون به نظر می‌رسد که از مزایای آن بهره می‌برند. در کره جنوبی، وسعت تورم از ۷۳ درصد به ۶۰ درصد کاهش یافته است. بانک‌های مرکزی در آمریکا و کانادا، که در آن‌ها وسعت تورم حتی به شدت کاهش یافته است، می‌توانند اعتباری نیز  به همراه داشته باشند.

تولید ناخالص داخلی نه خیلی خوب و نه بد!

دو معیار بعدی اکونومیست  رشد اشتغال و تولید ناخالص داخلی است که  به میزان عملکرد اقتصادها برای مردم عادی اشاره دارد. در سال ۲۰۲۳ هیچ کجای دنیا خیلی خوب نبود. اما تنها اقلیت کوچکی از کشورها شاهد کاهش تولید ناخالص داخلی بودند.

ایرلند با افت ۴٫۱ درصدی بدترین عملکرد را داشت (این را با کمی نمک  و شوخی در نظر بگیرید: مشکلات بزرگی در اندازه گیری تولید ناخالص داخلی ایرلند وجود دارد). بریتانیا و آلمان نیز عملکرد ضعیفی داشتند. آلمان با پیامدهای شوک قیمت انرژی و رقابت فزاینده خودروهای وارداتی چینی دست و پنجه نرم می کند. بریتانیا همچنان با پیامدهای برگزیت ( خروج از اتحادیه اروپا) دست به گریبان است.

بریتانیا اقتصاد

بریتانیا اقتصاد

 

بریتانیا هنوز تاثیر رای به خروج از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ را احساس می کند ( عکس از رویترز)

آمریکا در تولید ناخالص داخلی و اشتغال به خوبی عمل کرد. این کشور از تولید بی سابقه انرژی و همچنین اثرات محرک مالی که در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ اجرا شد، به خوبی  بهره مند شده است.

بزرگترین اقتصاد جهان ممکن است کشورهای دیگر را به سمت خود کشیده باشد. اشتغال کانادا به طرز هوشمندانه ای افزایش یافته است. با وجود جنگ با حماس، اسرائیل که آمریکا را بزرگترین شریک تجاری خود می‌داند، در رتبه‌بندی کلی در رتبه چهارم قرار دارد.

وضعیت بازار سهام آمریکا متوسط بود

ممکن است فکر کنید که بازار سهام آمریکا که  مملو از شرکت‌هایی است که می‌خواهند از انقلاب هوش مصنوعی بهره‌مند شوند، به خوبی عمل کرده است، اما در واقع، با تعدیل تورم، عملکرد متوسطی دارد. بازار سهام استرالیا  هم که مملو از شرکت‌های کالایی است که کاهش قیمت‌ها را در سال ۲۰۲۲ مدیریت می‌کنند، عملکرد ضعیفی داشت. قیمت سهام در فنلاند کاهش یافته است.

رنسانس بازار سهام ژاپن

در مقابل، شرکت های ژاپنی چیزی شبیه به رنسانس را تجربه می کنند. بازار سهام این کشور یکی از بهترین عملکردها در سال جاری است که در شرایط واقعی نزدیک به ۲۰ درصد رشد داشته است.

یونان چشم‌ها را خیره کرد

برای بازدهی با شکوه سهام، هزاران مایل به سمت غرب و  به یونان نگاه کنید.  در آنجا ارزش واقعی بازار سهام بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. در حالی که دولت مجموعه ای از اصلاحات حامی بازار را اجرا می کند، سرمایه گذاران به شرکت های یونانی نگاهی تازه کرده اند. اگرچه این کشور هنوز بسیار فقیرتر از قبل از سقوط  شدید خود در اوایل دهه ۲۰۱۰ است.

در بیانیه اخیر صندوق بین المللی پول که زمانی دشمن یونان بود، «تغییر دیجیتالی اقتصاد» و «رقابت فزاینده بازار»در این کشور  را ستود. جز فنلاندی‌ها که با عملکرد ضصعیفشان که در کریسمس امسال باید در غمهایشان غرق شوند، بقیه  مردم جهان برای این قهرمانی نامحتمل اقتصادی باید بایستند و احترام بگذارند.

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=10565

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.