• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
3
صندوق بین المللی پول:

یک سوم جهان بحران اقتصادی را تجربه خواهند کرد

  • کد خبر : 1862
  • 20 تیر 1402 - 8:33
یک سوم جهان بحران اقتصادی را تجربه خواهند کرد
رییس صندوق بین المللی پول گفت: برای یک سوم اقتصاد جهانی، سال 2023 سال سختی خواهد بود. زیرا موتورهای اصلی رشد جهانی - ایالات متحده، اروپا و چین - همگی اوضاع بد اقتصادی را تجربه می‌کنند.

اعتبار، نازنین مرادی- کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، روز یکشنبه در برنامه Face the Nation شبکه سی‌بی‌اس گفت: سال جدید سالی است که پشت سر می‌گذاریم سخت‌تر خواهد بود. اقتصادهای سراسر جهان تحت فشار جنگ در اوکراین، افزایش نرخ بهره و قیمت‌ها و همچنین موارد ابتلا به کووید-۱۹ در چین قرار گرفته‌اند و این عوامل به کاهش نرخ تولید نیز منجر شده‌اند. به سبب علل فوق الذکر، صندوق جهانی پول نرخ چشم‌انداز خود را برای افزایش رشد اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۳ کاهش داد. جوجیوا اذعان کرده است: انتظار داریم که یک سوم اقتصاد جهان در رکورد فرو برود. وی افزود: صدها ملیون شهروند در حتی کشورهایی که از لحاظ آماری دچار رکود نشده‌اند نیز در شرایطی مشابه خواهند بود.

 

نیمی از اتحادیه اروپا دچار رکود می‌شود

جورجیوا گفت: «نیمی از اتحادیه اروپا در سال آینده دچار رکود خواهد شد» او به عزم راسخ اروپا جهت استقلال از روسیه در تامین سوخت اشاره کرد و زمستان سختی را با وجود افزایش قیمت سوخت برای اروپا پیش بینی کرد. او در کنار این درمورد  لزوم حمایت مالی از اکراین نیز سخن گفت: تاکنون با توجه به آمارهای موسسات مالی بین المللی، بیشترین میزان تامین مالی با ارزش ۲٫۷ میلیارد دلار را برای تامین مالی اضطراری ارائه کرده‌ایم. علاوه بر این او اظهار کرد: ” در سال ۲۰۲۳ تلاش می‌کنیم تا نقش پر رنگتری در این کمک رسانی داشته باشیم.

 

شروع سختی برای چین

جورجیوا هشدار داد: چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان‌، شروع سختی برای سال ۲۰۲۳ خواهد داشت.

او گفت: «چند ماه آینده، برای چین سخت خواهد بود، رشد چین منفی خواهد بود، اثرات اقتصاد منطقه‌ای چین منفی خواهد بود و حتی اثرات رشد جهانی چین نیز منفی خواهد بود.»

این در حالی رخ می‌دهد که چین سیاست‌‌های پیشگیرانه‌ی کووید را کنار گذاشته و بازگشایی تمام اماکن و شرکتها فعالیت اقتصاد خود را از سر گرفته است، البته قابل به ذکر است که مردم در چین با افزایش نمونه‌های مبتلا به کووید، خودشان احتیاط لازم را به عمل می‌آورند. رئیس جمهور شی جین پینگ روز شنبه در اولین اظهار نظر عمومی خود پس از تغییر سیاست، در سخنرانی سال نو میلادی خواستار تلاش و اتحاد بیشتر با ورود چین به “مرحله جدید” شد.

با این وجود صندوق بین‌المللی پول معمولاً پیش‌بینی‌های به‌روز شده‌ای را در جریان مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس منتشر کرد و اظهارات او حاکی از آن است که ممکن است، کاهش دیگری در چشم‌انداز رشد چین و جهان در اواخر این ماه اتفاق بیفتد.

 

مقاوم ترین اقتصاد: ایالات متحده:

در همین حال، جورجیوا گفت، اقتصاد ایالات متحده از بخش‌های متغیر از هم شکل گرفته است و ممکن است از انقباض آشکاری که احتمالاً یک سوم اقتصادهای جهان را تحت تأثیر قرار می دهد اجتناب کند. او افزود: «اقتصاد ایالات متحده انعطاف پذیرترین اقتصاد است.»

 

سایر اقتصادها

مدیر صندوق بین المللی پول همچنین گفت که نرخ بهره بالا و کاهش ارزش دلار برای بسیاری از کشورها مانند چاد، اتیوپی، زامبیا، غنا، لبنان و سریلانکا ویرانگر است. او گفت که صندوق بین المللی پول باید مشکل بدهی این کشورها را حل کند. جورجیوا گفت: «به همین دلیل است که در صندوق بین المللی پول، ما تلاش وافری می‌کنیم تا برای تسویه‌ی بدهی به این کشورها فشار بیاوریم.»

 

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=1862

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.