• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
4
چای ژاپن بازار کشور را در دست می‌گیرد

۱۰ رقم جدید چای وارداتی در راه ایران

  • کد خبر : 1239
  • 04 تیر 1402 - 11:20
۱۰ رقم جدید چای وارداتی در راه ایران
سازمان چای کشور از قرارداد واردات 10 رقم چای خارجی به داخل کشور خبر داد، طبق اعلام این سازمان که زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است ارقام ژاپنی چای نیز به داخل کشور وارد خواهند شد.

«حبیب جهانساز» رییس سازمان چای کشور با بیان اینکه در راستای تامین نیاز داخل قرارداد واردات ۱۰ رقم جدید چای منعقد شده است عنوان کرد: از آنجا که ارقام ژاپنی چای با محیط کشورمان سازگاری بیشتری دارند بنابراین واردات این رقم در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش اعتبار و به نقل از مهر، طبق اعلام شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک در سال زراعی  ۱۴۰۲ حدود ۵۲ درصد افزایش پیدا کرد و به عدد ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان رسید، همچنین قیمت برگ سبز چای درجه ۲ نیز با ۶۲ درصد افزایش در کانال ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت.

عدم همخوانی نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای با هزینه تولید، فشارهای معیشتی و واردات بیش از حد چایکاران سه استان شمالی به ویژه گیلان را به شدت نگران کرده و تاخیر در زمان پرداخت قدرالسهم بر بار مشکلات آنان افزوده است.

رییس سازمان چای کشور آخرین اخبار پرداخت خرید تضمینی برگ سبز چای از سوی دولت و کارخانجات را برشمرد و بیان کرد: تاکنون و در مجموع حدود ۴۵۰ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران شمالی یعنی معادل ۵۳ درصد از مجموع مطالبات به حساب بانک کشاورزی آنان واریز شده است.

به گفته جهانساز ۷۳ درصد از مطالبات سهم کارخانه داران توسط آنان پرداخت شده است.

وی میزان خرید برگ سبز چای توسط کارخانجات را ۶۴ هزار تن چای به ارزش اقتصادی ۸۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: کارخانه‌داران شمال تاکنون ۷۳ درصد از مطالبات خود به چایکاران را پرداخت کرده‌اند.

رییس سازمان چای کشور پیش بینی‌ کرد امسال ۱۳۰ هزار تن برگ سبز چای از باغات شمال برداشت شود، به گفته جهانساز از زمان آغاز فرآیند چیدن برگ سبز چای بهاره تا به امروز ۱۳ هزار تن چای خشک در کشور تولید شده و در صورت تداوم همین روند میزان تولید چای خشک در ایران به ۳۰ هزار تن خواهد رسید.

جهانساز با بیان اینکه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تولید برگ سبز چای ۲۷ درصد افزایش پیدا کرده است تصریح کرد: پژوهشکده چای درصدد است ارقام جدید چای را معرفی کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از مجموع چهار جزیره اصلی ژاپن، سه منطقه این کشور دارای آب و هوا و شرایط مطلوب برای تولید چای هستند، کشوری که با توجه به تعداد زیاد مصرف کننده و علی رغم تولید بالای خود، صادراتی کمتر از ۲ درصد دارد.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=1239

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.