• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
1
به نقل از روزنامه‌های اسرائیلی؛

بدتر شدن ناامنی غذایی و وضعیت کشاورزی در اسرائیل

  • کد خبر : 11519
  • 19 دی 1402 - 12:22
بدتر شدن ناامنی غذایی و وضعیت کشاورزی در اسرائیل
ارتش اشغالگر از 7 اکتبر به دلایل امنیتی از دسترسی  شهروندانش به حدود یک سوم زمین های کشاورزی در مناطق نزدیک نوار غزه جلوگیری کرده است.

جنگ غزه و پیامدهای عملیات طوفان الاقصی باعث کمبود محصولات کشاورزی و افزایش قیمت‌ها در اسرائیل شده است.

به گزارش اعتبار،حبیب صدرایی: روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داده  که واردات محصولات کشاورزی اسرائیل از ۷ اکتبر دو برابر شده و به حدود ۶۰ هزار تن رسیده است.

به نوشته این روزنامه، قیمت مواد غذایی  نیز دو برابر شده و خرید میوه و سبزیجات تازه را گران‌تر از حد معمول کرده است.

این روزنامه این داده ها را از گزارش بنیاد لکت اسرائیل نقل کرده که با همکاری وزارتخانه های بهداشت و حفاظت از محیط زیست دولت نتانیاهو منتشر شده است.

ناامنی غذایی

به نقل از الجزیره، بر اساس گزارش موسسه ملی بیمه اسرائیل، ۱۶٫۵ درصد از خانواده ها در سال ۲۰۲۲ از ناامنی غذایی رنج می بردند که به معنای ۱٫۴ میلیون نفر یا ۱۴٫۵ درصد از کل جمعیت است.

بر اساس آنچه که روزنامه اسرائیلی گزارش کرده است در حالی که اسرائیل حدود ۲٫۶ میلیون تن غذا به ارزش تقریبی ۲۳٫۱ میلیارد شیکل (۶٫۵) را هدر داد که ۳۷ درصد از مواد غذایی تولید شده توسط اسرائیل است.

ناامنی غذایی به عنوان ناتوانی در تضمین عرضه مداوم غذایی که حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و سلامت مناسب است، تعریف می شود.

حدود ۲۰ درصد از زمین های کشاورزی اسرائیل در ناحیه پوشش غزه واقع شده است که شامل ۶۰ درصد مزارع سیب زمینی، ۵۰ درصد مزارع گوجه فرنگی و ۴۰ درصد از مناطقی است که در آن هویج و کلم کشت می شود.

ارتش اشغالگر از ۷ اکتبر به دلایل امنیتی از دسترسی  شهروندانش به حدود یک سوم زمین های کشاورزی در مناطق نزدیک نوار غزه جلوگیری کرده است.

به گفته بنیاد لکت ( که به بانک غذا برای اسرائیل معروف است)، ۱۰ درصد دیگر از زمین های کشاورزی نزدیک به مرز لبنان است که  ۶۰ درصد باغ های سیب و بیش از ۳۵ درصد از باغ های هلو و درصد زیادی از تولید تخم مرغ و بوقلمون از این منطقه در اسرائیل تامین می شود.

خسارت اسرائیل

از آغاز جنگ، اسرائیل حدود ۴۰ درصد از نیروی کار کشاورزی خود را از دست داده است که به ۳۰ هزار کارگر می رسد.کارگران خارجی که بیشتر آنها از تایلند بودند به کشور خود بازگشته اند و  فلسطینی ها نیز در حال حاضر اجازه ورود به اسرائیل را ندارند.

به گفته لکت، قیمت گوجه فرنگی در هفته اول پس از شروع جنگ حدود ۵۰ درصد افزایش یافت، قیمت خیار  نیز حدود ۹۰ درصد و قیمت سیب زمینی در دو هفته اول جنگ حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، تا دسامبر گذشته، قیمت سیب زمینی همچنان حدود ۲۰ درصد بیشتر از قبل جنگ بود و گوجه فرنگی نیز ۳۳ درصد بالاتر بود.

این بنیاد انتظار داشت تولید گوجه فرنگی در زمستان امسال ۳۰ درصد و تولید خیار ۱۰ درصد و تولید کلم ۲۰ درصد کاهش یابد.

ادامه جنگ و  افزایش قیمت میوه و تره بار  احتمالاً ناامنی غذایی به خصوص در میان اسرائیلی‌های محروم را تشدید می‌کند. به گفته بنیاد لکت مشاغل کوچک، خانواده های سربازان ذخیره و خانواده های شهروندان شهرک‌های  تخلیه شده بیشترین آسیب را می‌بینند که علاوه بر آسیب به کل اقتصاد  منجر به نرخ بالای بیکاری می‌شود.

گزارش سالانه تخمین زده است که ۵ درصد از بودجه بهداشتی اسرائیل یا ۵٫۲ میلیارد شیکل (۱٫۵ میلیارد دلار) صرف افرادی می شود که مشکلاتشان ناشی از نخوردن غذای مغذی کافی است که برای هر نفر ۳۷۰۰ شیکل ( ۹۹۸ دلار) می‌شود.

لینک کوتاه : https://etebarpress.com/?p=11519

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.